Societat 24/09/2022

Els alumnes amb altes capacitats, desatesos a les aules

Tres orientadors assessoraran tots els docents de les Illes, mentre que la identificació a les escoles creix un 0,53% en quatre anys

Patrícia Segura
3 min
Alumnes amb altes capacitats.

PalmaL’equip d’orientació del centre on estudia Núria, de 12 anys, la va avaluar fa un any: té altes capacitats i Asperger. La seva mare, Victòria Toledo, explica que encara no sap com afrontarà aquest nou curs: “No ha tingut mai cap adaptació”. Com ella, 2.355 alumnes no universitaris amb altes capacitats (1,58% del total de matriculats) han començat les classes aquest setembre, segons dades de la Conselleria d’Educació. La detecció ha augmentat un 0,53% en quatre anys. Però les famílies reclamen una intervenció dins les aules: falten recursos, instruccions concretes i formació per als docents.

Un equip específic

Els alumnes que necessiten suport educatiu tenen múltiples característiques: discapacitats físiques, visuals o intel·lectuals, trastorns greus de conducte, autisme... En el cas de les altes capacitats, l’augment d’identificació s’atribueix que l’any 2015 es va publicar el Protocol d’identificació i avaluació de l’alumnat d’altes capacitats intel·lectuals en centres escolars, elaborat per la Universitat de les Illes Balears. “Estam desbordats, falten recursos i es prioritza donar suport als alumnes que tenen altres necessitats educatives especials, com ara les discapacitats”, diu la mestra de Pedagogia Terapèutica (PT) Isabel Farelo.

Fa més de dos anys que la comunitat educativa espera un equip específic que serveixi de referència per produir material, aclarir dubtes i aportar coneixement sobre com educar aquests alumnes. L’ordre de regulació dels serveis d’orientació educativa del 2019 indicava la creació d’un equip específic d’altes capacitats. A hores d’ara, encara no s’ha posat en marxa, però ja està format. Tres persones –una directora i dos orientadors– s’encarregaran de donar suport als equips docents de totes les Illes “a partir de l’any que ve”, diuen fonts de la Conselleria d’Educació. El sindicat Unió Obrera Balear d’Ensenyament denuncia la manca d’atenció a la diversitat, en un curs marcat per la implantació de nova llei d’educació, la LOMLOE. La norma diu que correspon a les administracions assegurar els recursos necessaris per als alumnes que requereixin una atenció educativa diferent de l’ordinària [...] per les seves altes capacitats intel·lectuals.

Però la manca d’especialistes que assessorin els professors complica l’adaptació dels alumnes dins les aules. Patricia Troyano, mare de Sergi (11 anys) amb talent matemàtic i lingüístic, conta que el curs passat només va veure la seva orientadora un pic: “Li van posar una caixa amb més material per si volia aixecar-se i estudiar més. I aquest any ens han enviat una pàgina web amb activitats... Això també ho puc fer jo”.

El nombre d’orientadors es calcula per períodes de suport, en funció del nombre d’alumnes i la tipologia del centre. Per cada quatre alumnes de necessitats educatives especials amb adaptacions curriculars significatives, hi ha d’haver com a mínim sis períodes de suport per part d’orientadors. En el moment de confeccionar la quota, poden modificar la composició de l’equip de suport. Així i tot, s’ha de tenir en compte la plantilla orgànica del centre i preveure les necessitats que puguin sorgir durant el curs, ja que aquest canvi no pot suposar un augment de quota, diu la normativa de criteris d’Educació.

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, Amanda Fernández, explica que “les quotes d’orientadors i pedagogs no solen augmentar en el cas de tenir alumnes d’altes capacitats. Però sí que s’estudien els casos específics de cada centre quan demanen quotes addicionals”.

Els experts expliquen les conseqüències que els alumnes no rebin l’atenció necessària: inseguretat, ansietat, avorriment i desmotivació a l’escola. És el cas d’Hèctor, d’11 anys, que té doble excepcionalitat. A quatre mesos ja intentava caminar, i de més gran utilitza un vocabulari molt avançat per a la seva edat. A l’escola li varen dir que tenia TEA (Trastorn de l’Espectre Autista). Fa un mes, es va tornar a fer les proves: té dèficit d’atenció, a més de talent matemàtic i lingüístic. La seva mare, Fàtima Guerrero, conta el suport que li varen donar els darrers anys: “Deien que el traurien de classe amb gent igual a ell en grups d’enriquiment, però ell assegura que no ha passat mai”. La solució que donen els experts implica canviar el model d’aprenentatge actual, per exemple, amb la preparació de material amb diferents formats. La psicòloga especialista Rocío Pérez ho resumeix així: “La intervenció és la diferència entre posar una etiqueta o donar una resposta educativa als alumnes que estan desatesos”.

stats