Societat 24/03/2023

Alegría, Armengol i March aposten per professionalitzar els equips directius

Els consideren una part indispensable del sistema educatiu sense la qual hauria estat impossible fer front als reptes pedagògics i organitzatius derivats de la pandèmia

3 min
Francina Armengol intervé durant l'acte inaugural del I Congrés Estatal de Funció Directiva.

PalmaLes Illes Balears són la seu aquest cap de setmana del I Congrés Estatal de Funció directiva, que tindrà lloc entre aquest divendres horabaixa i demà dissabte. A la inauguració de les jornades, organitzades pel Centre de Formació, Innovació i Investigació per a l'exercici de la Direcció Escolar de les Illes Balears (CFIRDE), hi han assistit equips directius d'arreu d'Espanya, així com Martí March, conseller d'Educació i Universitat; la ministra d'Educació i Formació Professional, Pilar Alegría; la presidenta del Govern, Francina Armengol, i, com a convidat, el ministre d'Educació de Portugal, João Costa, a més d'altres autoritats. Tots ells han coincidit a assenyalar la necessitat de "professionalitzar la funció directiva i donar eines als directors perquè puguin exercir el seu lideratge educatiu". A més, han assegurat que tindran molt en compte les conclusions del congrés per tal de continuar millorant la política educativa, tant autonòmica com estatal.

Martí March ha valorat l'esforç fet pels equips directius "en els darrers anys, que han estat d'una problemàtica educativa molt complexa". El sistema educatiu "ha sabut resistir i fins i tot innovar i millorar resultats". El conseller ha considerat que, quan es va decidir crear el CFIRDE, es va fer "amb l'aposta clara de professionalitzar els equips directius i dotar-los de les capacitats per liderar les complexitats del sistema educatiu". El resulta "és un centre únic a l'estat espanyol". La LOMLOE i la Llei d'educació de les Illes Balears "fan una aposta ferma per l'autonomia dels centres, que suposa assumir responsabilitat". En la mateixa línia, "s'ha fet una aposta tímida pel perfilament de places, perquè pensam que els centres han de comptar amb docents que creguin en el seu projecte educatiu". En l'acord marc educatiu, recentment aprovat, "s'ha donat valor als equips directius, per mitjà de la carrera professional, que vol reconèixer aquells que treballen per millorar l'educació".

Per part seva, la ministra Pilar Alegría ha considerat que "el futur del sistema educatiu depèn de la qualitat dels docents, però també dels equips directius, als quals a Espanya, fins ara, no se'ls havia donat la mateixa importància que en altres països avançats". La funció directiva, ha dit, "és molt complexa, perquè s'ha de donar resposta a moltes tasques i no totes de caràcter pedagògic, un fet que en molts casos fa que hi dediqueu moltes més hores de feina de les que us pertoquen". Alegría ha valorat la tasca feta durant la pandèmia, "perquè sense vosaltres hauria estat impossible enfrontar-se a la situació com ho vàrem fer". El sistema educatiu "està constantment en procés i ara tenim en marxa una reforma educativa que exigeix treball dels equips directius, per la qual cosa s'ha d'apostar per professionalitzar-los i perquè tinguin una bona formació". La LOMLOE ha reconegut "la major autonomia dels centres i la importància dels directors en el procés d'innovació pedagògica i de formació dels docents", ha dit.

Finalment, Francina Armengol ha afirmat que "el Govern ha tingut molt clar des del primer moment que s'havia d'invertir en educació i tenir pau social per fer millor el dia a dia dels alumnes". En aquest sentit, "s'ha apostat per la inversió en polítiques educatives per fer possible l'autonomia dels centres". Armengol ha considerat "que s'ha creure fermament en els docents i en els equips directius, encarregats de liderar el procés educatiu dels nins i les nines, i també en la seva capacitat per decidir quin projecte educatiu volen per als seus centres". Amb l'objectiu de contribuir a aquestes fites, "hem procedit a estabilitzar les plantilles, perquè teníem un percentatge molt elevat d'interins i la rotació constant dels mestres impedia consolidar els projectes dels centres".

stats