Discriminació
Societat 27/02/2023

Un agent de la Policia Nacional insulta una eivissenca per parlar-li en català

Els fets varen tenir lloc aquest mes de febrer quan la ciutadana va telefonar per tal de fer una consulta sobre les cites per renovar el DNI

ARA Balears
2 min
Un agent de la Policia Nacional.

PalmaUn agent de la Policia Nacional va discriminar i insultar una veïna d'Eivissa per parlar-li en català. Així ho ha denunciat la Plataforma per la Llengua en un comunicat en el qual explica que la veïna de Vila va ser discriminada per raó de llengua en una telefonada en la qual volia fer una consulta. L'agent li va dir que era una maleducada en reiterades ocasions. L'entitat estudia les accions legals que s'han d'emprendre per evitar actituds discriminatòries com la de l'agent i fa una crida a la ciutadania a denunciar-les.  

Els fets varen tenir lloc aquest mes de febrer quan la ciutadana va telefonar per tal de fer una consulta sobre les cites per renovar el DNI. La veïna ha explicat que va iniciar la seva exposició en català fins que va ser tallada per l'agent, que va reclamar-li que li parlàs en castellà. 

Segons el relat de la ciutadana, ella va canviar al castellà per demanar-li quin era exactament el problema de comprensió lingüística i l'agent li va recriminar la seva "mala educació". En el breu diàleg que va continuar, el funcionari va afirmar que encara que entengués la llengua, ell no era català i no tenia per què escoltar ningú que li parlàs en aquesta llengua. Finalment, el funcionari públic va penjar el telèfon de manera abrupta i sense resoldre la consulta sobre la renovació del DNI. 

L'actitud de l'agent incompleix la legalitat

La Plataforma ha recordat que l'actitud de l'agent és contrària al respecte dels drets lingüístics de la ciutadania segons el que disposen la Constitució espanyola, l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears i la Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística a les Illes Balears.

Els policies nacionals, com la resta de les forces de seguretat, han de garantir l'atenció al ciutadà en la llengua oficial que aquest sol·licita i sota cap circumstància poden exigir la traducció o presentació de documentació en una llengua. L'atenció del ciutadà en la llengua oficial que tria es regula a l'article 54.11 del Reial Decret Legislatiu 5/2015, text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, que imposa un deure als treballadors púbics, també de l'administració general de l'Estat, i preveu que els funcionaris "garantiran l'atenció al ciutadà en la llengua que aquest sol·liciti sempre que sigui oficial en el territori".  

stats