L'aeroport de Palma tindrà un consum energètic superior al de tota l’illa de Formentera, segons Terraferida

L'ampliació provocaria un augment significatiu de les emissions de CO2

Terraferida denuncia que l'ampliació de l'aeroport de Palma tindrà un gran impacte ambiental. Segons les dades que l'entitat ha extret del projecte complet de l'ampliació de Son Sant Joan, les obres suposaran un augment del 12% dels megawatts que consumirà l'aeroport.

A través d'un comunicat, Terraferida explica que la potència instal·lada actualment, que és de 66 megawatts (MW), "ja no seria suficient amb l'ampliació, i per això proposa incrementar-la un 12%, fins als 75,8 MW". Terraferida apunta que, després d'aquest augment, la potència instal·lada a l'aeroport de Palma seria molt superior a la de tota l'illa de Formentera (62 MW) i equivalent a la demanda energètica de 21.700 habitatges, el triple dels habitatges que té Inca. A més, en termes d'emissions, aquest increment de la potència podria arribar a suposar l'emissió de 192.720 tones de CO2 anuals, 22 tones cada hora de funcionament (factor de 0,281 tones de CO2 per MWh).

Terraferida també denuncia la impossibilitat de cobrir la demanda energètica de Son Sant Joan amb energies renovables, ja que "si aquesta potència es volgués cobrir amb plaques fotovoltaiques, per exemple, seria necessari cobrir 421.422 m2 de plaques solars, l'equivalent a 59 camps de futbol". Per l'entitat ecologista, aquestes xifres són una prova més per "desmentir amb rotunditat la versió oficial d'Aena".

Així mateix, en el comunicat remarquen que la capacitat actual de l'aeroport està al voltant de 34 milions de passatgers i el trànsit de 2019 va ser de 29,8 milions, i que l'estudi d'impacte ambiental preveu un creixement del 2,68% anual fins al 2025. "Si la previsió d'Aena es manté, l'aeroport podria arribar als 44 milions l'any 2030; en definitiva, Aena vol més avions, més passatgers i desplaçar-los més aviat", han sentenciat.

Segons Terraferida, l'objectiu d'Aena no és altre que augmentar la capacitat de l'aeroport i facilitar l'arribada de més avions i més passatgers. L'entitat ecologista remarca que Aena pretén "modificar pistes perquè hi puguin circular més avions, reorganitzar l'espai aeri per donar cabuda a més trànsit, posar més passarel·les, fingers i portes d'embarcament, crear 1.700 noves places d'aparcament i ampliar la superfície comercial un 30%".

Terraferida remarca que "l'illa de Mallorca ja està sobreexplotada i s'enfronta a una crisi ecològica sense precedents a causa de la massificació i el canvi climàtic global, i que l'ampliació de l'aeroport incidirà encara més en aquesta crisi. Mallorca no pot augmentar l'actual ritme d'explotació, del qual l'aeroport és la peça clau".

En el comunicat, asseguren que "és per això que la Plataforma contra l'ampliació de l'aeroport ja ha fet una crida a tota la societat per frenar aquesta actuació. Frenar la massificació de Mallorca i rebaixar les emissions de CO2 implica renunciar a ampliar l'aeroport, els vols i les connexions. També implica frenar l'augment de places turístiques i establir una moratòria a la construcció de noves urbanitzacions i xalets aïllats, per tal d'afavorir la rehabilitació i els sectors menys contaminants".

EDICIÓ PAPER 04/04/2020

Consultar aquesta edició en PDF