TOCAR TERRA
Societat 27/03/2020

Respostes en comú a una crisi general

Mateu Morro
3 min
Respostes en comú a una crisi general

Un pla de xoc

La prioritat és garantir el manteniment de la producció d’aliments

La consellera Mae de la Concha va presentar dijous passat una proposta d’actuació per al sector agroalimentari valorada en quasi dos milions d’euros. La prioritat és garantir el manteniment de la producció d’aliments, fent possible la viabilitat de les empreses del sector i assegurant el subministrament alimentari al conjunt de la població. Les mesures inclouen facilitar crèdits a les explotacions agràries, embarcacions de pesca i empreses agroalimentàries i també incorporen mesures de suport a la comercialització i a la regulació dels excedents que, a causa del tancament dels restaurants i els hotels, s’estan acumulant als magatzems. Allò important del pla és que articula una resposta ràpida i mira de donar cobertura a uns problemes que es poden allargar en el temps.

Consum de be del país

La ramaderia ovina té una gran importància en la gestió del territori

Ara que ve Pasqua, en plena crisi del coronavirus, ens hauríem de replantejar les opcions de consum personal i familiar per incloure-hi en un sentit de solidaritat i suport cap al sector ramader balear. El cas és que any darrere any el consum de xot disminueix, quan la ramaderia ovina té una gran importància en la gestió del territori i ofereix un producte de bona qualitat. A hores d’ara els ramaders es troben amb una demanda col·lapsada, ja que les peces més preuades de la carn ovina van als restaurants i molta producció l’absorbien els hotels. Ara que ve el temps de les panades és un bon moment per tenir en compte aquesta realitat. L’objectiu és mantenir obert el canal de comercialització i consum de la nostra ramaderia. Ho aconseguirem entre tots.

El subministrament domiciliari

S’ha distribuït la pràctica totalitat de la producció dels ramaders associats

Me Ecològic de Mallorca, Ramaders Agrupats i la Cooperativa Pagesa de Pollença estan fent campanyes molt actives per fer un subministrament carni a domicili, amb bons resultats. El cas de Me Ecològic és destacable per la seva eficiència i pels magnífics resultats que han aconseguit, ja que han distribuït a domicili la pràctica totalitat de la producció dels ramaders associats. Evidentment, en aquestes campanyes és important que el consumidor disposi d’informació abans de fer les comandes i sàpiga cert que opta per produccions de proximitat. Cal destacar que hi ha multitud d’empreses i entitats a les Balears que han iniciat una activitat en aquest àmbit. Terracor, Camp Mallorquí, Son Cànaves, 7103 Petit Celler, Jaume de Puntiró i moltes altres empreses estan treballant amb bons resultats en el subministrament a domicili.

Sectors amb dificultats

En el cas de la llet apareixen excedents que no troben una sortida fàcil

Mentre que hi ha aliments que d’una manera o l’altra troben els canals per arribar als consumidors, n’hi ha d’altres que presenten problemes específics. El cas de la llet és especial, ja que en perdre el consum de restaurants i hotels per a productes com la llet, el formatge o el iogurt, tot d’una apareixen uns excedents que no troben una sortida fàcil. El problema afecta Menorca, però també Mallorca, on empreses com Agama, Prilac o Formatges Grimalt comercialitzen la producció de les vaqueries. Els productes de qualitat, com és el cas dels vins, també han de fer front a un problema greu de comercialització a causa de la seva dependència del consum en la restauració. L’exportació seria una solució, però cal pensar que la demanda estirarà poc pertot arreu. La unió del sector i la concentració dels recursos disponibles cap a objectius comuns serà la millor manera d’actuar.

Sumar

La campanya d’exportació de la patata continua a ple rendiment

En una situació com aquesta no hi ha sortides individuals. És imprescindible treballar de manera conjunta. Hi ha iniciatives que no es veuen, però que estan aconseguint anar endavant, malgrat totes les dificultats, gràcies al treball, la constància i la capacitat d’unir esforços. La campanya d’exportació de la patata continua a ple rendiment, superant les traves al transport i arribant a tots els mercats europeus. Les associacions de productors d’horta estan abastint botigues i supermercats i coordinant la producció per situar el producte local allà on ha de ser. Les associacions ramaderes han aconseguit vendre a la Península una part de la seva producció i continua el transport d’animals vius cap a als molls de Barcelona i València. I una part important dels mercats municipals, amb mesures sanitàries estrictes, continua la seva activitat. Totes les iniciatives són bones si van en la mateixa direcció.

stats