Palma és la segona ciutat europea més contaminada pels creuers

Els creuers que arriben a Ciutat en un any emeten deu vegades més diòxid de sofre que tots els cotxes que hi circulen, segons un estudi fet per Transport & Environment

Palma és la segona ciutat portuària més contaminada d'Europa a causa de les emissions dels creuers, després de Barcelona, segons un estudi de Transport & Environment, una entitat de la qual forma part Ecologistes en Acció i que té com a objectiu aconseguir la sostenibilitat en l'àmbit del transport. L'informe també indica que els 87 creuers que varen arribar a Palma l'any 2017 varen emetre quasi deu vegades més diòxid de sofre que tots els cotxes de la ciutat. També varen emetre tant de nitrogen com un 56% dels vehicles que varen circular per Palma durant l'any.

En tercera posició del rànquing de contaminació hi ha Venècia, on fa uns dies un creuer va xocar contra una barca i va reobrir el debat de la massificació turística de la ciutat, seguida de Civitacecchia i Southampton. Espanya, Itàlia i Grècia, seguides per França i Noruega, són els estats europeus més exposats a aquest tipus de contaminació. L'informe ha revelat que els 203 creuers que varen transitar per Europa durant el 2017 varen emetre unes 62.000 tones de diòxid de sofre, 10.000 tones de partícules (PM) i més de deu milions de tones de CO2.

Transport & Environment concreta en el seu estudi que l'any 2017 Carnival Corporation, l'operador més gran a escala mundial de creuers, va emetre a Europa deu vegades més diòxid de sofre al voltant de les costes que els 260 milions de cotxes de la UE, Noruega, Islàndia, Montenegro i Groenlàndia junts. Royal Caribbean Cruises és el segon grup més gran del món en aquest sector i també el segon més contaminant en aquesta classificació. Supera quatre vegades la pol·lució emesa pel conjunt de la flota europea d'automòbils.

Megacreuers, una nova passa cap a la massificació

L’arribada de creueristes a les Balears s’ha disparat en les dues darreres dècades. Mentre que el 1994 les Illes registraren 185.378 turistes de creuer, l’any passat es va tancar amb 2,4 milions de passatgers, un 14% més que el 2017. El port de Palma ha estat el principal motor d’aquest creixement, ja que si el 1994 concentrava el 52% dels passatgers que arribaven a les Illes en un creuer, en l’actualitat n’acumula el 85%. I no només ha crescut la xifra de visitants que arriben en creuer, també ho han fet les dimensions dels vaixells que els duen i la quantitat que n'hi pot haver atracats alhora en un port com el de Palma. L’impacte que tenen és cada pic més evident.

Cada pic més creueristes

El turisme de creuers augmentarà enguany prop d'un 10,3% a les Illes Balears fins a arribar als 2.682.000 turistes si es compleixen les previsions que les companyies han lliurat a l'Autoritat Portuària de les Balears i que va avançar aquest diari. En concret, Palma ha de rebre 2.264.639 creueristes. Tot i això, el número de vaixells davallarà: davant els 859 vaixells rebuts el 2018, per enguany se n'esperen només 832, un descens del 3%. El número de creueristes augmenta mentre el de vaixells baixa per una raó senzilla: els creuers són cada vegada més grans i amb més capacitat. Bona part dels que arriben a les Illes Balears, de fet, són megacreuers, amb més de 4.000 passatgers de capacitat.

Una de les raons d'aquest nou increment previst per al 2019 és l'aposta de MSC Cruceros, una de les companyies del sector més grans del món, pel port de Palma: enguany espera augmentar-hi la seva activitat un 12% respecte del 2018. L'empresa preveu que les seves embarcacions atraquin a Palma un total de 102 vegades, davant les 91 de l'any passat. El MSC Fantasia, amb una capacitat pròxima als 4.000 passatgers, té aquesta temporada una sortida setmanal des de Ciutat.

Riscos de les emissions

Segons ha informat la federació ecologista en un comunicat, les emissions d'òxids de sofre formen aerosols de sulfats (SO4) que incrementen els riscos per a la salut humana i contribueixen a l'acidificació dels sistemes terrestres i aquàtics. Segons l'estudi, que Espanya, Itàlia i Grècia figurin com els països més exposats a aquesta contaminació es deu principalment al fet que són destins turístics importants, però també que "tenen regulacions menys estrictes sobre la limitació de sofre dels combustibles marins".

El director de polítiques de transport de Transport & Environment, Faig Abbasov, ha explicat en un comunicat que "els creuers són ciutats flotants amb un alt consum d'energia generada pels combustibles més tòxics que existeixen". "Mentre que les ciutats estan prohibint la circulació de cotxes dièsel per reduir la contaminació que respira la seva població, estan donant via lliure a les navilieres, que provoquen grans concentracions de contaminants amb un alt risc per a la salut dels seus passatgers i de les poblacions més pròximes a les terminals de creuers. És inacceptable", ha afegit.

L'estudi també indica que les emissions d'òxids de nitrogen (NOx) generades pels creuers a Europa equivalen aproximadament al 15% dels NOx que emet la flota de vehicles de passatgers d'Europa en un any. A Marsella, per exemple, l'estudi indica que 57 creuers varen emetre el 2017 gairebé tant deNOx com una quarta part dels 340.000 vehicles de passatgers de la ciutat i que a les costes de països com Noruega, Dinamarca, Grècia, Croàcia i Malta, uns quants creuers són també responsables d'emissions de NOx més grans que allò que emeten les seves flotes de vehicles.

En el seu informe, Transport & Environment afirma que Europa "hauria d'implementar una regulació d'emissions zero per als creuers en els ports tan aviat com sigui possible, que podria estendre's a altres tipus de naus". L'estudi recomana també ampliar les àrees de control d'emissions (ECAs, per les seves sigles en anglès), actualment en vigor únicament al mar del Nord, al Bàltic i al canal de la Mànega, a la resta dels mars europeus.

EDICIÓ PAPER 14/09/2019

Consultar aquesta edició en PDF