Set entitats critiquen Medi Ambient i el Consell de Mallorca per l'ús d'escòries "tòxiques" a Llucmajor

Els ecologistes han presentat un document a les dues institucions, i en funció d'allò que responguin, estudiaran altres vies legals

Set entitats ecologistes han criticat aquest divendres que la Conselleria de Medi Ambient i el Consell de Mallorca utilitzin escòries "tòxiques" en la construcció de l'autopista Llucmajor-Campos. Els denunciants han presentat un document de gairebé 100 pàgines davant les dues institucions perquè volen notificar "formalment" els resultats de les analítiques encarregades per la Plataforma Antiautopista a un laboratori extern, que va determinar la presència de diversos metalls pesants d'alta toxicitat que superen els llindars establerts i que podria posar en perill la qualitat de l'aigua dels aqüífers de la zona de Campos. A més, les entitats han anunciat que es reuniran amb el conseller de Medi Ambient Miquel Mir i la presidenta del Consell, Catalina Cladera, al setembre.

"Sabem perfectament que les escòries es poden fer servir en tasques de construcció però s'hauria de seguir un control rigorós i consideram que a Llucmajor no s'està fent", ha recordat la portaveu dels antiautopistes, Margalida Rosselló, en companyia de representants del GOB, Amics de la Terra, Green Peace, Ecologistes en Acció, Terraferida i Salvem Portocolom. Des de les entitats denunciants han destacat que presenten el document perquè Medi Ambient "hauria de controlar el procés ambiental d'aquests productes" i la institució insular "és qui fa l'autopista i gestiona els residus perillosos". En funció d'allò que responguin les administracions, les set entitats estudiaran altres vies legals però encara volen donar "un marge de temps".

Des de l'entitat han assenyalat que les escòries procedeixen de la incineradora de Son Reus i, fins ara, s'haurien utilitzat en uns 2,5 quilòmetres de la nova autopista, que suposa un volum aproximat de 20.000 metres cúbics. Segons la plataforma, això significa que tant el Consell de Mallorca com Tirme han "ocultat informació", perquè en principi se'n volia fer un ús experimental en un tram de 200 metres. Però els activistes han "constatat" que s'han continuat utilitzant escòries.

Els ecologistes han recordat que la nova autopista es troba en una Àrea de Risc Potencial Significativa d'Inundació (ARPSI) perquè té un sòl calcari de relleu càrstic d'alta permeabilitat a l'aigua. A més, es basen en un informe fet pel geòleg Antonio Rodríguez, en el qual s'estableix que, si es tornen a produir inundacions com les del 1989, "amb quasi total seguretat es produirien lixiviats" derivats de les escòries utilitzades, o sigui, infiltracions contaminants en el sòl. De fet, com ja va informar l'ARA Balears, els trams de torrents que es podrien desbordar en episodis com el del 9 d’octubre al Llevant de Mallorca passen també pel sud de Campos.

A principi d'any, el Departament de Territori i Infraestructures del Consell va negar l'ús d'escòries tòxiques en les obres de l'autopista i va assegurar que només empra "materials totalment homologats". També va afegir que "són un element reciclat utilitzat en les obres civils que substitueixen els àrids naturals, de manera que així s'evita que hagin d'usar-se materials procedents d'una pedrera i es potencia l'economia circular". Tot i això, aquest divendres Margalida Rosselló ha insistit que en altres països on s'han emprat, com a Alemanya, "es fan controls molt més exhaustius".

EDICIÓ PAPER 16/01/2021

Consultar aquesta edició en PDF