SATURACIÓ

L’illa on els vehicles doblen els residents

En temporada alta circulen uns 25.000 vehicles per Formentera, que només té 12.905 residents

En temporada alta circulen 20.749 vehicles per Formentera, i, a aquests, s’hi han de sumar els que desembarquen al port de la Savina. D’acord amb el nombre de residents, 12.905, això significa que al mes d’agost hi ha més de dos vehicles per cada resident. És per aquest motiu que el Govern balear ha elaborat l’avantprojecte de llei de mesures urgents de sostenibilitat ambiental i turística per a l’illa de Formentera, amb el qual vol posar límits als cotxes a la menor de les Pitiüses.

Tot i que el volum majoritari és deu al turisme, a Formentera hi ha 675 vehicles de residents per cada 1.000 habitants, 204 vehicles més que la mitjana de l’estat espanyol. A aquest nombre de cotxes i motos, que romanen tot l’any a la menor de les Pitiüses, s’hi han de sumar els 2.000 cotxes de lloguer que el Consell estima que hi ha a Formentera, i les 8.000 motos de lloguer que la institució insular calcula que roden per les carreteres illenques.

10.000 vehicles als quals s’han de sumar els 34.820 que varen desembarcar l’any 2016. Amb aquestes dades, el Govern balear assegura que la mitjana mensual de cotxes que va arribar per via marítima el mes d’agost és de 1.295.

Tot això es pot resumir en el fet que a l’agost uns 25.000 vehicles circulen per una extensió de 38,5 quilòmetres de carretera, entre la xarxa primària i la secundària. L’índex d’Intensitat Mitjana Diària (IMD) posa de manifest que a l’estiu hi ha 50.872 desplaçaments per la xarxa viària. La majoria d’ells, 19.930 circulen per la carretera principal de l’illa, la PM-820, cosa que significa un creixement d’entre el 4% i el 5% respecte l’any 2009, moment en què el Consell d’Entitats començà a demanar límits a l’entrada de vehicles. Segons el Consell Insular, això confirma que aquesta carretera “presenta unes xifres d’ocupació que superen el seu límit de capacitat”, sobretot en el tram entre el port de la Savina i es Caló de Sant Agustí.

Excursions d’un dia

El Govern també posa el focus en una “problemàtica específica”, les “excursions d’un sol dia amb cotxe”, que suposen “afegir pressió sobre els espais naturals de l’illa per unes poques hores al dia”. Aquest és, en part, el motiu pel quals la IMD es multiplica per 5,24 entre els mesos d’hivern i el mes d’agost.

Davant totes aquestes circumstàncies, el Consell Insular va aprovar per unanimitat, el passat 20 de desembre de 2017, instar el Govern Balear a tramitar una llei que permeti implantar limitacions d’accés a Formentera durant el període estiuenc i corregir la problemàtica derivada de la congestió de l’illa en l’època de major afluència de persones i vehicles.

Dit i fet, emparant-se en la “capacitat legislativa” que té la Comunitat de “perfilar un model territorial, econòmic, ambiental i social sostenible”, el Govern es plantejà mesures que tenen “la força normativa d’una llei autonòmica” però que “deixen en mans del Consell de Formentera la determinació dels detalls de les mesures concretes”. És a dir, la institució insular serà la que respongui dues incògnites: quants de vehicles han de poder circular per la menor de les Pitiüses i quan s’ha d’aplicar algun tipus de restricció.

Així, la llei permet al Consell de Formentera adoptar tota una sèrie de “mesures específiques”: limitar l’entrada de vehicles, establir el nombre màxim de vehicles de lloguer, potenciar l’ús de vehicles elèctrics i dur a terme projectes encaminats a aconseguir una major sostenibilitat ambiental.

La resposta a aquestes incògnites no s’ha fet oficial, però les xifres de l’informe del Consell de Formentera sobre la intensitat del trànsit deixa entreveure que la diferència entre els punts de la carretera principal en què es considera superada la capacitat de càrrega i aquells en què aquesta és alta però acceptable és d’uns 10.000 desplaçaments, cosa que afectaria més de 5.000 vehicles. El Consell vol repetir l’estudi aquest estiu per tenir xifres més acurades, que també inclourà una anàlisi de les emissions de diòxid de carboni.

El conseller balear de Territori, Marc Pons, anuncià que aquesta limitació es faria mitjançant “una targeta” que permetrà tant la circulació per l’illa com el trasllat del vehicle d’Eivissa a Formentera per via marítima. Així, el Consell podrà establir un sistema de “reserva prèvia” per autoritzar l’entrada de vehicles. A més, la llei dotarà el Consell de la capacitat sancionadora per castigar les infraccions amb sancions d’entre 600 i 6.000 euros. Les sancions més greus, així mateix, podran incloure la immobilització del vehicle.

Encara queden moltes preguntes per resoldre, així com dades que permetran perfilar més les limitacions. De moment, l’única dada concreta que es coneix és la voluntat del Govern balear i del Consell Insular que aquestes restriccions es comencin a aplicar l’estiu del 2019.

EDICIÓ PAPER 17/08/2019

Consultar aquesta edició en PDF