El Govern vol fer 3.700 nous amarratges i Medi Ambient reclama un estudi de càrrega

L’objectiu és conèixer la capacitat que té el litoral illenc per suportar un augment d’embarcacions

L’empresa pública Ports de les Illes Balears, dependent del Govern, proposa en el pla general de ports una sèrie de reformes als clubs esportius que suposarien la creació de 3.695 amarraments nous abans de 2030. Això implica passar dels 24.024 actuals a 27.718 places que estarien distribuïdes per totes les Illes. La Comissió de Medi Ambient, però, ha reclamat que a l’estudi ambiental estratègic del pla, que encara està en fase d’esborrany, s’hi inclogui una anàlisi de capacitat de càrrega del litoral perquè “hi ha algunes zones que durant la temporada estival estan molt saturades”. Els resultats de l’estudi, segons la Comissió, serviran per condicionar “des de la sostenibilitat” l’increment d’amarraments i la capacitat d’eslores als ports esportius.

L’empresa pública detalla que del total d’amarratges que es volen construir, 1.206 serien places disponibles durant tot l’any i 178 estarien en pantalans temporals durant l’estiu, a més de 1.967 places a marina seca i 344 boies. El president de la Comissió, Antoni Alorda, explica que l’esborrany està molt avançat, perquè s’hi especifiquen molt bé les actuacions que es volen fer a cada port, però que no s’han tingut en compte diverses mesures d’impacte ambiental que podrien modificar els projectes proposats per Ports IB. Alorda comenta que el creixement progressiu d’amarraments obliga a aprofitar millor l’espai existent als ports, però també “cal reflexionar sobre la capacitat de càrrega que poden suportar les Illes”. Tant el GOB de Mallorca i de Menorca com la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic del Govern, que formen part de la Comissió, plantegen la necessitat de fer un estudi sobre la capacitat nàutica. El GOB, a més, creu que reduint l’eslora màxima minvarà la llista d’espera i s’evitarà un desplaçament de les embarcacions locals enfront dels xàrters i els megaiots que ocupen més espai. Així mateix, la Comissió de Medi Ambient manté que el pla haurà d’eliminar qualsevol projecte que alteri la dinàmica litoral i faci perdre arena de les platges properes als ports.

D’altra banda, l’Autoritat Portuària, que depèn de l’Estat, gestiona els ports de Palma, Alcúdia, Maó, Eivissa i la Savina, incloses les instal·lacions nàutiques i esportives. Per això ha demanat a Ports IB que mencioni en un apartat especial aquest fet per tal d’evitar que hi hagi interferències competencials sobre aquests ports. El president de la Comissió de Medi Ambient recorda que el pla encara està en una fase inicial, però serveix com a guió del que serà la primera normativa que planifica aquesta activitat a les Balears i prohibeix cap ampliació dels ports esportius.

EDICIÓ PAPER 09/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF