Societat 14/04/2023

88,50 euros per un trajecte de BiciPalma: els riscos de no llegir els termes i condicions

Diversos usuaris es queixen del nou sistema, amb el qual és més difícil saber si una bicicleta ha quedat ben ancorada

3 min
Hi ha bicicletes que tenen més de sis usos cada dia.

Palma"Abans, era molt més fàcil. Quan la bicicleta havia quedat mal aparcada, la llum de l'ancoratge es posava de color vermell", declara Antònia, una usuària de BiciPalma, que ha patit els estralls del canvi de sistema. La jove explica que un vespre va agafar la bicicleta per tornar a casa i, en deixar-la a l'estació, va comprovar l'aplicació de BiciPalma, que li deia que havia quedat "aparcada correctament". "L'endemà em vaig aixecar i m'havien cobrat 46 euros, perquè no havia quedat ben ancorada. Vaig telefonar per queixar-me i em van dir que havia estat error meu, i que no em podien tornar els doblers", afegeix. L'ARA Balears s'ha posat en contacte amb el servei de BiciPalma per conèixer quines opcions té l'usuari en aquests casos i la resposta, en resum, és que "cal llegir bé els termes i condicions".

Antònia no ha estat l'única que ha hagut de desembutxacar doblers per haver acceptat massa aviat aquesta casella. A Twitter, un usuari sota el nom de @Viloryo va denunciar fa unes setmanes que BiciPalma li va arribar a cobrar 88,50 euros per un trajecte. Segons assegurava, havia utilitzat la bicicleta durant 14 minuts, però després d'ancorar la bicicleta el comptador va continuar avançant fins a arribar a les 16 hores. "Fa dies que intent contactar amb vostès, però no respon ningú. Podrien posar-se en contacte amb mi, per favor?", afegia a la seva queixa.

La dificultat de contactar amb el servei d'atenció telefònica també l'ha patit Julio, un altre usuari del servei. En el seu cas, però, va ser conscient que alguna cosa no havia anat bé després d'ancorar la bicicleta, atès que l'aplicació no la detectava com a retornada, i li van cobrar un euro, tot i haver-la deixat a l'estació abans de superar els 30 minuts. Els intents per posar-se en contacte amb el servei a través del telèfon d'atenció van ser debades, a diferència d'altres vegades, en què sí que havia aconseguit posar-se en contacte amb un agent. Julio explica que "de vegades es penja o, segons l'opció que triïs, el sistema és molt lent". Per altra banda, adverteix que amb l'anterior BiciPalma "com a molt, et podien cobrar cinc, deu o quinze euros quan no havia quedat ben ancorada, mentre que ara no hi ha límit".

La resposta de BiciPalma, en 3 claus

1.

No és el mateix pausat que retornat

Davant tots aquests casos, fonts de BiciPalma insisteixen que "el procés de devolució es completa quan l'usuari rep la confirmació i verifica que la bicicleta està ancorada i que l'aplicació ho confirma". En cas que això no es compleixi, el temps i els doblers continuen corrent. Ara bé, afegeixen, "hi ha gent que tanca el pany abans de temps o que primer tanca el pany i després la fica dins l'ancoratge". Sigui com sigui, aquestes fonts recorden que "en els termes i condicions queda clar que pausat no vol dir retornat" i que cal acceptar aquest formulari abans de donar-se d'alta, de manera que "s'haurien de llegir".

2.

Intentar arreglar el problema també compta

Per això, argumenten, no preveuen l'opció de retornar els doblers quan un usuari no ha retornat correctament la bicicleta, perquè consideren que és la seva responsabilitat. No obstant això, mantenen, "cada vegada que l'usuari intenta retornar la bicicleta, queda registrat, igual que quan criden –encara que no li agafin o quedi en espera–". Tot això es té compte, més tard, en cas que s'hagi fet un cobrament per un temps en què la bicicleta ha estat a l'estació. "Nosaltres verificam que la persona s'ha preocupat", defensen. La clau, en qualsevol cas, és sempre enviar un correu a l'adreça bicipalma@palma.cat amb la incidència.

3.

L'atenció telefònica funciona, però cal millorar-la

"És cert que el missatge del proveïdor [del servei d'atenció telefònic] falla i l'opció final s'ha esborrat, que és la que hauria d'oferir parlar amb un agent. Malgrat això, la gent crida i parla amb operadors", indiquen en aquest sentit. Si bé el sistema dona problemes, també recorden que en només un matí poden atendre prop de 100 cridades. La posició de BiciPalma amb les incidències és la mateixa: "No negam que n'hi ha, però com passa en qualsevol sistema o servei del qual es fa un ús diari i permanent. Actualment, tenim una mitjana de 2.600 trajectes diaris, en què les incidències són menys de 100 per dia", al·leguen.

stats