Publicitat
Publicitat

El retard de l'AVE al Brasil, més oportú que mai

El govern brasiler va anunciar fa una setmana que ajornava almenys un any el macroprojecte de tren d'alta velocitat entre les dues principals ciutats del país: Rio de Janeiro i São Paulo, que requerirà una inversió de 13.000 milions d'euros.

El retard, sol·licitat pels consorcis espanyol i alemany -el francès és l'únic que no ho va fer-, no podria haver estat més oportú per als interessos espanyols. I és que la imputació ahir del gestor d'infraestructures ferroviàries espanyol Adif per l'accident mortal de Santiago del 24 de juliol suposa un dur contratemps per al ministeri de Foment, que fins al moment s'havia dedicat a atribuir responsabilitats al maquinista del tren accidentat. Allunyant el concurs brasiler de la investigació de l'accident, Foment preveu preservar les seves opcions.

Els plecs del concurs del Brasil estableixen que el consorci licitador ha d'acreditar que l'empresa operadora del tren (en aquest cas, Renfe) no ha participat en l'operació de qualsevol sistema d'alta velocitat que hagi tingut un accident mortal durant els últims cinc anys. Tant Renfe com Adif participen en el consorci espanyol que vol adjudicar-se la primera fase de l'AVE brasiler (2.500 milions d'euros). Per això els dos ens públics han insistit que l'accident de Santiago no és un sinistre de l'alta velocitat. Les autoritats brasileres ja han dit que en principi no tenen inconvenient que Renfe s'hi presenti, però està clar que separar l'accident de la resolució del projecte americà és el que més convé a les dues parts. Les ofertes en ferm s'havien de presentar aquest mes i l'adjudicació s'havia de conèixer el 19 de setembre.

L'antecedent de la Meca

Foment vol repetir al Brasil l'èxit de l'any passat, quan es va adjudicar -com a integrant d'un consorci empresarial- l'AVE entre Medina i la Meca (l'Aràbia Saudita) per 6.736 milions d'euros. No en va, Espanya és el primer país europeu en quilòmetres d'alta velocitat (més de 3.000) i el segon del món, només per darrere de la Xina.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 18/11/2017

Consultar aquesta edició en PDF