Publicitat
Publicitat

AVIÓ DESAPAREGUT

Austràlia canvia d’estratègia i busca l’MH370 sota l’aigua

Els avions abandonen la zona després de 52 dies de recerca infructuosa

“És la recerca més difícil de la història de la humanitat”, va dir ahir el primer ministre australià, Tony Abbott. Es referia a la lluita per trobar el vol MH370 de Malaysia Airlines, desaparegut el 8 de març amb 239 persones quan anava de Kuala Lumpur a Pequín.

Des d’aleshores, més d’una trentena de països han desplegat desenes d’avions i vaixells, que han recorregut 4,5 milions de metres quadrats durant 3.000 hores en un intent de localitzar l’avió. “Sento dir que fins ara cap dels nostres esforços a l’aire, a la superfície o sota l’aigua ha servit per trobar les restes de l’avió”, va dir Abbott mentre anunciava una nova fase de la missió, que a partir d’ara se centrarà en el fons marí. El primer ministre va explicar: “Després de 52 dies, creiem que la majoria de les restes s’han enfonsat”. La nova zona mesura 700 quilòmetres de llargada per 80 d’amplada i, de moment, la començarà a recórrer el Bluefin-21, un robot submarí que pot llegir el relleu del fons de l’oceà. A més, la missió disposarà de noves tècniques de recerca com detectors sonar instal·lats als vaixells.

Fins ara, Austràlia ha desplegat vaixells militars i avions de salvament marítim, però ara el país contractarà empreses privades per a aquesta nova fase. Les autoritats calculen que la recerca submarina durarà vuit mesos, costarà uns 40 milions d’euros i requerirà ajuda financera i logística d’altres països.

Darrere la millor pista

La recerca segueix basant-se en una sèrie de senyals que va detectar el vaixell de l’armada australiana Ocean Shield a principis d’abril. “És la millor pista que hem tingut fins ara”, va dir Abbott ahir. La freqüència dels senyals coincidia amb els que hauria emès la caixa negra de l’avió estavellat. Però el detector de l’Ocean Shield només va aconseguir captar quatre senyals, cada cop més febles. El cap de la JACC -l’agència australiana que coordina la recerca-, Angus Houston, va aclarir que les bateries de les caixes negres duren uns trenta dies. Els investigadors creuen ara que van captar els últims senyals que hauria emès la caixa negra de l’MH370.

L’avió de Malaysian Airlines va desconnectar tots els sistemes de comunicació per raons desconegudes just quan abandonava l’espai aeri malaisi. Alguns satèl·lits civils i militars van detectar senyals que l’MH370 hauria emès durant set hores després de perdre el contacte. Més tard, fotografies per satèl·lit van mostrar peces de grans dimensions flotant al sud de l’oceà Índic i els avions de salvament marítim australians en van veure algunes, però cap de les peces recuperades pertanyen a l’avió. Gairebé dos mesos després, els corrents marins i les condicions meteorològiques extremes a la zona sembla que han esvaït tot rastre de l’avió fantasma.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 22/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF