Publicitat
Publicitat

El viatge visual a través del procés de Josef Albers

El Museu Fundació Joan March de Palma dedica una mostra als dibuixos i gravats del mestre de la Bauhaus

Josef Albers no va deixar d’experimentar en cap moment al llarg de la seva vida. Investigador de les formes, de les línies i, especialment, del color, Albers va obrir camins a l’art contemporani al mateix temps que ell cercava els propis camins. La seva recerca, de la qual varen sorgir no poques teories, fou eminentment pràctica. Per aquest motiu, l’exposició Josef Albers: procés i gravat (1916-1976), que des d’avui i fins al 28 de juny exhibeix el Museu Fundació Joan March de Palma, resulta molt significativa per a l’acostament als processos de treball que va seguir l’artista, tot i la concentració de la mostra en tres sales de dimensions discretes.

Són, així i tot, 103 obres, més dibuixos preparatoris, esbossos i projectes que no peces de gràfica que, en aquest cas, mostren el resultat final d’aquests procediments d’experimentació. Procedents de la Josef and Anni Albers Foundation de Bethany (Connecticut, EUA), aquestes obres estan seleccionades entre els gairebé 300 gravats que va realitzar l’artista durant la seva trajectòria, com també entre els milers d’esbossos i dibuixos que reuneix la fundació nord-americana. És, en tot cas, la primera vegada que s’exhibeix el procés de treball de Josef Albers, com va afirmar ahir Manuel Fontán, director d’exposicions de la Fundació Joan March, una exhibició que resulta complementària de la gran mostra Josef Albers: Mitjans mínims, efecte màxim, que des de divendres passat i fins al 6 de juliol ofereix la seu de la Fundació Joan March a Madrid.

Aprenent i mestre alhora

Si bé l’exposició de Madrid aprofundeix en els tres principals camps de la tasca de Josef Albers (artista, dissenyador i educador), la mostra de Palma permet “assistir a posteriori al procés de treball a través del qual Albers crea les regles i construeix a través de l’experimentació i l’assaig constants”, remarcà Manuel Fontán.

Precedida per una fotografia que mostra Albers observant el resultat d’un dels seus gravats, l’exposició de Palma presenta un recorregut més o menys cronològic. La comissària, Brenda Danilowitz, conservadora en cap de la Josef and Anni Albers Foundation i autora del catàleg raonat de l’obra gràfica de l’artista, explicà que, si havia triat aquest retrat de Josef Albers (una fotografia descoberta tot just fa dos anys) “és per la seva expressivitat, perquè reflecteix com poques la reverència que sentia pel procés mateix de treball i l’observació del tot acurada que en feia”.

Danilowitz confessà que havia volgut “mirar també un altre costat de Josef Albers, al marge de la seva experiència amb el color i les possibilitats del quadrat, que també són a l’exposició”.

Josef Albers, nascut el 1888 a Alemanya i mort als EUA el 1976, treballà els processos de la gràfica des del principi de la seva trajectòria artística fins al darrer any de la seva vida. Així, l’exposició recull uns primers esbossos i gravats del 1916, que són testimoni dels seus inicis en el camp de la natura quan, segons Brenda Danilowitz, “demostra la fluïdesa de la línia i el domini del dibuix”, en unes obres amb clares referències al llenguatge expressionista alemany.

El treball amb tècniques de reproducció gràfica, com la xilografia, el linòlium, la litografia i la serigrafia, pràcticament s’interromp en la vida d’Albers entre 1920 i 1933, anys en què va ser, primer, alumne i tot seguit mestre de la Bauhaus, una tasca que reprèn quan s’exilia a Carolina del Nord per crear un departament d’art al Black Mountain College. Les obres dels anys 30 i de les dues dècades posteriors demostren com Albers investiga les formes orgàniques, la seva evolució cap a una abstracció pura, sense referències, i ho fa eminentment sense fer servir el color, centrant-se en la línia i en les formes.

De fet, segons remarcà Danilowitz, “Albers descobreix el color quan treballa la pintura en vidre. És quan aprèn que el color aporta llum a l’obra. Així, desenvolupa la seva sensibilitat pel color a mesura que, com a docent, es dedica a l’ensenyament de les tècniques i del mateix color. Ensenya, però en realitat ell mateix en va aprenent alhora”.

L’exposició Josef Albers: procés i gravat s’ha estrenat al Museu Fundació Joan March de Palma i viatjarà posteriorment al Museu d’Art Abstracte Espanyol de Conca .