Publicitat
Publicitat

CINEMA

Sitges mostrarà les cares del mal

La pel·lícula catalana 'Grand piano', amb Elijah Wood, obrirà el festival

"El mal es camufla en moltes cares", va dir ahir el director del Sitges Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, Ángel Sala. Darrere seu es podia veure el cartell de la 46a edició del festival, en què les flames envolten el cotxet d'un nadó. És l'homenatge gràfic a la pel·lícula La llavor del diable (1968) de Roman Polanski, una de les més esplendoroses victòries del mal en la història del cinema. "El mal serà present en tota la programació", diu Sala, que entre la galeria de malvats destaca "els vampirs i el psicòpates", sospitosos habituals de Sitges.

Tot i que la programació completa no es coneixerà fins al setembre, ahir ja es va avançar una part significativa dels títols que es podran veure a Sitges de l'11 al 20 d'octubre. Grand piano , de l'alacantí Eugenio Mira, inaugurarà el festival. "És un thriller amb psicopatia i suspens molt a l'estil de Hitchcock", explica Sala sobre aquesta producció catalana darrere de la qual hi ha Adrián Guerra, Rodrigo Cortés i la productora Nostromo. Grand piano té un repartiment internacional encapçalat per Elijah Wood i John Cusack. Sala recorda que Mira forma part d'una generació de cineastes "formats com a espectadors de Sitges", on ja va presentar la seva primera pel·lícula, Agnosia (2010).

Aquest any la secció oficial Fantàstic recull films que van passar per Canes -alguns dels quals no tenen garantida la distribució en sales comercials catalanes-, com ara Only God forgives , la nova obra de Nicolas Winding Refn protagonitzada per Ryan Gosling; Only lovers left alive , la cinta de vampirs de Jim Jarmusch; The congress d'Ari Folman, el director de Vals amb Bashir que adapta un relat de Stanislaw Lem; Magic, magic del xilè Sebastián Silva, i La danza de la realidad , el nou treball d'Alejandro Jodorowsky. "És Jodorowsky pur i dur, sobretot dur", precisa Sala sobre el retorn de l'inimitable psicomag a la direcció després de més de vint anys.

Takashi Miike i Johnny To

De moment, el festival ja té confirmada la presència de dos convidats, tots dos vells coneguts de Sitges: Takashi Miike i Johnny To. Del primer encara es recorda l'impacte de les projeccions d'Audition (1999) i Ichi the killer (2001), i d'aleshores ençà les seves pel·lícules han sovintejat les graelles del festival. Enguany Miike porta a Sitges dos títols nous, Shield of straw , també vista a la secció oficial de Canes, i Lesson of the evil , un film que s'inscriu en la tradició "més gore i adrenalítica" del director japonès. A més a més, Miike serà objecte d'una retrospectiva selectiva. "Fer-la completa és impossible, perquè té més de noranta pel·lícules", diu Sala. El hongkonguès Johnny To farà doblet amb el thriller Drug war i amb Blind detective , "una sorprenent comèdia surrealista i absurda amb elements fantàstics", segons les entusiastes paraules de Sala, que recorda la importància que li dóna el festival a la possibilitat que el públic interactuï amb els cineastes.

Sala situa el públic en el centre, encara amb més insistència en un temps de crisi que ha dut el festival a retallar els números. "No tenim tancat el pressupost, però hi haurà una baixada; sobrevivim gràcies a la gent, que ens dóna força i energia", assegura el director del festival. Pel que fa a la davallada d'espectadors que van a les sales comercials, Sala reconeix que hi ha "una desafecció", però no en culpa només la pirateria o l'augment de l'IVA. "No hem sabut fomentar anar al cinema, i aquí la indústria tenia una estructura antiquada que no podia resistir una crisi. Falta una educació en la mirada i hem de reflexionar sobre la manera de veure cinema", adverteix Sala. Segons ell, anar al cinema ha deixat de ser un "esdeveniment" perquè no s'ha cuidat prou l'espectador.

Els vampirs de Neil Jordan

La part confirmada de la secció oficial es completa amb la pel·lícula Byzantium , el retorn de l'irlandès Neil Jordan a la temàtica vampírica que ja va abordar a Entrevista amb el vampir (1994). També tornen a Sitges Roman Coppola, amb la comèdia A glimpse inside the mind of Charles Swann III , i Kiyoshi Kurosawa amb Real .

La secció Noves Visions, "la més radical, experimental i innovadora", inclou títols de Hong Sang-soo, Phillippe Grandieux i Denis Coté, a més d'un documental sobre John Milius, el director de Dillinger (1973) i Conan el bàrbar (1982). Els seguidors de l'animació japonesa tindran dues estrenes: la tercera part de la saga Evangelion i 009 RE-Cyborg , el nou film dels responsables de Ghost in the shell .

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 17/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF