Política 25/05/2022

Tots els partits menys Vox registren una iniciativa contra l'ampliació del centre de control de l'aeroport

El PSIB s'hi ha adherit a darrera hora després de veure que quedaria emmarcat amb l'extrema dreta

3 min
La presidenta del comitè d'empresa d'Enaire, Montse Palà, amb Josep Ferrà i Pablo Jiménez

PalmaLa pràctica totalitat de partits amb representació en el Parlament, excepte Vox, han signat una Proposició No de Llei (PNL) per instar l'executiu estatal, i en concret el Ministeri de Transports dirigit per la socialista Raquel Sánchez, a paralitzar l'ampliació del centre de control aeri de l'aeroport illenc de Son Sant Joan. La iniciativa, impulsada per Unides Podem, a la qual s'ha adherit primera instància MÉS per Mallorca, rebutja el projecte d'ampliació per part d'Enaire –l'empresa pública que gestiona el centre de control– i demana la reubicació de la infraestructura, amb l'aeròdrom de Son Bonet com l'opció més viable.

"Amb l'ampliació de l'aeroport i del centre de control hi haurà problemes d'operativitat, de seguretat laboral i física dels treballadors, i també d'accés a les infraestructures", ha declarat el diputat de la formació morada, Pablo Jiménez, en una roda de premsa conjunta amb el PP i MÉS per Mallorca. "Demanam al Ministeri de Transports que es replantegi l'ampliació, fa falta escoltar què en pensa la ciutadania balear", ha afegit. L'opció de traslladar-lo a Son Bonet és la que guanya més pes, "ja que es tindria més espai i podria ser un centre d'R+D+I i processos aeroportuaris".

La presidenta del comitè d'empresa del centre i la torre de control, Montse Palà, ha detallat que hi ha una "falta de resposta" d'Enaire i el Ministeri. "No es té una visió a mitjà o llarg termini, el millor és reubicar-lo, ja que també té una certa antiguitat", ha afirmat. "No ha de donar problemes durant les obres de Son Sant Joan, i s'han de tenir perspectives de futur", ha continuat. El comitè d'empresa ha mantingut reunions amb els grups polítics des de fa aproximadament dos mesos, cosa que ha desembocat en aquesta PNL, que prosperarà per l'única oposició dels tres diputats de Vox.

Així com ha explicat el portaveu adjunt de MÉS per Mallorca, Josep Ferrà, "el Ministeri, Aena i Enaire prioritzen ampliacions per qüestions comercials per sobre de la seguretat dels treballadors". L'ampliació del centre i de l'aeroport "posaria en risc dues infraestructures crítiques –el centre i la torre de control–, pel que un mateix succés podria anul·lar-les". "És important que mantinguin un espai de distància amb l'aeroport", ha reclamat.

Segons apunten des dels partits, hi ha una estratègia de no traslladar-lo a Son Bonet per portar-lo a Barcelona a mitjà o llarg termini, cosa que implicaria que Balears deixaria de ser una de les cinc regions aèries autònomes, ja que estaria integrada en la de Catalunya, el País Valencià i la Regió de Múrcia. "Hi ha l'amenaça que el podríem perdre en uns anys, de manera que desapareixerien 340 llocs de feina, i el centre és una estratègia de país", ha apuntat Ferrà.

Compareixença del director del centre

Així com s'ha demanat la compareixença en el Parlament del director de Son Sant Joan, Tomás Melgar, qui s'hi ha negat, el portaveu ecosobiranista ha apuntat que "estudiarem demanar la compareixença de Toni Capó, director de la Regió Balear d'Enaire. "La PNL no acaba aquí, impulsarem iniciatives en el Congrés i el Senat en aquest sentit", ha assenyalat. "Aquesta instal·lació és important per a Palma, les Balears i la Mediterrània occidental. Requereix una atenció especial, i només la té en el sentit de fer negoci", ha subscrit Jiménez.

El PSIB, a favor 'in extremis'

El PSIB s'ha adherit a la PNL minuts abans de registrar-se, després de veure que quedaria tot sol amb Vox. Inicialment, l'impulsa Unides Podem, ho signa també MÉS per Mallorca, i el PSIB demanava alguns canvis per sumar-s'hi, però des de Podem s'hi negaven. Finalment, el PP ha decidit donar suport a la PNL, cosa que ha empès El Pi i Ciutadans a donar el seu 'sí'. Davant aquesta situació, el PSIB s'ha vist amb la necessitat de signar-la, sense poder fer grans modificacions substancials en el text, ja que, si no, es trobaria tot sol en el bàndol de l'extrema dreta, tenint en compte que la iniciativa demana una reacció al Ministeri de Transports, del mateix color polític que el PSIB.

stats