Aliança Catalana s'inspira en els nazis en la seva última campanya per Setmana Santa
El partit de Sílvia Orriols, com Vox, també recorre a un bitllet d'avió fictici per retornar migrants als seus països
BarcelonaAliança Catalana assegura que no és d'extrema dreta, però tots els fets apunten al contrari: no només comparteix l'ideari (el mateix partit ha admès que està d'acord amb Vox menys en el camp nacional) sinó que emula tots els comportaments dels ultres europeus. Així, per enfilar les vacances de Setmana Santa, Aliança ha optat per copiar de cap a peus una famosa campanya de l'extrema dreta europea inspirada en una que va promoure el nazisme, i que ja han replicat Alternativa per a Alemanya (AfD) i Vox. La campanya consisteix en defensar l'expulsió d'immigrants "il·legals i delinqüents" amb un bitllet d'avió fictici per retornar-los als països d'origen, una fórmula estesa en la dreta ultra i que els nazis havien difós però amb un bitllet de tren "gratuït" per enviar ciutadans jueus a Jerusalem. Aliança no només comparteix el tarannà antiimmigració, sinó que en aquest cas fins i tot el mateix format i el mateix missatge de tota l'extrema dreta. En el seu cas és un any després que el partit de Santiago Abascal llancés la mateixa campanya el 9 d'abril del 2024. A Alemanya, la policia va investigar per un possible delicte d'odi l'AfD per aquest motiu, però aquest març la Fiscalia va anunciar que no iniciarien cap investigació perquè "no hi ha prou sospita d'incitació a l'odi".
"Aquesta Setmana Santa s'ompliran aeroports per marxar de vacances. Nosaltres volem veure bitllets d'avió... però per deportar immigrants il·legals i delinqüents que posen en risc la nostra seguretat i convivència", descriu el missatge que ha difós Aliança a través de les xarxes, acompanyat d'una fotografia al Parlament de les seves dues diputades (Sílvia Orriols i Rosa Maria Soberana). "El 12-M traiem el bitllet de tornada per a qui va venir il·legalment a la nostra terra", deia Vox ara fa un any en un vídeo també difós a les xarxes. O la campanya d'AfD amb el seu bitllet a "país d'origen segur" des d'Alemanya perquè "només la reemigració pot salvar Alemanya". Calcat, amb objectius diferents de població diferents, a la campanya nazi dels anys 30 amb el seu "viatge gratuït a Jerusalem vàlid des de qualsevol estació alemanya".
En conversa amb l'ARA, el periodista expert en extrema dreta Jordi Borràs assegura que "és exactament la mateixa campanya agafant la idea del que ja van fer els nazis amb els jueus". En concret, recalca que "Aliança Catalana importa campanyes que han tingut èxit" com aquesta d'AfD amb inspiració nazi i que el gest d'aquest divendres és "una boutade més en les campanyes de provocació constants". "La campanya denota l'interès d'Aliança amb la resta d'Europa com Àustria, Alemanya i Holanda". Alhora, ha constatat la tendència a l'alça d'expressar-se "sense manies", fins i tot emprant conceptes com el de "reemigració" o el de "deportació massiva". En aquest sentit, apunta que l'Holocaust "no comença amb les cambres de gas, sinó amb la responsabilització dels jueus de tots els mals", és a dir amb el "discurs d'odi", i afegeix que la població objectiu ha passat de ser els jueus a ser ara els musulmans els més assenyalats.
L'extrema dreta espanyola acompanyava el vídeo amb pancartes als carrers setmanes abans de les eleccions al Parlament del 12 de maig. "Delinqüents al teu barri? Nosaltres tenim el bitllet de tornada", exhibien vinculant delinqüència amb immigració. Els cartells van haver de ser retirats per ordre de la Junta Electoral Central, però no pas perquè el missatge fos xenòfob, sinó perquè es van instal·lar setmanes abans de la campanya, cosa que ERC va denunciar. La iniciativa de l'AfD també va ser per campanya electoral, a diferència d'Aliança, que ho fa ara.
La diferència principal entre les campanyes d'AfD, Vox i Aliança és l'idioma: l'alemany, el castellà i el català. Respecte a la nazi, el grup objectiu: ha passat de ser els jueus a la immigració il·legal en general i focalitzada en la d'origen islàmic.