Part Forana 29/09/2016

La vall de Sóller, a la recerca de marca pròpia per a la seva taronja

Govern, ajuntaments, Agroïlla i Cooperativa de Sóller comencen el projecte per aconseguir la IGP o la DO per a la fruita

Miquel Barceló
3 min
Imagte de la reunió entre administracions i empreses a la Cooperativa de Sóller.

SóllerLa taronja de la vall de Sóller intentarà recuperar mercat amb segell propi. Amb el suport de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, la Cooperativa de Sóller ha presentant aquest dijous el seu projecte per aconseguir la Indicació Geogràfica Protegida (IGP) o la Denominació d’Origen (DO) per a la fruita típica d’aquesta zona de la Tramuntana. La Cooperativa de Sóller, amb 350 socis, "és la més gran de Mallorca", subratlla el seu president Miquel Gual, que s’ha mostrat esperançat d’aconseguir una marca pròpia que reanimi la producció de cítrics a la Vall. No obstant això, els cooperativistes són conscients que encara queda molt camí per recórrer.

La cooperativa obrirà diversos camps experimentals en un projecte que "pretén alliberar de virosis els arbres i, després de sembrar 500 patrons de peu bord, d’aquí a dos anys, fer una empeltada general" per anar recuperant el terreny perdut al mercat, "perquè ni la vall de Sóller ni Mallorca poden permetre’s el luxe de perdre aquesta part del paisatge". Cooperativa de Sóller tindrà els serveis d’un enginyer agrònom, a temps complet, que es dedicarà al control i a l'assessorament de nous planters i també dels que es mantenen actius.

Segons ha explicat Miquel Gual a ARA Balears, "actualment el sector està rebentant per tots els vents, fa moltes dècades que no se sembren tarongers". "Amb uns preus baratíssims, a 30 cèntims el quilo, i una producció que ha baixat a 300 tones anuals, quan fa 30 anys se’n produïen unes 5.000”, cal un punt de gosadia, que a hores d’ara sembla vitenc a l’entorn de la Cooperativa de Sóller. Tot i la situació precària que viu la taronja a Mallorca, alguns productors locals estan convençuts que encara hi ha futur. "Jo estic disposat a deixar-m’hi la pell", es referma Miquel Gual.

Alemanya és el principal receptor de la taronja de Sóller i Fornalutx, fins a un 70% de la producció, "perquè la tenen catalogada com a excepcionalment dolça", subratlla el president de la cooperativa i també de la marca Fet a Sóller, "que lidera l’exportació de taronges" cap al país germànic.

Ara per ara, l’objectiu immediat és reanimar-ne la producció i encoratjar els pagesos perquè facin nous planters, tot preservant-ne les dues varietats més arrelades: la canoneta i la peret.

Primeres passes

El director general d’Agricultura, Mateu Ginard, que ha assistit a l’inici d’aquesta nova etapa per al sector de la taronja de la Vall de Sóller, ha recordat que, en el projecte per assolir una IGP o una DO, a més de la Cooperativa també hi ha Agroïlla, la Conselleria i els ajuntaments de Sóller i de Fornalutx. "Ens trobam en el punt de sortida per aconseguir una marca de qualitat per a la qual es necessari fer un estudi a fons del sector, en què participaran quatre enginyers i un historiador, aportat per l’Ajuntament de Sóller", ha explicat el director general.

S’han de fer tot un seguit de passes davant la Comissió Europea i estudiar la compatibilitat de les varietats locals, que hauran de quedar totalment nets de virus, amb patrons nous subjectes als controls de salut vegetal que marca la UE. Actualment, la varietat canoneta està reconeguda, però no la varietat peret. Segons Ginard, a la reunió entre totes les parts interessades en el projecte d’aconseguir una marca identificativa per a la taronja de la vall de Sóller també s’ha tractat el present i el futur de la comercialització de la fruita.

stats