Part Forana 10/08/2023

Els treballadors del tren de Sóller convoquen una vaga de vuit dies

Argumenten que les negociacions del conveni col·lectiu que varen iniciar a principi del 2023 "no han fructificat"

2 min
El tren de Sóller.

PalmaL’assemblea de treballadors del Ferrocarril de Sóller –reunida aquest passat dilluns dia 7 d’agost– ha decidit fer vaga. En concret, la convocatòria és per als dies 22, 23, 29, 30, i 31 d'agost i els dies 7, 8 i 9 de setembre de 2023, durant les 24 hores. Els treballadors argumenten que "les negociacions del conveni, iniciades a principi de 2023, no han fructificat" i, per això, els sindicats UGT, CCOO i STEI-i –que formen el comitè d’empresa– ja han iniciat els tràmits corresponents davant la Conselleria de Treball i el Tribunal d'Arbitratge i Mediació de les Balears (TAMIB) per poder fer la vaga.

Com a reivindicacions principals, demanen un increment salarial d'un 7% per al 2023 i d'un 4% per al 2024; una garantia d'ocupació de nou mesos per a les persones amb contracte fix discontinu; el cobrament d'un plus de jornada fraccionada; la regulació efectiva dels torns i horaris de treball del personal, i la regulació efectiva de les vacances i el seu gaudi dins del període d'ocupació. Cap d'aquestes peticions –que es plantegen des del mes de gener– s'ha materialitzat, segons els treballadors, que asseguren que "la direcció de l’empresa argumentava que no podien fer front a les demandes de la plantilla sense tenir la certesa que el Govern els deixaria apujar les tarifes".

Ara bé, els treballadors expliquen que tot i que aquest augment tarifari ja té el vistiplau de la Direcció General de Transports, l'empresa no ha aplicat cap de les peticions de l'assemblea de treballadors: "Uns dies abans de les eleccions municipals i autonòmiques, la Direcció General de Transports va dictar una resolució en la qual donava via lliure a l’increment de tarifes demanat per la Direcció del Ferrocarril. Tot i això, avui encara no s’ha aconseguit plasmar cap acord sobre les principals reivindicacions", lamenten.

L'empresa apel·la a la "responsabilitat" del comitè

La direcció de l'empresa apel·la a la "responsabilitat del comitè d'empresa i els treballadors" perquè assumeixin que "el conveni del Ferrocarril és el més avançat de la Comunitat Autònoma, tant en els seus continguts econòmics com socials", i "acostin posicions". En un comunicat, l'empresa assegura que ha oferit per a tots els treballadors un augment salarial d'un 15% en quatre anys (5% el primer any, i 3,5% i 3%, respectivament, per a la resta dels anys). A més, destaquen que l'any 2022, "sense cap obligació de negociar ni apujar salaris, es va efectuar un augment d'un 3,5% per a tota la plantilla".

Així mateix, recorden que l'antiguitat "ja afecta els treballadors que varen ingressar a l'empresa després de l'any 2002 i que tenen un augment en aquest concepte d'un 2% per a cadascun dels anys de vigència". En concret, el 69% de la plantilla –76 treballadors– es veu afectat per aquest augment en concepte d'antiguitat: "l'esforç de l'empresa és, per tant, important", sentencien.

L'empresa titlla d'inassumibles les peticions dels treballadors: "Ens semblen fora de lloc, són demandes que no podem assumir sense posar en perill la viabilitat de l'empresa, i els llocs de treball de la resta de treballadors", asseguren. Ara bé, pel que fa als punts que no afecten els salaris, "no hi ha dificultat per arribar a acords", apunten.

stats