Vaga
Part Forana 22/08/2023

El treballadors del Tren de Sóller suspenen dos dies de vaga perquè "els serveis mínims no garantien seguretat"

Es mantenen sis dies d'aturada davant la manca d'acord amb l'empresa

2 min
El Tren de Sóller a l'estació del municipi, en una imatge d'arxiu.

PalmaEl comitè de vaga del Tren de Sóller, format per diversos treballadors, ha decidit suspendre els dos primers dies de vaga dels vuits de prevists. Els treballadors havien de començar l'aturada dimarts dia 22 d'agost i continuar-la el 23, 29, 30 i 31, i els dies 7, 8 i 9 de setembre, però al final el primer dia de vaga serà el 29. Així ho han informat en un comunicat emès ahir a darrera hora del vespre, en què al·legaven que els serveis mínims que havia fixat el Govern no eren suficients per garantir la seguretat dels trajectes.

"No s'han tingut en compte els requisits de seguretat en la circulació de trens establerts en el Reglament de Circulació", han explicat. Per aquest motiu, el comitè de vaga ha decidit suspendre-la en un acte que consideren de "responsabilitat" per la seguretat de les persones usuàries dels trens, i també dels treballadors que hagin de cobrir aquests serveis.

La Conselleria de Mobilitat havia marcat uns serveis mínims del 75% per a les jornades de vaga previstes entre els treballadors del Ferrocarril de Sóller. Així, en els dies que s'ha convocat l'aturada, el tren només haurà de prestar tres expedicions d'anada i tres de tornada, mentre que fins ara estava obligat –pel fet de ser un servei públic– a operar-ne quatre en cada sentit. Això realment suposarà una reducció de més de la meitat de les expedicions diàries, ja que passaran de fer-ne vuit a fer-ne tres.

Amb tot, la vaga començarà el 29 d'agost i continuarà el 30 i 31 d'agost, i els dies 7, 8 i 9 de setembre, durant les 24 hores, després que no s'hagi arribat a una acord entre l'empresa i els treballadors, que han acudit al Tribunal d'Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (TAMIB). Després de la trobada, l'empresa ha explicat que "la direcció s'ha esforçat molt per presentar una oferta atractiva en el context de les negociacions". En concret, la proposta actual de l'empresa preveu un augment de l'11,5% per a tots els treballadors en un període de tres anys, que se suma a l'augment del 3,5% ja efectuat el 2022, la qual cosa suposa un increment total del 15% en quatre anys, que és "significativament superior als convenis d'altres empreses a les Illes Balears", han explicat des de la direcció de l'empresa.

El plus per antiguitat, el cavall de batalla de les negociacions

Quant a l'antiguitat, que és el cavall de batalla de les negociacions, els treballadors demanen que tota la plantilla tingui la mateixa quantitat que tenen els més antics. La direcció, però, assegura que això suposa "posar en perill la viabilitat de l'empresa, i per tant, també l'ocupació". A més, la direcció ha recordat que "així ho han entès els sindicats CCOO i UGT, entre d'altres, quan en els principals convenis –hostaleria, comerç, metall, construcció, etc.– ha desaparegut l'antiguitat", han assegurat.

L'empresa explica que un total de 28 treballadors (un 25% de la plantilla) han optat per cercar assessorament legal i presentar demandes contra la societat, específicament sobre aquesta qüestió de l'antiguitat. "La direcció respecta el dret dels treballadors de cercar tutela judicial efectiva i respondrà en la instància judicial corresponent, però no es poden assumir costos que posin en perill l'estabilitat de l'empresa", han assegurat.

stats