01/09/2022

Quan els regals costen molts diners

1 min

Que el mateix dia que entren en vigor la gratuïtat del bitllet de Rodalies i la rebaixa del 50% de la targeta usual del metro i l’autobús (20 euros per a un nombre de viatges il·limitats, tot un mes) el president espanyol Pedro Sánchez tapi gairebé la notícia, dobli l’aposta i anunciï de bon matí que abaixarà l’IVA del gas del 21% al 5% , ens dona a entendre la magnitud del problema energètic que tenim al davant, qui sap per quant de temps. I cal recordar que, a part de totes aquestes mesures regal d’ahir, des de la primavera gaudim de la bonificació de vint cèntims per cada litre de gasolina i gasoil, que s’havia d’acabar al juny i que va ser prorrogada.

No hi ha cap govern al món, i menys el govern d’un estat tan endeutat com Espanya, que desplegui una bateria de mesures tan benvingudes per a les butxaques dels ciutadans però tan dures per a la columna d’ingressos públics si no té a sobre una situació d’emergència que ha de gestionar amb una gran incertesa.

Les gratuïtats i reduccions de tarifes en el transport públic que van entrar en vigor ahir són un alleujament per a les economies de moltes famílies treballadores, però hem de ser conscients que el que una administració deixa d’ingressar pot acabar sent el que una administració deixa de fer. La qual cosa encara fa més incomprensible que s’anunciï que els peatges no tornaran a les autopistes fins al 2025 o que Espanya s’hagi compromès a doblar la seva despesa militar.

stats