Ferran Navinés, Carles Manera, José Pérez Montiel i Javier Franconetti
26/01/2024

Lideratge públic i consens social

En una economia del coneixement en plena transformació disruptiva i accelerada és imprescindible que els governs i les empreses retinguin i desenvolupin constantment les seves capacitats i coneixements per tal de poder liderar i gestionar els processos de planificació estratègica que assegurin el benestar social i la prosperitat futurs. Encara més, tal com asseguren Mariana Mazzucato i Rosie Collington: “Aquesta qüestió –la capacitat de les organitzacions per respondre a les necessitats i els desitjos dels ciutadans– és fonamental per a la democràcia, com també per a la innovació (...). Enfrontar-se als grans reptes actuals exigeix, per descomptat, que els governs treballin en col·laboració amb les empreses, però fer-ho amb eficàcia exigeix que les organitzacions del sector públic siguin capaces de comprendre el seu entorn, decidir amb qui és millor col·laborar i gestionar els contractes necessaris. Res d'això no és possible sense una capacitat i unes competències internes dinàmiques”. 'Ideas', El País, 7/1/2024.

En el cas de les Illes Balears, presentem tres qüestions que ens permeten situar la nostra comunitat en termes relatius, és a dir, respecte de la resta de comunitats autònomes quant a les seves capacitats i coneixements, per tal de gestionar un tema estratègic tan important com pugui ser la gestió dels fons públics europeus. 

Cargando
No hay anuncios

1. La gestió dels fons Feder durant el període 2014-2020

Les Illes Balears van executar el 93% dels fons Feder (2014-2020), un percentatge molt per sobre del 58% de la mitjana estatal. També tenim altres indicadors: increment del PIB en 754 milions, augment de l’ocupació en 5.248 llocs de treball i increment del PIB per càpita en 700 euros, per la qual cosa, Félix Pablo Pindado i Rosario Sánchez Grau  conclouen que “només Galícia obtindria uns resultats millors, si bé l’ajuda Feder assignada a aquesta regió multiplica per més de sis la corresponent a les Illes Balears (...). Aquests resultats tenen la utilitat de posar de manifest la propensió més gran de l’ajuda Feder per generar efectes econòmics positius a les Illes Balears gràcies a un enfocament molt encertat de la planificació inicial realitzada”. (Vegeu: requadre I-1 de la Memòria del CES sobre l’economia, el treball i la societat de les Illes Balears referida a l’any 2020).

Cargando
No hay anuncios

2. Com s’aprofiten els nous fons Next Generation

Tenint en compte que les Illes Balears aporten un 2,5% al PIB de l’Estat, en termes de projectes tractors, del total de 746 autoritzats pel conjunt de CA, les Balears hi participa en 27, la qual cosa representa un 3,6% del total; i per un total de 24.313 milions d’euros consignats pel conjunt de CA, les Balears té autoritzats projectes per una quantia de 982 milions d’euros, la qual cosa suposa el 4% del total, ambdues xifres per sobre de la seva participació en el PIB de l’Estat. (Vegeu: informe del Pla de recuperació, transformació i resiliència del regne d’Espanya. Setembre de 2023).

Cargando
No hay anuncios

3. Grau d’adequació dels fons Next Generation a les necessitats de la societat de les Illes Balears

El Pla de reformes parteix de quatre eixos transversals (transició ecològica, transformació digital, cohesió social i territorial, igualtat de gènere), els quals es despleguen en 10 polítiques palanques, entre les quals destaca la referida a la modernització i digitalització de l’ecosistema de les empreses. Aquesta palanca inclou el component 14 referit al “Pla de modernització i competitivitat del sector turístic”.

Cargando
No hay anuncios

Com no pot ser d’una altra manera, ja que aquest component 14 penja de la palanca referida a la digitalització i modernització de les empreses, és probable que aquest ‘Pla turístic’ estigui en certa manera esbiaixat cap a recollir d’una manera especial les necessitats de les empreses. És per això, que en el cas de les Balears, caldria tenir en compte que aquesta aposta per a la planificació estratègica del sector turístic que reclama el Pla de reforma hauria d’estar liderada pel Govern de les Illes Balears, a través de la seva Oficina de Planificació Estratègica, en què el diàleg amb la UIB i el seu capital científic i la societat civil ha d’estar garantit per tal de recollir totes les opcions que la nostra societat ja planteja: límits als creixements, capacitat de càrrega dels territoris insulars, establiment de mecanismes de transició que puguin facilitar possibles propostes de decreixement turístic (eliminació de places obsoletes i il·legals) i diversificació econòmica per fer més sostenible el nostre model de creixement. (Vegeu: Dictamen 5/2000 sobre L’estudi sobre la prospectiva econòmica, social i mediambiental de les societats de les Illes Balears a l’horitzó 2030 (H2030) del Consell Econòmic i Social (CES) de les Illes Balears).