L'ampliació del Prat, inacceptable
La proposta d’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona - El Prat torna a posar en perill un dels espais naturals més fràgils i valuosos de Catalunya: el delta del Llobregat. Davant l’anunci fet aquesta setmana per AENA i la Generalitat, cal oposar-se frontalment a qualsevol projecte que impliqui una nova afectació a aquest entorn, especialment mentre Espanya té obert un procediment d’infracció per part de la Comissió Europea (cas EU-Pilot 5866/13/ENVI) per la gestió deficient d’aquest espai.
El delta del Llobregat, declarat Zona d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) i reconegut com a Important Bird Area (IBA), ha patit dècades de degradació provocada per infraestructures, urbanització i inacció administrativa. L’ampliació de l’aeroport del 2002 ja va tenir conseqüències ambientals greus. Segons la Comissió Europea, l’Estat no va evitar el deteriorament dels valors naturals, no va valorar adequadament els impactes acumulatius de projectes adjacents i va incomplir les mesures compensatòries pactades.
Malgrat aquests antecedents i l’incompliment reiterat de les obligacions ambientals, les autoritats tornen a posar sobre la taula una ampliació que afectaria, directament o indirectament, espais protegits de la Xarxa Natura 2000. I ho fan sense haver resolt els dèficits anteriors, sense haver desplegat íntegrament el pla de gestió i sense haver verificat les compensacions pendents. És inadmissible que es plantegi qualsevol nova intervenció abans que es tanqui l’expedient europeu i es demostri una recuperació sostinguda de les poblacions d’aus protegides. Fins i tot estan pendents, encara, mesures compensatòries corresponents a l'anterior ampliació de l'aeroport. Per tot això, el projecte anunciat està fora de lloc.
La proposta actual incorpora suposades millores ambientals, com una ràtio de compensació d’1:10 per a hàbitats d’interès comunitari i una intervenció “optimitzada” sobre la pista 06R/24L. Tot i això, el marc europeu és clar: qualsevol afectació a espais Natura 2000 només pot justificar-se per raons imperioses d’interès públic i després d’haver descartat totes les alternatives. I en cap cas es pot basar en l’argument de compensar una destrucció futura quan les compensacions passades no s’han complert.
La prioritat ha de ser revertir la pèrdua de biodiversitat. L’ampliació de la ZEPA prevista per la Generalitat el juliol del 2024 pot ser un primer pas, però cal molt més. La protecció del Delta ha de ser efectiva i garantida, no una promesa condicionada al desenvolupament d’infraestructures. És imprescindible aplicar el principi de precaució: cap nou projecte hauria de veure la llum fins que no s’hagi restaurat l’equilibri ecològic del Delta i s’hagi assegurat el futur de les seves aus i hàbitats.
Els espais de la Xarxa Natura 2000 no poden estar supeditats a interessos econòmics. La seva conservació ha de respondre a criteris estrictament ecològics. Qualsevol altra via suposa repetir errors del passat i posar en joc un patrimoni natural que no ens podem permetre perdre.