Ja hem desembossat Mallorca?

La pàgina web del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible té uns gràfics molt vistosos amb un mapa de les autonomies espanyoles i les dades del parc automobilístic de cada comunitat autònoma, proporcionades per la Direcció General de Trànsit, o DGT. Val la pena aturar-se en les xifres. Pel que fa a les Balears, el nombre de vehicles que hi circulen actualment és d’1.103.193: com que la població és d’1.244.394 d’habitants, encara sortim a una mica menys d'un vehicle per persona, perquè després diguin que estam estrets. O potser sí que hi estam, perquè la densitat de població és de 249 habitants per quilòmetre quadrat. La mitjana espanyola és de 97 habitants per quilòmetre quadrat, o sigui que podem tornar a presumir de ser els primers en un rànquing.

Dels més d'un milió de vehicles esmentats, en podem fer l'especejament per tipus de ferralla: 746.392 són turismes, 176.070 són motos, els camions i les furgonetes sumen 155.880, tenim també 8.846 remolcs i semiremolcs, hi ha 2.349 tractors, 2.302 autobusos, i 11.354 corresponen a “altres vehicles”, dins dels quals hem de situar els quads, els buguis i altres invents infames que contribueixen mediterràniament a destrossar els nostres paisatges naturals i urbans. Si els interessa saber-ho, dels 746.392 turismes, 492.358 són de benzina, 245.092 consumeixen gasoil, i 8.942 corresponen a “altres”, que deuen ser híbrids i elèctrics.

Cargando
No hay anuncios

D'aquests números totals, la immensa majoria li pertoca, com és previsible, a Mallorca. En aquesta illa, segons dades de l'Institut Balears d'Estadística (Ibestat), hi circulen 837.240 vehicles, per un total de 940.332, aquests comptats per l'Institut Nacional d'Estadística (INE), una proporció que ha permès a algun mitjà fer titulars enginyosos com ara “cada mallorquí ja té un cotxe en néixer”. Si fóssim un dels articulistes castissos que també tenim, hi podríem afegir: “i que no és guapo, això?” Encara hi hem de sumar els famosos cent mil cotxes de lloguer –miler endavant o enrere– que literalment desembarquen cada any a Mallorca, perquè els mesos que no són de temporada turística els passen en algun indret de la Península on els impostos els surten més barats, de tal manera que aquí només deixen la contaminació, el desgast i les víctimes dels accidents.

Davant d'aquesta situació, el president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, pot presumir de ser un dels pocs polítics d'Europa que a la meitat del seu mandat ja ha complert també la meitat dels seus objectius, i meticulosament encarrila la segona meitat en idèntica sintonia. En dos anys, efectivament, ha suprimit el carril Bus-VAO, guany admirable que ha tirat endavant arriscant i prenent decisions, malgrat que els informes de la DGT confirmaven que el carril en qüestió feia ben feta la seva funció (ordenar una mica el caos de trànsit a l'entrada de Palma des del Migjorn de l'illa). Ara ja només falta el segon gran objectiu: desembossar Mallorca, punt culminant del seu programa. En una illa que no és que estigui embossada, sinó completament desbordada de cotxes i de gent, mesures com la de no permetre als estrangers amb casa a Mallorca que duguin més d'un vehicle, segur que tindrà un efecte transformador. Ja es comença a notar ara que, a la segona meitat de maig els cotxes ja queden clavats a les autopistes i carreteres principals de l'illa, així com a Palma i a la majoria dels nuclis urbans. Tal vegada el president Galmés pot ampliar l'abast de la seva lluita contra els senyals de trànsit ideològics, i suprimir els semàfors de les rondes de circumval·lació.