Un full de ruta per créixer millor
Les Balears ja disposen d’un full de ruta per transitar cap a un sistema turístic circular, favorable al progrés de la societat. I aquesta no és una notícia menor. És un punt d’inflexió. No només perquè aquest instrument –pioner al sud d’Europa– ens ofereix per primera vegada una visió estructurada i viable sobre com respondre amb rigor a una pregunta fonamental: com volem créixer a partir d’ara? I la resposta és clara: d’una manera més intel·ligent, més justa, més nostra. Perquè l'ampli ventall d'actius, capacitats, recursos naturals i culturals, institucions, polítiques i dinàmiques socials que amb el pas del temps hem aglutinat al voltant del fet turístic, és també la millor manera per demostrar que l’economia circular no és un concepte abstracte, sinó una promesa tangible de progrés i benestar.
El Roadmap del trànsit cap un sistema turístic circular. Horitzó 2025-2035 ofereix, per primera vegada, una direccionalitat clara per a la propera dècada, amb 187 accions concretes, viables i alineades amb una visió regenerativa. Ens parla d’aigua, d’energia, d’aliments, de materials, de mobilitat i de territori, però ho fa des d’un enfocament integrador que no exclou ningú. Perquè aquí, cada peça compta. Cada agent és necessari. Cada decisió suma.
L’elaboració d’aquest full de ruta ha estat un exercici coral. Més de setanta actors del territori –empreses, administracions, universitats i entitats socials– han contribuït a construir-lo des de la realitat i amb visió de futur. I això importa. Perquè quan parlam de transformació sistèmica, no parlam de capgirar les coses en solitari, sinó de crear condicions perquè el canvi sigui possible, compartit i sostingut. I aquesta és potser la gran virtut del Roadmap del trànsit cap un sistema turístic circular: el seu caràcter activador.
No ens diu només què fer, sinó per què i amb qui fer-ho. Ens proporciona una arquitectura d’acció, però també una missió comuna: una nova manera d’entendre el desenvolupament, no com una cursa infinita, sinó com una construcció compartida, sostinguda i regenerativa. Això vol dir que la transformació no és una responsabilitat externa, sinó compartida. I que la força d’aquest roadmap no rau només en la seva ambició tècnica, sinó en la seva capacitat d’alinear esforços diversos cap a un propòsit comú.
L’economia circular, entesa així, deixa de ser una etiqueta per convertir-se en una estratègia de progrés. Una via per millorar la competitivitat, reduir la dependència de recursos, generar nous models de negoci i, alhora, protegir allò que ens fa únics com a territori. Per això, aquest roadmap no proposa només canvis operatius, sinó rols nous per a cada actor: les empreses com a desenvolupadores de mercats circulars; l’administració com a generadora de condicions d’entorn; la universitat com a coproductora de coneixement; i la societat civil com a motor del canvi cultural.
Perquè tot això funcioni, cal una estructura que ho articuli. Des d’Impulsa Balears assumim el paper de broker del trànsit circular, una figura clau en les grans transformacions, encarregada de connectar actors, facilitar processos i garantir que el desplegament del roadmap sigui real, no nominal. Ho farem activant espais de cocreació, impulsant pilots, fent de pont entre iniciatives i construint un monitor de seguiment que permetrà avaluar, ajustar i compartir, de forma oberta i continuada, els avanços de la transició circular a les illes.
Aquest conjunt –roadmap, governança, monitoratge– constitueix la nova arquitectura estratègica del desenvolupament circular a les Balears. I marca un abans i un després. Perquè no es tracta de tenir un pla, sinó de posar-lo a caminar. I de fer-ho amb una nova cultura de col·laboració, de lideratge distribuït i d’ambició compartida.
Som en un moment decisiu. En un punt d’inflexió. I si som capaços d’activar tot el talent i la innovació que ja tenim al territori, si sabem orientar bé els esforços i consolidar la confiança entre sectors, serem capaços de provocar allò que anomenem, ja sense complexos, un ‘superimpacte’: un canvi que millora cada organització, sí, però que sobretot millora el conjunt del sistema regional. El nostre futur.