Encara el sostre de vidre acadèmic

M’acabo de comprar un llibre de receptes. Al final hi ha unes planes en blanc per apuntar-hi les pròpies. Decideixo escriure-hi la meva per poder cuinar-vos l’informe de la Unesco Women Lead for Learning (Dones liderant per l’aprenentatge) publicat el 20 de maig.

Agafeu unes quantes dades de l’informe i poseu-les en un bol. La mitjana global primer. Només el 30% dels càrrecs de màxima responsabilitat en institucions d’educació superior i recerca del món són ocupats per dones. Després hi heu de posar les de realitats més dures. A l’Amèrica Llatina i el Carib, només el 18% dels rectorats estan en mans d’una dona i, a l’Àfrica Subsahariana, la xifra es desploma fins al 8%. Heu de tenir present que per més que vulgueu amorosir les dades del bol, el gust és amargant. És com si s’hagués construït una escala acadèmica on elles puguin pujar gairebé fins al cim, però els darrers esglaons –des d’on es decideix– estiguessin segellats amb un vidre dur i invisible.

Cargando
No hay anuncios

Deixeu el bol a part i poseu una cassola al foc per anar-hi desfent el que l’informe Unesco apunta: barreres sistèmiques i culturals ben arrelades amb processos de selecció i promoció opacs i esbiaixats, manca d’oportunitats de desenvolupament professional específic i, sobretot, biaixos inconscients i profunds que continuen associant el lideratge amb trets tradicionalment masculins. Com assenyala la subdirectora general d’Educació de la Unesco, Stefania Giannini, les dones sovint han de demostrar molt més que els seus homòlegs masculins per accedir als mateixos llocs. I quan hi arriben, el seu estil de lideratge sol ser infravalorat o menystingut, sovint més col·laboratiu, orientat a les persones i sobretot tenint-ne cura.

Cargando
No hay anuncios

Mentre remeneu de tant en tant la cassola, aneu preparant el que serà la part principal del pla, que consisteix en un milfulls de recomanacions. La capa inferior, com descriu l’informe, ha de contenir transparència i auditories de gènere regulars per exposar i corregir biaixos. A més, hi heu d’afegir un bon gruix de programes de mentoria sòlids, formació en lideratge per a dones i mesures de conciliació real (perquè no recaigui sempre sobre elles la tasca de cura domèstica).

La capa del mig ha d’estar farcida d’un canvi cultural profund. En boca s’ha de notar que aquesta capa redefineix el concepte de lideratge, allunyant-lo de models exclusivament jeràrquics i egocèntrics cap a models més inclusius, diversos i de cooperació que valorin totes les aportacions.

Cargando
No hay anuncios

A la capa de sobre hi heu de posar els ingredients perquè els governs exigeixin i publiquin dades desagregades per gènere i integrin indicadors d’equitat en els sistemes nacionals d’avaluació de la qualitat universitària.

Finalment, preneu el bol de dades del principi i aboqueu-lo al milfulls de recomanacions. Això eliminarà el gust amarg de les dades de desigualtat de gènere en l’acadèmia. No us oblideu d’esmicolar el sostre de vidre fins a convertir-lo en polsim. Us agradarà el resultat.