14/06/2024

Doblers per ampliar l’aeroport

2 min

Aquests dies s’ha confirmat que Aena té doblers per ampliar l’Aeroport de Palma però no per mantenir-lo. Les imatges de Son Sant Joan fent aigua per tots els costats són una metàfora visual d’una precisió i d’una oportunitat extraordinàries: la porta principal d’entrada a Mallorca, també a les Balears, ha demostrat què passa quan es pensa més a créixer que a conservar allò que es té.

Fa temps que sabem que Son Sant Joan és molt més que aquest portal d’entrada: és el mirall on es contemplen les Illes. Amb el pas d’unes poques dècades, dels anys 60 ençà, aquella terminal petita i casolana, que és com va néixer l’aeroport després de deixar l’aeròdrom –encara més petit– de Son Bonet, s’ha convertit en la imatge viva de la desmesura i, també, del despropòsit. Riuades de gent que es mou en massa i omple els amplíssims passadissos. Botigues de souvenirs, bars de menjar ràpid i fastigós. Milers i milers de metres quadrats de cotxes aparcats i d’altres que cerquen aparcament. Qualsevol paret, qualsevol racó, qualsevol columna es ven i s’aprofita per anunciar el que és l’illa: rent a car, discoteques barroeres, immobiliàries a dojo, I love Palma, I love Mallorca, We love you, guiri, Zu Verkaufen... O per vendre allò que no som, és a dir, per enganar: fotos de platges buides, de molins ben conservats, de carrerons de Ciutat solitaris...

Mentre la societat aeroportuària espanyola continua amb els plans de fer créixer encara més l’Aeroport de Palma perquè hi pugui circular més gent i guanyar més doblers encara, el lloc s’anega perquè no hi ha hagut interès a demanar-se si té les condicions mínimes per suportar el que li cau a sobre.

stats