10/02/2024

Cas Alves: la fal·làcia de l'alcohol

2 min
Dani Alves al banc dels acusats.

En el cas Alves sembla que els canvis de versió del futbolista, juntament amb la constància en la declaració de la víctima, les proves aportades i els testimonis que han declarat aquesta setmana han empès l’advocada de la defensa a parapetar-se rere el darrer salvavides: l’atenuant d’embriaguesa davant les acusacions de violació. Segons aquest nou relat, l’estat d’embriaguesa del futbolista minvava les seves capacitats cognitives i per tant no era conscient dels seus actes.

Aquí és on entra en joc la psicologia forense. Com a pèrits se’ns demana, tal com hem vist en el mateix judici, que valorem si la ingesta d’alcohol podria ser “la causa” o l’element que podria justificar l’agressió sexual, argüint que el futbolista no era conscient del que es feia. No és casual que en el nostre imaginari col·lectiu alcohol i violències sexuals estiguin estretament relacionats. La cultura de la violació està sostinguda per una sèrie de mites que han estat essencials per justificar-la, exculpant-ne els agressors i culpant-ne les víctimes. Aquests estereotips són actituds i creences generalment falses que estan molt esteses i que s'han mantingut en el temps amb l'únic objectiu de justificar la violència sexual. Diversos estudis en la matèria han conclòs que el 50% de la població encara justifica les violacions pel consum d’alcohol. I això alimenta el mite de l'alcohol com a responsable i situa la responsabilitat fora de l’agressor ("si no hagués anat begut mai hauria fet una cosa així", "no sabia el que feia", "va beure massa"...) . Aquest marc mental col·lectiu acaba definint també la mirada del sistema judicial i converteix en norma una fal·làcia: l’alcohol com a atenuant, com a boc expiatori.

El consum d’alcohol en ocasions pot ser un element present en les agressions sexuals i interactua amb altres variables molt més essencials i explicatives en la comprensió de les violències sexuals, com poden ser l’agressivitat de la persona, l’acceptació dels mites de la violació o una concepció patriarcal dels rols de gènere i la sexualitat. En aquest sentit, és molt interessant que determinades investigacions apuntin que la clau està en les expectatives i creences que tenen alguns homes sobre si mateixos: es poden sentir més legitimats a forçar una dona quan estan beguts perquè així els serà més fàcil justificar la seva conducta (Kanin). Els ajuda en l’autojustificació. Diverses recerques, com les de Ratliff & Burkard, expliquen la relació entre consum d’alcohol i agressions sexuals, però no com a factor exculpatori, sinó destacant la importància de les creences de l’agressor sobre els efectes de l’alcohol i la cultura de la violació. Per tant, el fet essencial és com l'agressor pensa, sent i actua.

Ja n’hi ha prou d’argumentacions simples responsabilitzant l’alcohol. Això no va de si anava begut o no, això va de mites i creences que han abonat la cultura de la violació, de rols de gènere patriarcals que falquen una relació entre la sexualitat i la masculinitat molt preocupant; va de poder, de pensar en l’altre com un objecte sexual, de no assumpció de responsabilitats, d’un immens sentiment d’impunitat... però sobretot això va, un altre cop, de consentiment.

stats