TECNOLOGIA
Misc 03/02/2014

Els mòbils sacsegen els resultats dels gegants tecnològics

Els beneficis de Facebook i Google es disparen gràcies als 'smartphones'

Joan Faus
3 min
DUALITAT Els resultats anuals de Facebook i Google han superat les expectatives dels analistes gràcies al potencial que ofereixen les aplicacions mòbils. En canvi, Apple i Samsung han obtingut uns resultats iguals o pitjors que un any enrere.

WashingtonDesprés d'haver conclòs en els últims dies la presentació de resultats del 2013 de les principals empreses tecnològiques es poden treure algunes conclusions rellevants sobre el panorama actual del sector i els reptes que afronta. Principalment, s'han consolidat dues tendències que havien començat a aflorar en els últims mesos: l'accés a través de telèfons mòbils és un mercat en auge i extremament rendible per a les pàgines web, i la competència entre els fabricants de mòbils i tauletes és cada cop més intensa.

Partint d'aquesta base, els resultats de la xarxa social Facebook i el cercador Google han superat les expectatives dels analistes, amb increments vigorosos dels beneficis gràcies al cada cop més gran potencial que ofereixen les aplicacions a través dels dispositius mòbils. En canvi, els resultats d'Apple i Samsung -fabricants líders de mòbils i tauletes- han estat iguals o pitjors que els del 2012, mentre que els de Microsoft han millorat lleugerament de la mà de la seva nova tauleta Surface, que ha aconseguit fer-se un forat.

El de Facebook és el cas més paradigmàtic. En dos anys la xarxa social ha passat de no tenir ingressos publicitaris a través dels dispositius mòbils a un volum que suposa el 53% del total de la seva facturació. Ara, a més, el 77% de les seves visites mensuals es fan a través d'un smartphone. Tot plegat ha permès a la companyia disparar un extraordinari 2.700% el seu benefici anual. El 2013 els ingressos van créixer un 54% i les despeses un 11%. L'efecte del mòbil també ha derivat en un increment dels usuaris de la companyia de Mark Zuckerberg. Facebook va tancar el 2013 amb una mitjana de 757 milions d'usuaris actius diaris a tot el món, un 22% més que el 2012, dels quals 556 milions hi van accedir a través del seu smartphone, un 49% més. Els pròxims dies es coneixeran els resultats de Twitter, i caldrà veure si l'impacte dels mòbils és semblant.

Per la seva banda, el benefici de Google va créixer molt menys que el de Facebook, però continua sent prop de deu vegades superior. Va guanyar 9.500 milions d'euros (+20%), mentre que els ingressos van arribar als 44.000 milions (+19%). Tot i la diferència de magnitud econòmica, Facebook està trepitjant els talons a Google en el mercat de l'audiència a través dels mòbils. La firma del cercador té una audiència del 87%, mentre que la de la xarxa social és del 85%. Ja sigui a través del mòbil o no, el que no va variar gaire va ser la font d'ingressos de Google, que va continuar sent la publicitat a través de les seves pàgines web, que generen un 62% dels ingressos del grup. Les dades encara inclouen les del fabricant de mòbils Motorola, que dimecres va passar a mans de la xinesa Lenovo.

Decepció per als fabricants

En canvi, en el terreny dels fabricants, els beneficis es van estancar i van decebre els inversors. En l'últim trimestre del 2013, el primer del seu exercici fiscal anualitzat, Apple va obtenir un benefici net de 9.600 milions d'euros, pràcticament el mateix que en el mateix període del 2012. La xifra neta continua superant la de Google però, mentre que els beneficis del cercador continuen creixent, els de l'empresa fundada per Steve Jobs no varien. I això preocupa els estrategs de Wall Street, que es fixen més en la variació percentual que en les dades finals. Els ingressos per vendes dels productes d'Apple van créixer sobretot a la Xina i el Japó, però ho van fer menys del previst al gegant asiàtic i als països emergents. A més, van caure a l'Amèrica del Nord.

Ara bé: tot i que no creix com s'esperava, la situació d'Apple és millor que la del seu gran rival, el sud-coreà Samsung. Fa unes setmanes va anunciar que en l'últim trimestre del 2013 preveia un descens del 6% dels beneficis operatius, després de dos anys d'increments, per l'augment de la competència al mercat.

Competència, per exemple, provinent de Microsoft. El gegant del programariva incrementar un 3% el seu benefici en l'últim trimestre del 2013, fins als 4.700 milions d'euros, gràcies a una alça del 12% dels seus ingressos, sobretot de la seva tauleta Surface, que va duplicar les vendes. A més, s'ha filtrat que el pròxim conseller delegat del grup serà Satya Nadella, que ha impulsat el sistema de compartir material a través d'internet. Això fa preveure que Microsoft potenciï més aquest sector, cosa que pot afectar negativament Apple. El sector de la tecnologia està en ebullició.

stats