Boom dels 'packs' de telefonia fixa i mòbil
El nombre de clients d'aquest servei integrat es duplica en un sol trimestre, fins als 2,4 milions
Barcelona.Els grans operadors de telefonia mòbil a Espanya -Movistar, Vodafone i Orange- fa mesos que pateixen importants descensos del nombre de línies, superats per l'auge del low cost . La proliferació d'operadors virtuals que fan ofertes cada vegada més barates està costant milers de clients cada mes als operadors tradicionals, però aquests han contraatacat amb una oferta que té menys competència i que també està en auge: els packs que integren telefonia fixa amb banda ampla, i telefonia mòbil també amb banda ampla.
Es podria dir que s'està produint un autèntic boom en la contractació de paquets de telefonia fixa i mòbil. A finals del primer trimestre del 2013 hi havia a Espanya 2,37 milions de clients de packs , segons les últimes dades de la Comissió del Mercat de Telecomunicacions (CMT). D'aquests, 2,15 milions tenen telefonia fixa i mòbil i banda ampla fixa i mòbil, i 218.000 més tenen, a més, televisió de pagament. En el seu informe trimestral de gener a març la CMT ha recollit les dades d'aquests packs per segona vegada. Per tant, les dades del primer trimestre només es poden comparar amb les del trimestre anterior, l'últim del 2012. Però la comparació és prou explícita: al quart trimestre del 2012 hi havia 1,2 milions de packs ; per tant, en un sol trimestre el nombre gairebé s'ha doblat: ha pujat un 96%.
Aquest ascens es produeix mentre tota la resta de serveis de telecomunicacions van a la baixa. Tant la telefonia fixa com la mòbil estan perdent clients i tots els paquets -que combinen telefonia fixa, ADSL i televisió- baixen, excepte els que integren fix i mòbil. Al marge d'aquests packs , l'únic producte que no va de baixa són les línies només de banda ampla sense telèfon, però és un producte amb un mercat encara petit, per sota del milió de clients.
Movistar és, de llarg, l'operador líder en serveis integrats de fix i mòbil. Telefónica va llançar Movistar Fusión l'octubre de l'any passat i més tard Fusión Cero, més ajustat de serveis i de preu. La companyia considera Fusión el producte estrella de la seva oferta comercial actual, i ja té 2,2 milions de clients, segons dades de la companyia. Aquesta xifra gairebé és tan alta com la que dóna la CMT per a totes les operadores. Això s'explica perquè les dades de Telefónica són actuals, mentre que les del regulador són del primer trimestre; s'espera que les dades globals continuïn creixent amb força. En qualsevol cas, queda clar que Movistar domina aquest mercat. Per a la companyia, el fet que el servei fos pioner n'explica la "ràpida implantació", però també cal tenir en compte que Telefónica ja dominava el mercat de fix i de mòbil, i per a molts clients de tots dos serveis acollir-se a l'oferta era senzill i lògic, tenint en compte l'estalvi que comporta.
Orange, un dels principals competidors de Telefónica en el servei de fix més mòbil, té 850.000 clients d'aquest servei, que està tenint "molt bona resposta dels clients", assegura l'empresa. Per això, aposta per continuar creixent en aquest segment, perquè "els clients estan mostrant clarament la seva preferència per disposar de serveis fixos i mòbils amb el mateix operador".
Perills per a l'operador
Des del punt de vista comercial, l'èxit del producte que integra telefonia fixa i mòbil era d'esperar. "Per al client, si et sumen dos serveis i et cobren menys, la gent s'hi tira. Sobretot en un servei en el qual no hi ha gaire diferència entre el que ofereixen els operadors", explica Josep Valor, professor de l'Iese. Per a les companyies, és rendible perquè "els costos variables són molt baixos" i perquè ajuda a fidelitzar els clients: "Com més productes tens amb una empresa, més et costarà canviar d'operador". També a captar-ne de nous: "A un client que li interessi molt el mòbil i poc el fix, si li dónes els dos serveis per 5 euros més del que li costaria el mòbil, segurament ho farà".
Valor alerta, però, dels perills d'aquestes ofertes per als operadors. D'una banda, el derivat dels baixos costos variables: "Com que per a l'operador no té cap cost que tu truquis o no, la temptació d'abaixar preus és molt gran. I quan entres en una dinàmica d'abaixar preus, és molt difícil parar", explica el professor de l'Iese. A més, l'operador "corre el risc que els clients que ja tenia passin a pagar menys i no capti prou clients nous per compensar-ho".