ENERGIA

La benzina perd una cinquena part del que valia fa un any

Els combustibles cauen al nivell més baix des del 2010 durant les festes de Nadal

La reducció de preu beneficia els conductors però també els venedors, que aprofiten per incrementar els beneficis que comporta el petroli barat.
E.f.
09/01/2015
3 min

BarcelonaEl preu dels carburants està en clar retrocés i ja acumula un abaratiment de gairebé el 20% en l’últim any, segons les dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea. La rebaixa de més d’un 5% en el preu de la gasolina i el gasoil durant aquestes festes de Nadal els ha enfonsat al seu nivell més baix des del 2010, d’acord amb l’estadística comunitària setmanal. El litre de gasolina ha baixat del llindar dels 1,2 euros per primera vegada en quatre anys.

Al mes de desembre els carburants de l’automoció acumulen un descens d’un 10%, empesos per la caiguda del preu del cru en els mercats internacionals. El preu mitjà del litre de gasoil a Espanya se situa en 1,102 euros, mentre que el de la gasolina de 95 octans és de 1,151 euros. La rebaixa respecte a l’última dada del 18 de desembre ha sigut d’un 5,5% i d’un 5,16%, respectivament.

El desembre va arrodonir un any en què les diferències interanuals de preus han anat creixent i s’han allunyat dels màxims històrics del 2012. Ara mateix, el preu del gasoil és un 18,79% més baix que a principis del 2014, una rebaixa similar a la que ha experimentat la gasolina. O el que és el mateix: omplir un dipòsit dièsel de 50 litres costa una mitjana de 55 euros, 12,75 euros menys que fa un any.

Vist amb perspectiva, els preus són ara considerablement més baixos que el setembre del 2012, quan van tocar sostre. Els preus tant de la gasolina com del gasoil eren un 24% més cars que els d’ara a Espanya.

Les benzineres amplien marges

El context que explica l’espiral baixista dels carburants és l’abaratiment continuat del preu del petroli les últimes setmanes. Ahir el barril de Brent va seguir al voltant dels 50 dòlars i es manté en els nivells més baixos des del 2009.

La rebaixa del preu dels carburants, però, avança a un ritme més lent que no pas la del petroli. Una de les explicacions d’aquesta diferència en les dues velocitats són els costos fixos que es carreguen sobre els carburants en forma d’impostos i que impedeixen un abaratiment igual al que experimenta el petroli. En paral·lel, però, els supervisors també han detectat que les benzinereres estan aprofitant el context per incrementar els seus beneficis i no traslladar al consumidor final tota la rebaixa. La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) va constatar en un informe al desembre que els punts de venda de gasolina treien profit de la rebaixa del petroli i ampliaven els seus marges, i reduïen, així, els efectes reals de la rebaixa d’aquests combustibles per als conductors.

Prenent les dades del mes de novembre, la CNMC va demostrar que mentre que el cost mitjà de la gasolina eurosúper 95 va reduir-se un 3,2% (fins a 1,327 euros el litre) i el del gasoil un 2,3% (fins a 1,261 euros el litre), la cotització internacional de tots dos productes s’havia enfonsat molt més. Concretament, el preu de la gasolina eurosúper va caure un 7,2% al novembre i el del gasoil va retrocedir gairebé un 5%. I els preus abans d’impostos van caure un 2,2% i un 3,3%. És a dir, fent cas de la CNMC, el combustible a Espanya no va baixar el mateix que la seva cotització internacional: es va aplicar un 98% de la baixada de la cotització en el cas de l’eurosúper 95 i només un 93% en el cas del gasoil.

L’organisme supervisor espanyol va calcular l’increment dels marges de les benzineres. Va xifrar que de mitjana el marge brut se situa en 18 cèntims per litre en el cas de la gasolina i en 17,5 cèntims per litre en el gasoil. Les diferències entre els preus mitjans també han augmentat, i l’hipermercat es manté com el punt de venda més barat.

stats