PORTS Capítol 3

El ‘travel-lift’ del port de Maó actualitza els serveis portuaris

La inversió que va realitzar en el seu moment l’Autoritat Portuària de les Illes Balears per a l’adquisició de la grua dona resposta a la demanda del sector nàutic

El sector nàutic de Menorca es felicita pel funcionament d’un equipament que ha permès millorar les prestacions del port de Maó en diferents àmbits. L’aposta decidida de l’Autoritat Portuària de les Illes Balears per a la instal·lació d’un nou 'travel-lift' per al seu varador ha generat una confluència d’associacions entre empreses locals que garanteixi la viabilitat futura quant a la prestació del servei. La inversió de l’Autoritat Portuària s’eleva a 400.000 euros i respon a un dels compromisos adoptats per l’ens amb els ajuntaments de Maó i es Castell, en el marc del Pla d’acció del port de Maó, a més de constituir un impuls clau per al desenvolupament de la indústria de la reparació i el manteniment d’embarcacions.


Gestió

El servei de 'travel-lift' és gestionat per una UTE d’empreses configurada per Nautic Center i Pedro’s Boat, dos referents en el sector amb més de 20 anys d’experiència. El nom fiscal és MedSeaYacht Services SL, però el nom comercial és Varadero Menorca. Precisament, el gerent de Pedro’s Boat, Marc Pons, comenta l’origen del projecte, que neix “a causa de la demanda del sector. Per a les golondrines i per als pescadors, l’Autoritat Portuària de les Illes Balears decidí fer la inversió per a aquesta grua amb capacitat de fins a 150 tones. L’ens va demanar als operadors que estam al varador amb màquines pròpies per treure els vaixells si podríem dur-ne a terme una cogestió per donar ús a la màquina. A partir d’aquí ens varen atorgar un permís provisional que expira a finals d’any, a expenses que surti un concurs públic definitiu. La fórmula ha estat molt positiva i el resultat és magnífic. El sector també està content”.

Utilitat

El 'travel-lift' és una grua motoritzada que s’empra per treure i avarar embarcacions de fins 150 tones i dur-les al varador per rebre les actuacions de millora pertinents. Té un pes de 58 tones i una altura sota biga superior als 10 metres. Marc Pons reconeix que “al port de Maó no hi ha eslores gaire grans. No hi ha la demanda que existeix a Mallorca, però els resultats són excepcionals. Hem fet bastants moviments de vaixells de grans dimensions, però ni punt de comparació respecte d’altres ports de les Balears. Aixeca vaixells d’entre 20 i 30 metres d’eslora, i el servei es complementa amb les màquines pròpies de les nostres empreses. Els vaixells necessiten cada any fer uns treballs de manteniment i algunes reparacions. Gràcies a la grua, les empreses censades per l’Autoritat Portuària podem fer feina. Cal dir que abans es veien obligats a desplaçar-se a Mallorca i d’aquesta manera el sector pot treballar a Menorca i a Maó, i això és molt important”.

D’altra banda, el gerent de Pedro’s Boat també emfatitza “el servei per atendre les emergències. Per exemple, enguany hem tingut el cas d’una embarcació que, després d’impactar amb una roca, s’enfonsava. La vàrem salvar i no sabem si hauria arribat a Mallorca en un altre escenari com el que es feia anteriorment, afrontant un desplaçament amb risc”.

Però l’arribada del 'travel-lift' a Menorca ha suposat una intervenció valorada pel sector nàutic. En aquest sentit, Marc Pons explica que “el bon ull de l’APB va ser assumir la inversió de l’equipament en el moment que ho va fer, posar la màquina i donar el servei. De vegades, els concursos públics van al millor postor, però això acaba repercutint en contra de l’usuari, que paga més pel servei. D’aquesta manera, les tarifes no s’han vist afectades en comparació amb altres ports de l’illa i de Mallorca”.

Finalment, Pons remarca que aquest any s’ha aconseguit una altra fita: “Hem pactat amb una empresa asseguradora que els particulars disposin d’una assegurança especial de responsabilitat civil perquè puguin fer al varador les feines pròpies a la seva embarcació. És un gran avenç i una demanda d’un sector important d’usuaris”.

No hi ha dubte que el 'travel-lift' ha suposat un abans i un després a l’oferta de serveis del port de Maó. La col·laboració entre empreses tradicionals menorquines ha esdevingut clau per entendre les línies mestres que planteja el futur de l’activitat marítima. La previsió de l’APB, amb la compra d’aquesta grua, també ha confirmat aquesta visió per als pròxims anys.
Inversió internacional

El dia de la presentació del 'travel-lift', el president de l’Autoritat Portuària de les Illes Balears, Joan Gual de Torrella, va reconèixer que “s’obre una nova etapa al port de Maó, perquè aquest model de gestió permet fer una passa important cap a la competitivitat, obrir-se al mercat internacional, la concurrència de les empreses i, a més, possibilita donar una sortida laboral a un mercat local de cada vegada major”.

Els ports que gestiona l’Autoritat Portuària de les Balears són líders en els serveis de reparació i manteniment d’embarcacions a la Mediterrània occidental. Disposa de 145.000 metres quadrats de zona portuària destinats a aquesta activitat, la meitat dels quals són al port de Palma. Poden donar serveis integrals, moderns i de primera qualitat a embarcacions de fins a 120 metres d’eslora. Segons dades de l’Autoritat Portuària de les Balears, el sector dona feina a 2.300 professionals qualificats i multilingües, i genera un impacte econòmic anual de 452 milions d’euros.

Una vida de dedicació

Les dues empreses que cogestionen el 'travel-lift' són un referent a Menorca. Per una banda, Pedro’s Boat, fundada per Pedro Pons Cardona en els anys 60, va néixer per donar servei a les necessitats dels turistes. Pedro Pons ja apuntava maneres de jove, perquè al taller mecànic del seu pare ja remolcava embarcacions amb l’únic Land Rover amb grua de tota l’illa.

L’interès per les embarcacions d’oci i la necessitat de mantenir-les, reparar-les o vendre-les propicià l’aposta de Pons per fundar la marca. Als anys 70, Pedro’s Boat es va instal·lar en un dels edificis més emblemàtics i històrics del port de Maó, la denominada Eléctrica Mahonesa, l’antiga seu de la primera central elèctrica que existí a les Illes Balears. Els seus fills, Samuel i Marc, són actualment els responsables de l’empresa.

D’atra banda, igualment en la dècada dels 60 i amb el nom de Motonáutica Basilio, naixia Nautic Center, una empresa dedicada a la venda, reparació i manteniment d’embarcacions. L’any 1988, amb l’entrada de la segona generació de la família Sastre, es produí el canvi a Nautic Center Menorca.

La seu de l’empresa és al polígon industrial de Maó, on disposa de 6.500 metres quadrats de terreny, 1.500 dels quals estan dedicats a l’exposició de vaixells i accessoris, i amb espai per a tallers i oficines.

Els darrers anys, Nautic Center ha comprat naus industrials a Sant Lluís per realitzar treballs de manteniment i emmagatzemar durant l’hivern les embarcacions, amb una capacitat per a unes 30 de fins a 18 metres d’eslora. Nautic Center també té un pantalà flotant al port de Maó per amarrar-hi 40 embarcacions.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 16/09/2018

Consultar aquesta edició en PDF