Mèdia 25/03/2021

'Shtisel' i les sèries que fan d'Israel una potència televisiva

Netflix estrena aquest dijous la tercera temporada del drama familiar, mentre que la resta de plataformes aposten cada cop més per ficcions del país

4 min
Tres dels protagonistes de 'Shtisel'

L'èxit de les vicissituds d'una família jueva ultraortodoxa de Jersualem, els Shtisel, és un dels últims exemples de com la ficció israeliana ha traspassat fronteres gràcies a la capacitat d'internacionalització de les plataformes. La tercera temporada de Shtisel arriba aquest dijous a Netflix, després que les dues anteriors –al seu país d'origen es van emetre el 2013– aconseguissin fer-se un forat entre les sèries més populars de la plataforma. La nova entrega, que es va poder veure a Israel a través de la televisió convencional a principis del 2021, reprèn l'acció quatre anys després dels fets que explicava l'última temporada. Ha passat el temps, però els Shtisel continuen tenint problemes sentimentals i intentant reconciliar els seus desitjos amb la seva fe.

En la nova temporada hi participen la majoria dels actors originals, inclosa Shira Haas, ara coneguda arreu del món per Unorthodox (Netflix), que retrata el mateix univers que Shtisel però ambientat als Estats Units i amb punt de vista més crític que la sèrie israeliana. Prova de l'interès que ha generat la ficció és que a Hollywood ja en preparen un remake que dirigirà Kenneth Lonergan (Manchester by the sea) i que ha impulsat la CBS. Aquesta no és la primera vegada que la indústria nord-americana es fixa en la israeliana per desenvolupar nous projectes: sèries molt conegudes com Homeland, En terapia o les més recents Euphoria i Your honor són versions de ficcions fetes en aquest país del Pròxim Orient.

En una entrevista recent a Los Angeles Times, Karni Ziv, responsable de ficció de Keshet Media Group, una de les principals productores del país, atribuïa l'èxit de les ficcions israelianes als seus guions, que aconsegueixen sortejar pressupostos molts més minsos dels que tenen les produccions nord-americanes. "Qualsevol bona sèrie depèn en primera instància d'un molt bon guió, és la clau. La majoria dels guionistes israelians escriuen històries molt personals, coses amb les quals estan connectats i que moltes vegades neixen d'algun tipus de dolor. I això augmenta el nivell i la profunditat de la història", explicava. Shtisel s’emmarca en aquest paradigma: Yehonatan Indursky, un dels creadors, va créixer en una família ultraortodoxa. 

Una imatge de 'Perdiendo a Alice'

'Perdiendo a Alice'

AppleTV+

Els fans de Shtisel que s'acostin a aquesta barreja de noir i sexy-thriller es trobaran una cara coneguda, la d'Ayelet Zurer, que al drama familiar interpretava l'Elisheva, la viuda amb ganes de llibertat. Aquí l'actriu s'allunya del món ultraortodox i interpreta l'Alice del títol, una directora de cinema en hores baixes i que en els últims anys s'ha dedicat gairebé íntegrament a la seva família. Després d'una trobada casual en un tren, l'Alice s'obsessiona amb la Sophie, una jove guionista enigmàtica que ha escrit un primer guió tan fascinant com inquietant.

Perdiendo a Alice és la segona incursió d'Apple TV+ en les produccions israelianes després de l'estrena de Teheran, la primera ficció internacional de la plataforma de streaming. La sèrie, encapçalada per dones davant i darrera de la pantalla, planteja en format de thriller d'atmosfera pertorbadora qüestions com les inseguretats professionals.

Els protagonistes de 'Fauda'

'Fauda'

Netflix

Està considerada com la sèrie que va posar la ficció d'Israel al radar de les plataformes. Estrenada el 2015, aquest thriller compta entre els seus fans amb Stephen King i va ser considerada una de les millors ficcions de l'any pel New York Times. La sèrie recull les experiències dels creadors mentre feien el servei militar en una unitat d'elit de l'exèrcit i mostra el conflicte entre Israel i Palestina a través de la història d'un soldat retirat.

Netflix té en el seu catàleg les tres primeres temporades i està a l'espera d'una quarta que està anunciada però que s'ha vist afectada per les restriccions a causa del covid.

Una escena de 'Valley of tears'

'Valley of tears'

HBO

Aïllar les sèries israelianes de les diferents guerres i conflictes armats que ha viscut el país és difícil. Valley of tears s'endinsa en els episodis foscos del país recordant la guerra del Yom Kippur, iniciada el 1973 per Egipte i Síria per recuperar els territoris perduts a mans d'Israel a la Guerra dels Sis Dies. Darrere de la sèrie hi ha Ron Leshem i Amit Cohen, dos dels creadors israelians més prolífics, responsables de l'Euphoria original i de l'èxit Ta gordin. La parella assegura que van triar retratar aquest fragment de la història d'Israel perquè "és un trauma del qual no se'ns permetia parlar a casa". La sèrie mostra com neixen i es destrueixen les amistats dels soldats que participen en la guerra.

La sèrie és una comèdia romàntica sobre un noi de família humil i una noia rica

'The baker and the beauty'

Amazon

La ficció israeliana no només viu de drames bèl·lics, també té espai per a la comèdia romàntica, com és el cas de The baker and the beauty. La sèrie segueix els esquemes més tradicionals del gènere: un noi de família humil –treballa com a forner– s'enamora d'una noia famosa i rica. Tot i ser una proposta lleugera, la sèrie aprofita per mostrar la diversitat d'orígens de la societat israeliana. En aquest cas, els familiars del protagonista, l'Amos (Aviv Alush, també protagonista de Valley of tears), són jueus iemenites. La sèrie té dues temporades i s'està preparant per rodar la tercera.

La producció té la seva versió nord-americana, però en aquest el protagonista masculí és de família d'origen llatí.

stats