Món digital

Una fàbrica de creació digital perquè el català "ho peti"

La Fera vol donar recursos als creadors en català per aconseguir la seva autosuficiència

3 min
Alguns dels impulsors de La Fera

BarcelonaL'entorn digital –format per plataformes com Twitch i YouTube o xarxes socials com TikTok o Instagram– està ple de creadors catalans que treballen de forma no professional i, moltes vegades, sense recursos. Per aglutinar tot aquest talent ha nascut La Fera, una iniciativa que compta amb el suport de Fundacio.cat i d'Òmnium Cultural i que es defineix com una fàbrica de creació digital que té com a objectiu que els creadors en català siguin el més sostenibles i autosuficients possible.

“La Fera no neix amb la intenció de salvar el català, neix amb la intenció que ens adonem que el català pot servir per petar-ho al món. I no només per petar-ho, sinó per expressar-nos i explicar-nos al món. Mai en la història de la llengua hi havia hagut tanta facilitat per distribuir projectes en català fora de les fronteres lingüístiques i crec que hem de començar a canviar el xip. Si només volem salvar el català, probablement el català no serà salvat. Però si ens creiem que tenim coses a explicar interessants, potser sí", argumenta Albert Lloreta, un dels impulsors de la fàbrica de creació digital. Juntament amb Lloreta, també participen en el projecte, entre d'altres, Ofèlia Carbonell, Manel Vidal, Gina Rigol i Berta Aroca.

Lloreta detalla que, tot i que fa molts anys que es parla del panorama digital, no ha sigut fins després de la pandèmia que la indústria ha explotat. "El 2021 el panorama és el doble de gran que el 2019 i quatre vegades més gran que el 2016", afegeix. L'impulsor de La Fera especifica que els continguts digitals en català també han esclatat pel que fa a creació, però sovint aquest creixement no ha anat acompanyat d'un creixement de públic o interès comercial. "Això afecta l'estabilitat d'aquests projectes i la normalització lingüística digital", assegura Lloreta, que remarca que una de les funcions de La Fera serà buscar marques i empreses que es vulguin aliar amb projectes digitals.

Cinc àrees d'actuació

La fàbrica de creació, que compta amb un finançament inicial aportat per Fundacio.cat i Òmnium Cultural que encara s'ha d'acabar de tancar, té diverses línies d'actuació. Les dues principals àrees de treball són el finançament de projectes, a través de beques, ajudes i premis, i la incentivació de la professionalització. En aquest sentit, La Fera ha posat en marxa el Programa Embrió, que entregarà premis econòmics a podcasts, streamers i creadors de continguts, però que també oferirà un acompanyament d’un any perquè els creadors puguin sostenir el seu projecte. En la primera convocatòria del Programa Embrió s'han presentat 245 projectes.

Un altre aspecte en què treballarà la fàbrica de creació serà la producció de projectes digitals destinats a públics estratègics, com ara persones nouvingudes i públic internacional fora de la comunitat lingüística catalana. La Fera també monitoritzarà l'evolució del català en la indústria digital amb dades contrastables i a través d'un portal que estrenarà la seva versió beta a finals d'any.

Finalment, l'últim gran objectiu de La Fera és tenir una seu física que es converteixi en lloc de trobada de creadors i espai de producció a l'estil de referències internacionals com el YouTube Spaces de Google o el projecte Space 10 de Copenhagen. "La indústria de plataformes té la particularitat que aïlla bastant els creadors, estan atomitzats. El català té un avantatge i és que ja hi ha moltes estructures i col·lectius que s'estan enxarxant i volem donar una casa a tots aquests col·lectius. És un avantatge competitiu respecte a altres llengües: si tu comences a crear i no saps en quin idioma fer-ho i veus que en català hi ha tota una xarxa amb un espai físic i un entorn proper, i en castellà en canvi hi ha una competència global gegantina, això pot ser un avantatge", diu Lloreta.

stats