Dígits i andròmines
Internacional 24/04/2023

La Xina ja marca la pauta mundial en cotxes elèctrics

Prop del 60% dels vehicles totalment elèctrics del món es venen al mercat xinès

4 min
El cotxe BYD Seagull

El mercat xinès d’automòbils, més gran que la suma dels de la UE i els EUA, s’està electrificant a un ritme accelerat. S’ha vist aquesta setmana a la fira del motor de Xangai, la més important del món del sector. A la Xina es venen ara més del 60% dels cotxes completament elèctrics de tot el món, i el 80% són de marques locals. A la fira ha quedat clara la voluntat del país de dominar completament el mercat interior de l’automoció elèctrica i ser-ne també un gran exportador, especialment cap als països del Sud-est Asiàtic; i no només de bateries i components, sinó també d'automòbils acabats, tot amb tecnologia pròpia. BYD, la principal marca xinesa, va demostrar la seva gran ambició al presentar fa uns dies a Barcelona tres models nous destinats a Europa.

La Xina ja és el gran subministrador mundial de productes tecnològics acabats, com panells fotovoltaics, llums led o bateries, amb patents, expertesa i primeres matèries pròpies. També és el gran subcontractista global de tota mena de productes manufacturats. Ara es vol imposar com el referent mundial en cotxes elèctrics, siguin purs o bé híbrids, i disposa tant de l’economia d’escala productiva com del volum de mercat interior per aconseguir-ho. Els experts reconeixen que en els dos darrers anys el disseny i la qualitat dels cotxes elèctrics xinesos han fet un pas de gegant, qualitativament i quantitativa, i a uns preus extremadament competitius.

Sector en expansió

Es calcula que l’any passat es van vendre al món prop de 8 milions de cotxes totalment elèctrics, dels quals 4,5 milions només a la Xina. Aquest any s'hi preveu vendre 7 milions d’elèctrics purs i 2 milions d’híbrids, amb un augment d'entre el 30% i el 40% respecte al 2022. L’any 2019 només el 5% dels automòbils venuts a la Xina eren elèctrics o híbrids; el 2021 ja sumaven un 12%; l’any passat van ser un de cada quatre, i aquest 2023 poden ser el 40% del total. Al creixement proporcional dels elèctrics també hi ajuda que el mercat xinès de cotxes de combustió està baixant, com ha passat aquest primer trimestre, mentre el mercat d’elèctrics purs s’ha disparat. 

A la Xina, per tant, el cotxe elèctric no és el futur a curt o mitjà termini, sinó el present. A Xangai s’han presentat més de 100 models nous de cotxes elèctrics purs. Han destacat les marques xineses, encapçalades per BYD, NIO o Geely, però també les alemanyes, en especial el grup Volkswagen (VW), amb 28 models nous, la meitat electrificats, dels quals sobresurt la seva primera berlina totalment elèctrica, la ID.7. A més, VW ha anunciat una inversió de 1.000 milions d’euros en un centre de desenvolupament de vehicles a 400 km de Xangai, per adaptar-los més ràpidament als gustos xinesos. I també s’ha compromès a invertir 200.000 milions d’euros en els pròxims cinc anys a la Xina per fabricar automòbils.

Les alemanyes Mercedes i BMW, les japoneses Toyota i Honda, la sud-coreana Hyundai i la nord-americana Ford també han fet grans desplegaments al saló de Xangai. La gran absent ha estat Tesla, probablement perquè no tenia res nou a ensenyar: es creu que el seu nou model compacte es fabricarà a Mèxic en una nova planta, ara que ja pot optar a la subvenció de 7.500 dòlars del govern dels EUA. Tesla té una gran factoria a la Xina, amb uns costos un 30% més baixos que a les fàbriques dels EUA o Alemanya. En els últims mesos, Tesla ha aplicat —també aquí— una forta retallada de preus, que ha provocat un augment de les unitats venudes, a costa d’assumir una caiguda del 24% en els beneficis del primer trimestre.

El mercat xinès és extremadament competitiu, amb una oferta superior a la demanda, tot i ser aquesta molt alta. Això comporta una guerra ferotge en els preus dels cotxes elèctrics, com reconeix Wang Chuafu, el màxim responsable de BYD. Aquest primer trimestre, la seva empresa va vendre més cotxes de tota mena que VW, fins ara la marca principal al mercat xinès. Sobretot, és la primera vegada que un especialista en elèctrics supera un fabricant tradicional de cotxes de combustió interna. 

Es calcula que BYD va vendre l’any passat 1,75 milions de cotxes electrificats, la meitat totalment elèctrics, i el seu objectiu és fabricar el 2023 tres milions d’elèctrics purs. Si ho aconsegueix, superaria Tesla com a principal productor mundial de cotxes elèctrics, que el 2022 en va lliurar 1,8 milions. El mercat xinès va representar per a Tesla el 54% de les vendes en unitats l’any passat i alguns dels seus vehicles es poden comprar a la Xina a meitat de preu que a la resta del món. Si Tesla no manté la seva quota a la Xina, li costarà donar sortida a una capacitat de producció que té previst ampliar, per molt que continuï retallant els preus.

La gran protagonista de la fira de Xangai ha sigut BYD. Amb una plataforma totalment nova i específica per la nova tecnologia, ha presentat cotxes elèctrics en totes les gammes: baixa, mitjana i alta o de luxe. Entre tots destaca el Seagull, que costarà a partir dels 10.000 euros, la meitat que l’europeu més econòmic, el Dacia Spring. Tot i això, les grans marques europees, japoneses, coreanes i nord-americanes esmentades han estat molt presents, conscients que, costi el que costi, han de vendre molts cotxes totalment elèctrics a la Xina si volen assolir l’economia d’escala productiva que necessiten per ser competitius als seus propis mercats interiors i d’exportació.

Fins ara, la gran absent en el mercat de cotxes elèctrics ha estat Toyota. El seu president anterior no hi creia i estava més centrat en els híbrids com l’emblemàtic Prius. Això té a veure amb el fet que la presència d’elèctrics al mercat japonès és insignificant: prop del 2%, mentre que als EUA és del 6% i a Europa occidental del 15% de mitjana. Però això està canviant amb l’arribada a Toyota del nou president Koji Sato, que s’ha posat les piles, mai més ben dit. Sato s’ha proposat vendre 1,5 milions d’elèctrics purs a tot el món el 2026. Honda, Nissan i altres companyies japoneses —fins i tot Sony— també estan decidides a entrar de ple en aquest mercat, tan arriscat com estratègic. Cal tenir present que les grans marques occidentals segueixen traient els beneficis dels cotxes de combustió interna i dels elèctrics, ara com ara, només en treuen pèrdues.

stats