Internacional 25/11/2021

Brussel·les vol etiquetar tota la propaganda política i especificar qui la paga

També imposarà més transparència en el finançament de partits

Sònia Sánchez
2 min
La vicepresidenta de la Comissió Europea, Vera Jourová.

BarcelonaLa Comissió Europea ha proposat aquest dijous un paquet de mesures que, entre altres coses, obligaran a etiquetar tota la propaganda política com a tal i a especificar qui la paga. En cas d'aprovar-se, les noves normes que proposa l'executiu d'Ursula von der Leyen obligaran també a incloure diverses informacions de manera visible en els anuncis electorals, com ara qui ha pagat per aquell anunci, la quantitat que s'ha pagat i les fonts de finançament d'on han sortit els diners, a més de les eleccions o referèndum concret al qual es vincula aquella comunicació.

La vicepresidenta de la Comissió Europea, Vera Jourová, ha presentat les noves mesures com una "reacció" a episodis com l'assalt al Capitoli dels Estats Units del 6 de gener o a les revelacions sobre el funcionament de Facebook.

Brussel·les també planteja incrementar la transparència pel que fa al finançament dels partits polítics, tot plegat dins d'un paquet de mesures per "protegir la integritat de les eleccions i un debat democràtic obert i transparent". La Comissió proposa revisar les normes que regulen actualment el finançament de partits polítics europeus perquè té "diversos buits legals", ha dit la vicepresidenta de la Comissió Europea, Vera Jourová. Les donacions que superin els 3.000 euros passaran processos d'auditoria per aclarir-ne l'origen i es donarà més poder a l'Autoritat per a Partits Polítics Europeus, organisme dependent del Parlament Europeu, per analitzar aquells pagaments que puguin resultar sospitosos, amb possibilitat de sancions.

Per evitar interferències estrangeres, els pagaments a partits polítics o membres d'aquests partits que vinguin de fora de la Unió Europea quedaran limitats a un màxim del 10% del total.

La normativa, que posa el focus també en la informació a internet, prohibirà utilitzar dades personals, com l'origen ètnic, les creences religioses o l'orientació sexual, en aquest tipus d'anuncis electorals i polítics, excepte si la persona de què es parla hagi donat el seu consentiment explícit a aquell fi. Per primer cop serà obligatori incloure en la propaganda política "informació clara sobre en què es basa la menció d'aquella persona o grup i perquè se'ls menciona, i amb quins criteris i quines eines i mètodes d'amplificació" es fa, explica la Comissió.

stats