Àsia
Internacional 17/02/2023

Seül elimina les places de pàrquing reservades per a dones

La capital de Corea del Sud elimina els llocs d'ús exclusiu que va introduir el 2009 per millorar la seguretat

Clàudia Mohedano
3 min
Estacionaments per dones a Corea del Sud

BarcelonaL'alcalde de Seül, Oh Se-hoon, ha suprimit aquesta setmana les places d'aparcament exclusives per a dones, que se situen a prop de les entrades i ascensors per evitar els espais foscos i insegurs. L'eliminació d'aquests llocs reservats ha obert una polèmica perquè s'inscriu en una regressió en les polítiques d'igualtat de gènere que havia encapçalat la capital. Ja s'ha presentat un projecte de llei per revisar l'ordenança que reservava un 10% de les places d'aparcament a les dones en tots els pàrquings per a més de 30 cotxes. Les places es començaran a substituir, al mes de març, per aparcaments destinats a famílies.

En declaracions a l'ARA, Oh Kyung-jin, directora executiva de la Unió d'Associacions de Dones de Corea (KWAU), s'ha mostrat alarmada per la mesura: "Les dones i les entitats de la societat civil estem molt preocupades pel risc que es produeixi un important retrocés en els drets de la dona a Corea, que han anat avançant gradualment en trenta anys de lluita".

Places més amples i segures

El setmanari The Korea Times calcula que un total de 1.988 de 16.640 places d'aparcament públic de la capital coreana estaven reservades per a dones. A més, algunes eren més llargues i amples per facilitar l'accés de les criatures, ja que a Corea del Sud són les dones les que majoritàriament s'ocupen dels més petits. Algunes veus crítiques alertaven, però, que l'amplada de les places reforçava l'estereotip que les dones condueixen pitjor que els homes.

Curiosament, va ser el mateix Oh Se-hoon qui va establir les places per a dones el 2009 com a resposta a una sèrie d'atacs i crims en aparcaments subterranis. Però dimecres va anunciar la retirada d'aquesta política perquè considera que ara cal "tenir en compte les famílies", donar prioritat a dones embarassades, acompanyants d'infants, persones amb dificultats de mobilitat i altres grups diversos, independentment del seu sexe.

Els llocs reservats sorgien d'un paquet de mesures que el govern metropolità de Seül va implementar en el marc del projecte Ciutat Amiga de les Dones. L'objectiu era "minimitzar les molèsties i la inseguretat que pateixen les dones en la seva vida diària", i la iniciativa va ser reconeguda per l'ONU.

La polèmica per les polítiques d'igualtat

Alemanya va implantar per primer cop les places reservades per a dones el 1990 i, anys més tard, altres països com Corea del Sud, la Xina, Austràlia, Àustria o Itàlia també les han incorporat. Però el debat engegat ara a Corea del Sud va més enllà dels aparcaments i es qüestionen les polítiques dissenyades per beneficiar les dones, mesures que sovint són titllades de "discriminatòries". Avui dia, els responsables municipals creuen que aquests espais ja no són necessaris. En canvi, els sectors més crítics alerten que l'eliminació d'aquestes places és un exemple més de les polítiques antifeministes que s'estan duent a terme al país.

L'actual govern ha eliminat el terme igualtat de gènere del currículum escolar i està intentant tancar el ministeri d'Igualtat de Gènere. Oh Kyung-jin denuncia que l'administració del president Yoon i del governant Partit del Poder Popular "neguen contínuament l'existència de la discriminació de gènere i, en lloc seu, la descriuen com un "assumpte personal" o "una qüestió que incita al conflicte entre homes i dones". Recentment, els termes dona i igualtat de gènere han començat a eliminar-se dels mecanismes institucionals i les polítiques d'igualtat. Definitivament, el govern de Seül sembla decidit a aparcar les polítiques que contribuïen a la lluita contra la desigualtat de gènere.

stats