Transport marítim
Internacional 27/03/2021

La popa i el timó del vaixell encallat al canal de Suez comencen a moure's

L'autoritat del canal espera alliberar l'embarcació a principis de la setmana que ve

ARA
2 min
L'Ever Green atravessat al Canal de Suez, en una imatge de satèl·lit

BarcelonaEls esforços per desencallar el macrovaixell de càrrega que bloqueja des de dimarts el canal de Suez comencen a donar resultats, però tot apunta que la maniobra per desencastar-lo del fons encara trigarà uns dies. La popa i el timó de l'Ever Given, de 400 metres d'eslora (més del doble de l'Hotel Arts), s'han mogut lleugerament aquest dissabte. Concretament la popa s'ha desplaçat 17 metres en direcció nord. L'accident està tenint un fort impacte perquè pel canal d'Egipte, que connecta Àsia i Europa, hi passa aproximadament el 15% del tràfic marítim mundial.

El president de l'Autoritat del Canal de Suez, Osama Rabie, ha assegurat que esperava que no calgués retirar els 18.300 contenidors que transporta el vaixell per alleugerir la càrrega i reflotar-lo, perquè l'operació podria trigar setmanes. "La popa del vaixell ha començat a moure's cap a Suez, i això era un bon senyal, però a la nit la marea ha baixat i hem hagut de parar", ha dit en roda de premsa. Els responsables del canal confien resoldre el problema a principis de la setmana que ve.

20.000 tones de sorra

Les dragadores van retirar divendres unes 20.000 tones de sorra de sota la proa de l'embarcació. Una empresa holandesa que treballa per alliberar el vaixell va dir que es podria alliberar a principis de la setmana que ve si els remolcadors més pesats, el drenat i la marea alta aconsegueixen desencastar-lo. Aquesta tarda han començat a intentar remolcar-lo, i continuaran diumenge. Però els enginyers alerten que potser caldrà drenar més sorra del fons del canal per alliberar el vaixell. "Amb un vaixell d'aquesta mida, no sabem com respondrà al remolc", ha dit Rabie.

El cap de Boskalis, empresa matriu de l'empresa holandesa Smit Salvage, contractada per l'autoritat del canal, ha explicat que estan pendents de l'arribada d'un remolcador pesat amb una capacitat combinada de 400 tones. Fins ara fins a 14 remolcadors han treballat per reflotar el vaixell, però l'empresa holandesa adverteix que massa força podria danyar-lo. "El nostre objectiu és aconseguir-ho després del cap de setmana, però tot haurà de funcionar a la perfecció", va apuntar divendres Peter Berdowski, director executiu de Boskalis, al programa de televisió holandès Nieuwsuur. "La proa està realment clavada al fons d'argila, però la popa no s'ha encastat del tot, cosa que és positiva. Podem provar d'utilitzar-la com a palanca per desencallar-lo", va apuntar. "Si no aconseguim deixar-lo anar la setmana vinent, haurem de treure uns 600 contenidors de proa per reduir el pes", va dir.

stats