Internacional 24/04/2018

La justícia italiana confirma la confiscació del vaixell de rescat 'Iuventa'

El jutge desestima el recurs presentat pels advocats de l'ONG propietària per alliberar l'embarcació

Cristina Mas
4 min
EL Iuventa, en una operació de rescat el 2016

BarcelonaEl tribunal Suprem italià ha confirmat aquest dilluns la immobilització del 'Iuventa', el vaixell de l'ONG alemanya Jugend Rettet [Salvem la joventut] que treballa en el rescat de pasteres al Mediterrani central, en aigües internacionals entre Líbia i Itàlia. El jutge ha rebutjat el recurs presentat pels advocats de l'ONG per alliberar l'embarcació, confiscada per ordre de la fiscalia des del 2 d'agost, i que pugui continuar salvant vides. Esgotada la més alta instància de la justícia italiana, l'ONG ha anunciat avui que recorrerà al Tribunal Europeu de Drets Humans. La decisió ha sigut una sorpresa, després que un jutge italià decretés la setmana passada la fi de la immobilització del vaixell de rescat 'Open Arms', de l'ONG badalonina, perquè la fiscalia no havia presentat prou proves per justificar-ne la retenció.

"És un escàndol", ha dit Philipp Külker, portaveu de l'ONG. "El nombre de morts i desapareguts, que és només una mica menor al del 2017, parla per ell mateix i hauria de fer pensar els polítics europeus. Estem decidits a continuar lluitant, malgrat totes les represàlies. Ens alçarem pels drets dels refugiats i els migrants en perill al mar". Metges Sense Fronteres ha dit que la decisió del Suprem “estableix un precedent preocupant i és un senyal que Europa continuarà criminalitzant les organitzacions humanitàries que es dediquen a rescatar al Mediterrani central en lloc d’augmentar la capacitat de salvar vides al mar”.

El 'Iuventa' està retingut des de l'agost del 2017 al port de Trapani, a Sicília, acusat de vincles amb els traficants de Líbia. Tot i que la missió de l'organització és humanitària, la policia els tracta com a criminals: infiltren un agent de paisà al vaixell de rescat, punxen els telèfons dels responsables i col·loquen un micròfon al pont de comandament. És a partir d'aquestes proves que es va decretar la immobilització preventiva del vaixell, a diferència del cas de l''Open Arms', que el jutge va dictaminar d'alliberar, tot i que la investigació contra els responsables de l'ONG badalonina per tràfic de persones i associació criminal continuen.

Forensic Architecture (un laboratori d'arquitectura forense), una organització de forenses dedicada a temes humanitaris, ha col·laborat amb l'ONG per reconstruir els fets i ha desmuntat les proves presentades per la policia, a qui acusa d'haver manipulat les evidències.

El jutge va decidir la confiscació del vaixell per les acusacions de col·laboració amb els traficants libis que la policia va recopilar en tres rescats: un del 10 setembre del 2016 i dos del 18 de juny del 2018. El primer es va fer conjuntament amb el vaixell 'Vos Hestia', operat per l'ONG Save the Children, una col·laboració habitual perquè es tracta d'una embarcació més gran que pot acollir més nàufrags durant les operacions de rescat. A bord del 'Vos Hestia' hi havia tres expolicies que treballaven per a una empresa de seguretat privada contractada per l'ONG, IMI Security Services, que segons la interlocutòria del jutge que decreta el decomís del vaixell a l'agost –un document de 500 pàgines– van alertar els serveis secrets italians d'una escena que van veure a bord.

Denúncia política

Els vigilants van assegurar que van veure com, després que el 'Iuventa' acabés el rescat de 140 persones, una llanxa ràpida amb dos homes a bord s'allunyava de l'embarcació humanitària per retornar a Líbia. Eren traficants i, segons la policia, el que s'havia produït no era un rescat sinó l'entrega dels migrants a l'ONG. Segons van explicar després aquests expolicies a la premsa italiana, actuaven amb una clara motivació política: "El nostre objectiu era posar el tema de les ONG sobre la taula política. Per trobar solucions i imposar regles més rígides a qui opera al Mediterrani". Es van posar en contacte amb Matteo Salvini, líder de la ultradretana Lliga Nord. També van contactar amb el Moviment 5 Estrelles, però no van obtenir resposta.

Sis mesos després d'aquesta primera denúncia, la policia italiana va col·locar un micròfon al pont de comandament del 'Iuventa' (cosa que els advocats consideren il·legal, perquè el vaixell té bandera alemanya i actua en aigües internacionals i no consta en cap moment que s'hagués comunicat a les autoritats alemanyes) i va infiltrar un agent de paisà a bord del vaixell de Save the Children com si fos un membre del personal de la mateixa empresa de seguretat privada. És aquest agent, Luca Bracco, qui signa dos informes sobre els rescats del 18 de juny del 2017.

El policia va informar que després del rescat de tres pasteres de fusta els membres del 'Iuventa' van remolcar les embarcacions buides en direcció a la costa líbia. Abandonades a la deriva en aigües internacionals, uns traficants, que esperaven en la distància, van recuperar-les. Una de les barcasses, que es pot reconèixer perquè tenia la inscripció "K-K", apareix en un altre rescat, vuit dies més tard. En el relat de Bracco una de les llanxes de rescat del 'Iuventa' va navegar en direcció a Líbia i es va aturar al costat de la barca dels presumptes traficants, segons ell, per organitzar l'entrega dels refugiats. Durant el rescat, els homes de la barca s'emporten el motor de la carcassa després d'una breu conversa amb els membres de l'ONG i marxen dient adeu.

La investigació de Forensic Architecture rebat amb evidències aquesta interpretació del policia. A partir d'una anàlisi de les imatges dels voluntaris i periodistes presents als vaixells, els angles i les velocitats realitzada amb models digitals, del relat del jutge i dels registres de les comunicacions, reconstrueix els fets. Conclou que els rescatadors no van remolcar les barcasses buides cap a la costa líbia, sinó en direcció contrària, mar endins, i amb l'objectiu d'apartar-les de les operacions de rescat. En el cas del suposat acord amb els traficants per lliurar-los els migrants, els forenses conclouen que les barcasses rescatades pel 'Iuventa' ja estaven enfonsades i que, per tant, no hi va haver cap coordinació.

Testimonis incòmodes

La pressió judicial creix i la presència d’ONG al Mediterrani central no deixa de disminuir. Si abans hi havia una dotzena de vaixells operatius a la zona, aquest cap de setmana l’’Astral’ de Proactiva, i el ‘Sea Eye’ i l’’Aquarius’, operats per MSF i SOSMediterranée, han salvat un miler de vides. Almenys hi ha hagut 11 morts. Europa augmenta la cooperació amb els guardacostes libis, perquè interceptin les pasteres.

stats