Indonèsia troba el submarí i confirma la mort dels 53 tripulants

La nau va desaparèixer dimecres a la matinada a 100 quilòmetres de Bali

ARA
3 min
Un vaixell de la marina indonèsia marxa del port per ajudar en la cerca del submarí desaparegut.

BarcelonaDesprés de dies d'angoixa i cerca, Indonèsia ha anunciat aquest diumenge que ha trobat el submarí que va desaparèixer dimecres a la matinada a uns cent quilòmetres de Bali. Les autoritats han pogut confirmar també que els 53 tripulants que hi viatjaven a bord han mort. "Amb gran pena, com a cap de les forces armades d'Indonèsia, els soldats han caigut mentre complien el seu deure al nord de Bali. En nom de tots els soldats i de la família de les forces armades, expresso les meves condolences més profundes a les famílies dels caiguts. Que Déu els doni serenitat", ha declarat en roda de premsa Hadi Tjahjanto, cap de l'exèrcit, que ha concretat que la nau ha estat localitzada a 800 metres de profunditat i que es trobava partida en tres parts.

Des del govern descarten que l'incident fos causat per "un error humà" i sembla que hauria estat degut a les esquerdes que l'embarcació va començar a patir quan estava a entre 400 i 500 metres sota la superfície. Juan Margano, cap de la marina d'Indonèsia, ha mostrat en una compareixença algunes imatges de l'estat de la nau: es veu com els dos extrems del submarí es van desprendre, mentre que la part central continuava sencera, tot i tenir alguns danys.

Els equips de rescat encara no han pogut trobar els cos de cap dels tripulants, però esperen fer-ho en els propers dies, quan puguin accedir a l'interior de la nau. L'elevada profunditat en què es troba l'embarcació, superior a la que pot assumir la marina del país asiàtic, és un problema per dur a terme aquesta operació. Un cop recuperin els cadàvers, que es creu que segueixen a l'interior del submergible, seran traslladats a la ciutat de Surabata, a l'illa de Java.

Dissabte, dia clau

Dissabte, el dia límit en què s'acabava l'oxigen a bord, les autoritats d'Indonèsia ja van donar per enfonsada la nau després de trobar a la zona de recerca diversos objectes pertanyents al submergible. Malgrat això, asseguraven que encara no havien perdut l'esperança de trobar amb vida alguna de les 53 persones i, per aquest motiu seguia en marxa l'operatiu de cerca i rescat, que comptava amb ajuda internacional.

Judo Margono explicava dissabte en roda de premsa que, concretament, havien trobat parts d'un torpede, un tub de refrigeració i lubricant per al periscopi, entre d'altres. Segons aquests indicis, Margono ja apuntava ahir que es podria haver produït una esquerda a la nau que hauria condemnat l'estabilitat del submarí. "No va passar cap nau per allà en un radi de deu milles, de manera que els experts creuen que aquests objectes pertanyien al KRI Nanggala", deia Margono.

En els últims dies s'havien unit a les tasques de rescat equips provinents d'Austràlia, Malàisia, Singapur i els Estats Units també tenien la intenció de fer-ho.

A 100 quilòmetres de Bali

El submarí havia desaparegut en aigües a uns 100 quilòmetres de la costa de Bali. Segons els informes, s'hauria perdut la comunicació després d'autoritzar una immersió en aigües més profundes. El vaixell, que pesa 1.395 tones, era un dels cinc submarins que Indonèsia té operatius actualment. Es va fabricar a finals dels anys 70 a Alemanya i va ser sotmès a una reforma a Corea del Sud que es va completar el 2012, després de dos anys de reparacions.

Indonèsia va arribar a tenir en funcionament dotze submarins comprats a la Unió Soviètica per patrullar per les aigües del seu extens arxipèlag.

Hi ha hagut uns quants accidents en els últims anys relacionats amb aparells de la capacitat de defensa del país, principalment a causa de l'antiguitat, però mai se n'havia perdut cap. Sí que hi ha hagut, en canvi, incidents semblants en altres països. El 2017, per exemple, un submarí militar argentí va desaparèixer al sud de l'Atlàntic amb 44 tripulants. Es va localitzar un any més tard, naufragat a causa d'una implosió.

stats