Caos, augment de preus i manca d'aliments frescos: el que preveu el govern Johnson en cas d'un Brexit sense acord

L'oposició crida a reprendre les sessions al Parlament després de la publicació del document 'Operació Yellowhammer'

Forçat per una votació del Parlament la setmana passada, el govern de Boris Johnson s'ha vist obligat a fer públic aquest dimecres a la nit el document oficial –el nom en clau és ' Operació 'Yellowhammer'' ['Martell groc']– que valora l'impacte que tindria per a la població del Regne Unit un Brexit sense acord. Ras i curt, en el pitjor dels casos hi hauria un caos generalitzat, desordres públics, pujada de preus de l'energia i, entre moltes altres conseqüències, manca d'aliments frescos. Qui més patiria tot plegat serien les classes menys afavorides. 

Els principals punts que s'hi destaquen són aquests:

• Un 85% dels camions no estarien preparats per als nous controls duaners que imposaria França el primer dia després d’un Brexit sense acord, en principi, si res no canvia, aquest 1 de novembre.

• Les cues als ports del canal de la Mànega podrien reduir el flux de camions que entren al Regne Unit diàriament fins entre un 40% i un 60% en relació amb els percentatges actuals. La interrupció es podria allargar fins a tres mesos. Fins i tot després d'aquest temps, els fluxos de trànsit només podrien arribar a entre un 50% i un 70% dels nivells d'ara. Els retards podrien continuar durant "més temps".

• La disrupció als ports provocaria cues "significatives" a Kent i altres rutes en direcció a França, cosa que tindria un impacte en el subministrament de medicaments.

Llegiu aquí el document original en anglès del govern de Boris Johnson en cas d'un Brexit sense acord

• No hi hauria "escassetat general d’aliments" però la varietat dels productes es reduiria i pujarien els preus. Els grups socials amb ingressos més baixos es veurien "desproporcionadament afectats per qualsevol augment dels preus, tant dels aliments com dels combustibles".

• L'escassetat de productes químics podria afectar el subministrament d'aigua neta a centenars de milers de persones que requereixen "accions urgents", tot i que el risc que això passi és "baix".

•  Fins a 282 vaixells de pesca de la UE podrien entrar a les aigües del Regne Unit de manera il·legal el primer dia i provocarien "ira i frustració" entre els pescadors britànics, que podrien causar "enfrontaments" amb els pescadors estrangers. Les pressions sobre les autoritats podrien posar en risc la seva capacitat per afrontar la pesca il·legal, el contraban i la migració il·legal, disputes violentes i bloqueig de ports.

• Un augment previst de la inflació podria afectar "significativament" els proveïdors dels serveis socials per a la tercera edat i a conduir a la fallida les companyies durant els sis mesos posteriors al Brexit. Els recursos dels proveïdors podrien patir una interrupció que afectaria el personal i el transport.

• Alguns serveis financers transfronterers es veurien interromputs. Es reduiria l’intercanvi de dades i informació entre els organismes d’aplicació de la llei.

• A Gibraltar es produiria una interrupció dels subministraments de productes manufacturats, menjar i medicaments, i serien possibles retards de fins a quatre hores o més per als treballadors i viatgers que creuen la frontera amb Espanya, cosa que afectaria negativament la seva economia.

El Partit Laborista i la resta de l'oposició ha tornat a fer crides perquè el Parlament reprengui les sessions després de la publicació del document i a la llum del dictamen del Tribunal d'Apel·lacions de la Cort de Sessions d'Escòcia, que aquest dimecres va declarar il·legal la suspensió de la cambra.

El govern ha dit, en referència a la publicació d'aquest document, que es tracta d'una presumpció basada en el pitjor escenari possible, que la data del text és el 2 d'agost i que des de l'arribada de Boris Johnson a Downing Street, a finals de juliol, s'han pres tota mena de mesures per mitigar l'impacte negatiu del no acord.

EDICIÓ PAPER 21/09/2019

Consultar aquesta edició en PDF