PAREU MÀQUINES

Retorçant els estudis per treure males dades contra Catalunya

'Expansión' parla d'una caiguda d'inversió que obeeix en realitat a una qüestió metodològica

"La publicitat cau un 7,3% pel Procés", escriu 'Expansión' en les seves pàgines sobre Catalunya. En aquest cas, però, no es tracta de la clàssica peça "per culpa del Procés / a pesar del Procés" en què qualsevol notícia econòmica es relaciona amb la qüestió catalana de manera arbitrària i no justificada. Aquí sí que hi ha una causa molt concreta que explica el titular: com que hi ha grans empreses que han canviat l'emplaçament del seu domicili social –que no l'activitat–, a efectes estadístics ja no computen com a inversió catalana. De fet, al quart paràgraf ho explica el mateix diari: "Entre els 20 principals destaquen Naturgy i CaixaBank, que el 2017 van ocupar les posicions dotzena i catorzena, respectivament, i que en el rànquing del 2018 ja no figuren a la llista, després de traslladar-se a Madrid i València, respectivament". Per tant, el descens que subratlla el titular té una significació econòmica molt relativa.

Cal pensar, a més, que no es parla de publicitat rebuda pels mitjans, sinó emesa per les marques. No costa gaire de veure que, en realitat, la dada té una importància entre mínima i nul·la. No indica cap desacceleració de l'economia catalana –perquè hem tret algunes empreses del recompte– i tampoc no indica cap pèrdua de capacitat d'atracció de publicitat per part dels mitjans catalans. Però la temptació de fer un titular negatiu sobre Catalunya i els diners, sobretot si hi pots afegir la paraula 'Procés', resulta inevitable.

De fet, i segons dades del mateix diari, els anunciants catalans encara van gastar més diners en fer publicitat el 2018 que el 2014. I portàvem un cicle de cinc anys amb tendència a l'alça. O bé això del Procés és un fenomen nascut el 2018 –que em sona que no– o bé és que quan la inversió en tot aquest lustre anava creixent devia ser "a pesar del Procés". Ves que el processisme no sigui (també) això.

EDICIÓ PAPER 25/05/2019

Consultar aquesta edició en PDF