Esports 06/05/2022

Volta per Sarrià i Bunyolí, l'avantsala ciutadana a la Tramuntana

Caminada pels afores de Palma a través d'algunes de les possessions més importants del terme i per camins plens de sentit i d'història

La ruta.

PalmaEn aquesta ruta us convidam a recórrer una part molt interessant dels afores de Palma. Sense sortir dels seus dominis territorials, voltarem per Establiments, Vells i Nous, a través de les possessions de Sarrià i Bunyolí, fregant-ne altres d’importants com Es Canyar, Son Gual o Son Morlà, per camins plens de sentit i d’història. Velles vies de comunicació entre els horts i sementers de Palma amb Esporles.

Arrancam d’Es Muntant, un establit del segle XVII, sorgit dins la finca de Sarrià, que donà lloc al nucli d’Establiments Nous (en contraposició als Vells, ubicats sobre el Rutló, del segle XVI). Val a dir que Establiments pertanyia a Esporles, fins que se n’independitzà l’any 1837. Vuitanta anys després, aquest llogaret seria annexionat al municipi de Palma amb la categoria de barriada. El punt de partida el situam a la parada del bus de l’EMT (línia 16 Es Muntant - Pere Garau), a l’altura de Son Morlà, passat el pk 7 de l’Ma-1040 en direcció a Esporles.

[00 min] Des de la mateixa parada del bus de l’EMT travessam la carretera i ens dirigim cap al camí del Delme, a la dreta del restaurant Es Muntant, en direcció oest. Tot d’una trobam a la dreta del camí el santuari de Santa Maria d’Establiments, Sa Capelleta, fundat per les monges de la Caritat l’any 1961. [05 min] Deixam a la dreta el camí de Son Barret mentre el nostre s’enfila coster amunt d’un turó des del qual gaudim d’una ampla panoràmica dels voltants de Ciutat i de la serra de Tramuntana.

Les cases de Sarrià, prop de la font homònima i del camí que per Son Llebrers i Son Malferit va a Esporles.

Enllaçam amb la variant del GR-221 que uneix la UIB i Esporles per Establiments [10 min]. No abandonam encara el camí del Delme, que recorrerem fins al final, per unir-nos al camí de Sarrià [20 min]. Giram a la dreta i, per un moment, ens acostam a aquestes emblemàtiques cases de possessió per on continua el camí d’Esporles cap a Son Malferit i Son Fortesa. [25 min] Sarrià és una possessió i antiga cavalleria de Palma, entre les possessions de Bunyolí, Es Canyar, Son Llabrés i Son Bauçà, que ja tenim documentada en el segle XIII. Segons la Història de Mallorca de Joan Dameto, produïa uns dels millors olis i olives pansides de tot Mallorca.

Tornam enrere pel camí de Sarrià en direcció a Establiments. Cent metres després de les cases de Cas Garriguer, trobam a la dreta el camí de Bunyolí [35 min]. Giram a la dreta i continuam caminant, com fins ara, per un camí asfaltat, que ara ens acosta a una altra de les més emblemàtiques possessions dels afores de Palma. [45 min] Passam un portell que s’obre sobre un petit torrent, dels molts tributaris de la Riera, i que ens aboca a una bifurcació. A l’esquerra sortim a la carretera de Puigpunyent. Continuam tot dret cap a les cases, no sense fer abans una aturada davant l’eucaliptus de Bunyolí, Eucalyptus camaldulensis, de 37 m d’alçària i un perímetre de 550 cm. Aquesta arbre va ser incorporat al catàleg d’arbres singular de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca del Govern l’any 2016, juntament amb el freixe de Bunyolí, un exemplar de Fraxinus angustifolia de grans dimensions, format per dues soques fusionades de grans diàmetres.

Avançam cap a les cases de Bunyolí i, uns metres abans d’aribar-hi, giram a la dreta en direcció al Canyar. Aquesta possessió del terme de Palma té una extensió de 350 quarterades. A l’edat mitjana era el centre d’una baronia que comprenia Esporles, Superna, Bunyola i Marratxí. Ramon Saclusa en fou el primer senyor. [55 min] El camí travessa l’aqüeducte que servia aigua de la font de Comals (a la part nord de Bunyolí, molt a prop del Canyar) a la tafona de les cases. Segons podem llegir al web Fonts de Tramuntana, els anys 60 del segle XX va existir un projecte de negar tota aquesta zona per fer-hi un embassament que subministràs aigua a Ciutat, aprofitant el gran cabal de fins a vuit fonts.

[1 h 05 min] Deixam el camí del Canyar i giram a l’esquerra per un altre camí de terra que té un portell tancat amb pany i una clau que penja perquè el puguem obrir i tancar (per favor, respectau el sistema). Cinc minuts després, trobam una bifurcació. El camí de la dreta serà per on tornarem. Ara, giram a l’esquerra i seguim el camí principal que s’enfila pel comellar en direcció a Can Manent, Sobremunt i es Verger d’Esporles. A partir d’aquí, la ruta se segueix sense cap problema fins que topam la partió entre la part de conreu i el bosc de muntanya. Just en aquest punt, a la dreta del camí, trobam la font des Magraner o dels Pedaços [1 h 25 min].

La monumental entrada a Bunyolí i, a la dreta, l'eucaliptus catalogat com a arbre singular el 2016.

Continuam pujant, passam entre dos forns de calç i unes passes més endavant veurem a la dreta una obertura a la paret i l’inici d’un sender. Ens hi fixam, perquè serà per on farem la tornada a les cases de Bunyolí. Continuam endavant i [1 h 35 min] trobam una desviació a la dreta. La seguim. Es tracta d’un camí secundari a la ruta principal que pren per l’interior d’un comellar estret i frondós, que travessava un antic ranxo de carboner amb un parell de forns de calç. Al final sortim a la carretera de Sobremunt per Bunyolí Nou, sobre la partió de Can Manent [1 h 55 min]. L’accés es troba tancat amb una cadena per evitar el pas de vehicles a motor. Arribats en aquest punt giram coa cap a Bunyolí, però ara pel camí principal (deixam a l’esquerra la variant de pujada). Un vell camí de carro molt ben bastit.

Cases del Canyar

[2 h 10 min] Tancam un primer circuit allà on hem pres la variant de pujada i pocs metres després abandonam el camí principal per la segona variant abans indicada. Giram a l’esquerra per l’obertura (esbaldrec) de la paret seca i continuam descendint per una mena de pista forestal oberta sobre algun vell camí o tirany, orientats cap a llevant. Deixam a la dreta un forn de calç, després del qual assolim una bella panoràmica de la vall, amb les cases del Canyar a l’esquerra (nord-oest / nord) i les de Bunyolí a la dreta (est / sud-est). [2 h 30 min] Tancam aquest segon circuit, breu però agradós per les noves perspectives que ens aporta.

Deixam enrere les cases de Bunyolí [2 h 40 min] i desfeim passes novament en direcció al camí de Sarrià [2 h 55 min]. Voltam a la dreta en direcció a Establiments, tot i que no hi arribam perquè abans hem de girar a l’esquerra pel camí del Forn de Vidre [3 h 05 min]. A l’altura del camí de Can Xiscos connectarem amb el GR-221 en direcció a la UIB (nord-est). En sortir a la carretera d’Esporles (pk 7/Ma-1040), abandonam aquesta variant de la Ruta de Pedra en Sec i voltam a l’esquerra en direcció a Es Muntant [3 h 20 min].