Esports 24/06/2022

La volta al Penyal de la Mola per l'Escaleta d'en Barraix

Itinerari circular per bells i antics camins de ferradura que unien Galilea i Puigpunyent a través de les terres de Son Cortei i Son Nét

La ruta.

PalmaLa història del municipi de Puigpunyent ha estat àmpliament descrita i divulgada pels investigadors històrics Tomàs Vibot i Just Hernández a la seva col·lecció Puigpunyent pas a pas, segle a segle, tres volums dedicats a Superna (I), Son Nét (II) i Son Cortei, Conques i Galilea (III). Un acurat estudi sobre l’evolució de l’ocupació d’aquelles terres al llarg de la història i l’establiment dels nuclis de Puigpunyent i Galilea. La ruta que us proposam connecta un bon grapat de continguts històrics i toponímics extrets dels esmentats llibres, sobretot dels dos darrers volums.

[00 min] Des de la mateixa parada del bus TIB (L-140), al camí de la Vela, darrere la biblioteca municipal, ens dirigim cap a la sortida del poble (sud / sud-oest) en direcció a Palma i Galilea. Travessam la Riera pel pont de la Vila i continuam la nostra marxa cap al barri de la Vila, primer establit de Puigpunyent (1748). [05 min] Passam entre la façana principal de l’església de l’Assumpció de Nostra Senyora i l’antic fossaret, a la dreta, i les cases de Can Falet, a l’esquerra.

El barri de la Vila (1748) des del camí de la Teulera, a l'altura del torrent de Conques.

Lentament, sortim del poble per la carretera (Ma-1032) que uneix Puigpunyent i es Capdellà pel coll del Molí de Vent. A la vista tenim na Bauçana, el penyal de la Mola i el Galatzó. Ens acostam al torrent Conques i al costat esquerre del portell de la finca de S’Albelló [15 min] hi trobam el primer indicador de la variant del GR-221 (Calvià-Estellencs) que ens duu ara pel camí vell entre Puigpunyent, Galilea i Calvià, xapat en dos trams a causa de la construcció de l’actual carretera: la Drecera Curta i la Drecera Llarga. [30 min] Sortim al coll del Molí de Vent (378 m), a l’altre costat de la carretera tenim la continuació del GR en direcció a Calvià i el portell d’accés a Son Cortei, alqueria Albussani en època islàmica. El topònim deu el seu nom a un antic molí fariner present fins a la construcció de l’actual carretera, a començament del segle XX.

Continuam per la carretera en direcció a Galilea (oest) fins a topar-nos amb la fita del pk 8 de la Ma-1032 [35 min], on abandonam la via pel camí de terra que trobam a la dreta. Un altre tram del camí vell i ben empedrat –camí de la Cova dels Bous–, probablement bastit entre els segles XVII i XVIII, que seguim fins a sortir del bosc per un vial de la urbanització dels voltants del llogaret puigpunyentí [40 min]. Galilea és un establit creat a partir de la segregació de les terres de la mola de Son Cortei en el segle XVI. Avançam pel carrer dels Bous en direcció al poble, que ja tenim a la vista. Giram pel segon carrer a la dreta, indicat com a camí de la Mola i camí dels Molins [45 min]. Es tracta d’un petit tram d’un vell camí empedrat, recuperat recentment, i que ens duu cap a la Costa d’en Mandons. A peu de l’escala que enllaça el nostre camí amb aquest carrer una miqueta rost, giram a la dreta per un camí de terra que ens acostarà al Clot de la Neu [50 min], en el comellar dels Inferns, a 475 m d’altura, vora el pla dels Molins de la Mola (Son Cortei). Aquesta infraestructura va funcionar fins al 1917.

Continuam costa amunt pel vial asfaltat fins a assolir el pla de la Mola, que deixam a la dreta, mentre ens acostam al Molí d’en Pere o d’en Soler, del 1881 [55 min]. Segons informacions orals va moldre fins devers el 1920. Deixam a la dreta l’accés a les cases de la Mola Gran i seguim el camí que continua voltant en sentit contrari a les agulles del rellotge fins a retrobar-nos amb el tram final de la Costa d’en Mandons [1h 00 min]. Giram a la dreta i, seguint els indicadors del camí dels Molins / camí de la Mola Petita avançam (nord-oest) fins a assolir un collet a l’altre costat del molí d’en Martí, probablement més antic que l’anterior.

El camí de la Cova dels Bous és un dels més antics de Galilea, probablement bastit entre els segles XVII i XVIII.

[1 h 10 min] Ens trobam sobre una important cruïlla, on conflueixen un bon grapat de camins, el principal ens arriba per l’esquerra des del centre de Galilea. Avançam uns metres endavant (oest) i voltam a la dreta per un camí ample que passa entre dues casetes de comptadors. Ben bastit i amb marges de sosteniment a ambdós costats, que l’anivellen mentre travessa un petit gual, el camí sembla morir a les portes d’un xalet, quan tot indica que antigament el travessava. A la banda esquerra del tancat trobam la continuació actual que volta la tanca i recupera el camí uns metres més amunt. El caminet s’orienta cap a nord-est i passa per devora dues casetones, amb tanques de fusta recents, fins a abocar-nos sobre un xalet abandonat. El camí vell encara és visible entre la garriga, a banda dreta de l’actual pas, tot i que haurem de fer servir les escales del marge per continuar el camí en direcció a l’Escaleta d’en Barraix [1 h 20 min]. Tot aquest tram recorregut fins ara sembla haver estat usurpat a un vell traçat viari que connectava Galilea i Puigpunyent a través de les terres de la Mola i Son Nét.

Pas de l’Escaleta d’en Barraix

Després de baixar el marge de l’últim xalet i connectar amb una pista de terra, continuam descendint (nord-est) fins a un grupet de xalets (dos en concret) inacabats, entre els quals situam el pas. A la part de darrere hi trobam una paret mitgera alhora que distingim alguna marca de pintura vermella que ens confirma que som a l’inici del pas de l’Escaleta d’en Barraix [1 h 25 min]. Aquest camí “comunicava la part de la Mola Petita de Galilea amb Puigpunyent a través de la zona de l’hort del Bosc. Vora la caseta de Can Barraix, una escaleta de fusta permetia superar un margetó rere el qual arranca el tirany que davalla fins a prop de l’era de les Eretes i des d’aquí baixava a Puigpunyent” (Son Cortei, Conques i Galilea. Tomàs Vibot i Just Hernández, 2009).

A l’inici és un senderó rost i llenegadís que, a mesura que baixam, es va obrint i fent més ample, alhora que s’aplana i es fa més còmode. Així arribam a una mena de placeta asfaltada [1 h 40 min] des d’on parteixen una sèrie de camins. El de l’esquerra correspon a un vial de la urbanització de Son Nét. Nosaltres prendrem el segon per la dreta, just al costat esquerre d’una tanca feta amb branques. Es tracta d’un senderó molt emprat per les BTT i que ens traurà sobre un altra vial asfaltat [1 h 45 min]. La primera bifurcació a la dreta i la segona a l’esquerra. Així sortim al camí de la Teulera [1 h 55 min], un antic camí de carro que arran de la parcel·lació de Son Nét, els anys 70, ha esdevingut un vial asfaltat que connecta el barri de la Vila amb el Ratxo. Creuam el pont sobre el torrent de Conques i sortim a la carretera de Galilea, on tancam el circuit. Just ens queda recórrer la distància que ens separa de la parada del bus [2 h 10 min].