Ecologisme

Viatjar en avió o en tren: ¿el Barça, l'Espanyol i el Girona fan com el PSG?

L'ARA s'ha posat en contacte amb els tres clubs de futbol catalans de Primera arran de la polèmica amb els desplaçaments de l'equip parisenc

4 min
Kylian Mbappé i Christophe Galtier en la roda de premsa que es van burlar d'un periodista

BarcelonaMentre a Barcelona la gent es feia ressò, especialment a les xarxes socials, de la consciència ecologista del darrer fitxatge del Barça, Héctor Bellerín, paral·lelament a França creixia una polèmica relacionada amb l'impacte mediambiental dels avions privats que fan servir els equips de futbol de primer nivell. Que el PSG, propietat de Qatar Sports Investments, és un club que fa bandera de la seva ostentació no és nou -el 2017 van pagar la clàusula de rescissió de Neymar, 222 milions d'euros-, però sí que han sacsejat el país el cinisme del seu entrenador, Christophe Galtier, i les burles de l'estrella de l'equip, Kylian Mbappé. Els desplaçaments en jet privat de futbolistes, cos tècnic, personal i directius del club parisenc a ciutats relativament pròximes a la capital han provocat una allau de crítiques.

La desafortunada reacció de Galtier i Mbappé va ser durant una roda de premsa. Quan un periodista els va preguntar per què l'equip havia anat en avió al camp del Nantes, a poc menys de 400 quilòmetres a l'oest de París -un trajecte que es pot fer en menys de dues hores amb tren d'alta velocitat-, l'entrenador i el futbolista van esclatar a riure. Galtier, a més, va decidir fer mofa i va dir que l'equip s'estava plantejant desplaçar-se amb "una carreta". La bola de neu es va fer tan gran que el tècnic acabaria demanant disculpes en la roda de premsa següent. La pregunta del periodista venia a tomb d'unes declaracions d'Alan Krakovitch, un dels directius de l'empresa ferroviària SNCF, que diumenge havia fet una piulada recomanant al PSG utilitzar el tren d'alta velocitat.

El Parlament francès va aprovar l'any passat una llei que prohibeix els vols nacionals quan hi hagi una alternativa ferroviària -molt menys contaminant- en desplaçaments inferiors a dues hores i mitja. Una normativa, però, de la qual estan exempts els vols privats. En unes declaracions de fa uns mesos, el director general de la SNCF, Jean-Pierre Farandou, va afirmar que un tren d'alta velocitat contamina "80 vegades menys que un avió". La política de desplaçaments del PSG contrasta amb l'acord que el Betis, equip de la Lliga espanyola, ha firmat recentment amb Renfe. L'equip andalús i l'empresa ferroviària estatal han signat un pacte de col·laboració perquè el tren sigui el "transport oficial" per als equips de futbol i de bàsquet de l'entitat. De fet, la ministra francesa d'Esports, Amélie Oudéa-Castéra, va esmentar l'exemple del Betis en declaracions a l'emissora France Info.

Una pràctica habitual

L'ús dels vols xàrters, però, és una pràctica habitual dels grans equips de futbol. El Barça n'utilitza sovint sota el pretext que els horaris dels partits de Lliga els acostumen a saber amb un marge de poques setmanes d'antelació (entre tres i quatre) i que sovint juguen tard, fets que dificulten agafar vols regulars. A més, les expedicions blaugranes sovint són superiors a la quarantena de persones. També perquè l'acumulació de partits en un calendari atapeït redueix les possibilitats de transport tenint en compte el descans dels jugadors. A diferència de la polèmica amb el desplaçament a Nantes del PSG, el Barça sí que ha anat a camps com el del Vila-real, a Castelló de la Plana (a poc menys de 300 quilòmetres), en autobús, o a Saragossa (300 km), quan el conjunt aragonès militava a Primera. A vegades, però, també s'han desplaçat a Castelló en vol xàrter. Pel que fa a les seccions, el club sí que utilitza moltes més alternatives als avions privats. Paral·lelament, des de l'entrada de la nova junta el club diu que s'ha compromès a treballar per la sostenibilitat, especialment pel que fa a la construcció de l'Espai Barça.

La política de l'Espanyol és similar a la blaugrana i el primer equip periquito es desplaça sovint en xàrters petits, amb capacitat al voltant de 50 places, que són per al personal del club. Pel que fa als desplaçaments d'entre dues i tres hores de trajecte per carretera, s'acostumen a fer en autocar, cosa que inclou els desplaçaments dins de Catalunya i al País Valencià. A ciutats com Pamplona o Bilbao, en canvi, hi van en vol privat. Des de la pandèmia també van en avió a Madrid, tot i que abans ho acostumaven a fer en tren d'alta velocitat.

El cas del Girona, equip que ha pujat enguany a Primera, contrasta. L'any passat a Segona es desplaçaven sovint amb autocar i aquest curs, si opten per fer-ho en avió, ho fan amb vol regular. Això vol dir que l'equip va en autocar a l'aeroport de Barcelona per agafar l'avió. Des del club gironí expliquen, però, que prioritzen el tren d'alta velocitat si poden. És el que utilitzaran per anar als desplaçaments a Madrid i, segurament, també ho faran quan vagin a Pamplona o al País Basc, com ja fan amb el País Valencià. No descarten volar en xàrter, però només si els horaris i el calendari compliquen el descans dels jugadors. De fet, l'últim xàrter que va agafar el primer equip del Girona va ser a l'estiu, per anar a jugar a Tenerife la tornada del playoff d'ascens i perquè les opcions amb vol regular no els encaixaven.

L'exemple del Sankt Pauli

Si hi ha un equip que és als antípodes del PSG (i d'altres grans clubs europeus) pel que fa a la política de desplaçaments és el Sankt Pauli, actualment a la Segona Divisió alemanya. Conegut per ser estatutàriament antiracista, antihomòfob i antifeixista, el popular conjunt d'Hamburg està preparant el primer partit sense cotxes al seu estadi aquest cap de setmana. Això vol dir que l'equip hi arribarà amb un autocar elèctric i els aficionats ho hauran de fer a peu, en bicicleta o en transport públic. "És un primer pas juntament amb el nostre soci de mobilitat, l'organització de transport públic d'Hamburg", explica a l'ARA Oke Göttlich, president del club.

stats