Esports 05/04/2024

De Son Oms a Son Roig: un laberint de camins, una mar de sensacions

Una ruta llarga entre Porreres i Montuïri per gaudir d’un tast tan ric com variat del paisatge cultural de la Mallorca interior

La ruta de la setmana

PalmaEn aquesta ruta, llarga però planera, ens acostam novament a l’interior de l’illa, per la comarca del Pla de Mallorca, entre els municipis de Porreres i Montuïri. Tal com proposa Tomàs Vibot en el seu llibre Mallorca Interior. 15 rutes pel cor illenc (Volum IV), es tracta d’un itinerari que regala a cada passa una mar de sensacions, un dèdal infinit on sembla que la nostra caminada no hagi de trobar mai la fi. Precisament, l’autor ens anuncia a l’inici de la seva descripció que “la vasta zona que va de mestral fins a llevant del municipi de Porreres és un territori ple de contrastos, amb illes de singularitat que van de possessions d’envergadura fins a tancons d’arada prima; de pinars seculars fins a sementers de canícula; de camins de carro ensenyorits, a senders de rondalla meravellosa”.

I amb aquesta motivació obrim els nostres sentits per poder gaudir plenament de l’activitat. Podem arribar a Porreres fent servir el transport públic. Les línies 403, 417 i 514 connecten la vila amb Palma, Son Carrió i Cala d’Or, respectivament. Podeu consultar els horaris a la pàgina web del Consorci del Transport Públic de les Illes Balears (tib.org).

[00 min] La nostra caminada comença al centre de la vila, des d’on ens dirigim cap a l’església parroquial de Nostra Senyora de Consolació, del segle XVII. Una làpida vora el portal major del temple ens recorda que, abans de ser bisbe de Mallorca, Pere Joan Campins i Barceló fou rector de Porreres entre 1887 i 1893. Continuam pel carrer Nou, a la dreta de l’església, que en sortir del poble esdevé la carretera de Vilafranca (Ma-5101). [05 min] Tot d’una que deixam les cases enrere, creuam la síquia de Banyeres i ens trobam el molí del Pont, a l’esquerra, i la fàbrica Prylac, a la dreta. Aviat localitzam a l’esquerra el camí del pas del Frare, per on continuam [10 min].

Avançam cap al nord-est i en un tres i no res topam amb els cellers de Mesquida Mora i el camí de les Roques de Son Capellà (o de les Rotes d’en Capellà), per on tornarem. Continuam uns metres endavant i assolim una cruïlla, on voltam a la dreta, just a l’altura del molí d’en Racó [15 min]. Enfilam una tirada recta i seca, sense asfaltar, que seguirem fins al final. A l’esquerra del camí, ens trobam una curiosa propietat, amb la data de 1930 sobre la llinda del portal. [20 min] El camí gira a l’esquerra i nosaltres continuam tot dret per un camí de set pams. A la cruïlla següent, senyada amb un rètol de ‘Ruta Hidràulica 3’, giram a l’esquerra, cap a ponent, per un camí serpentejant i ombrejat entre ullastres i alzines. Deixam a la dreta Son Dagueta i Can Feliu. [35 min] Assolim una nova i important cruïlla, primer a l’esquerra i tot seguit a la dreta. Travessam un camp de vinyes i, a l’esquerra, la silueta urbana de Porreres.

[40 min] Creuam el camí de Son Bages (camí de Sant Joan) i continuam novament tot dret, cap a ponent, ara entre amples i assolellats sementers. El camí descriu una ziga-zaga i desemboca davant un vell magatzem, rere el qual trobam el molí del Cap Baix [55 min]. Voltam a la dreta (oest/nord-oest) per davant l’esmentada infraestructura agrícola, que deixam a la nostra esquerra. Travessam un turó mentre el camí gira a la dreta i voreja per l’esquerra una pedrera ubicada molt a prop de la partió de terme de Porreres amb Montuïri. El senderó travessa cap a llevant per una pineda espessa i ens aboca sobre una cruïlla que prendrem cap a l’esquerra [1 h 05 min]. Passam dues parets esbaldregades i arribam a una nova cruïlla, on voltam a la dreta. Continuam ara per un camí ample i clar que voreja una paret seca. Ja dins Montuïri, davallam ràpidament cap a gregal i el camí principal gira a la dreta, vora un safareig buit. Sortim novament al camí de Son Bages (camí de Sant Joan) [1 h 20 min], voltam a la dreta i en recorrem un tram en direcció a Porreres.

Possessions de la història porrerenca

Deixam a l’esquerra l’entrada a la vella possessió de Son Oms i, poc després, l’accés a l’agroturisme del mateix nom. [1 h 30 min] Giram a l’esquerra per un tram de camí de terra senyalitzat com a ‘Ruta Hidràulica 3’. Després d’una estreta ziga-zaga assolim un coll, des d’on s’albira clarament Manacor. [2 h 00 min] Sortim al camí vell de Son Oms, on continuam a la dreta, de cap a xaloc. A les dues següents bifurcacions giram a l’esquerra, i 40 m després de la segona, a la dreta, per un camí sense asfaltar que travessa una zona humida –una sequiola envoltada de canyissar. Finalment, topam amb la carretera de Porreres a Vilafranca (Ma-5101) [2 h 30 min], i la seguim uns metres a l’esquerra fins a veure a la dreta un vial sense asfaltar, el camí dels Establits de la Torre, per on continuam. El camí avança cap a xaloc vorejant un tram del torrent de Son Valls. [3 h 00 min] Sortim al camí de la Torre, giram a la dreta i continuam fent passes per aquesta via ampla i asfaltada. Un tram de ruta que creua el torrent de Son Valls alhora que connecta amb un grapat de possessions arrelades a la història porrerenca: Sa Torre, Son Roig, Son Vaquer i Son Odre Vell (Senobra Vell –segons el Notib– o Son Obra Vell –segons la Guia dels Pobles de Mallorca). Davant nostre, el puig de Son Nebot (200 m) i, poc abans d’arribar a la cruïlla següent, a la nostra esquerra ens queda la Culada del Gegant, topònim de reminiscències rondallístiques.

[3 h 15 min] Giram a la dreta pel camí de Son Odre, que avança a mitjan coster tot vorejant el puig i les cases de Son Nebot, a la nostra esquerra. Sortim novament a la carretera de Porreres a Vilafranca (Ma-5101) [3 h 40 min]. Uns metres a l’esquerra i abandonam la calçada pel camí de les Roques de Son Capellà (o de les Rotes d’en Capellà), a la nostra dreta, vora una altra torre de molí. A la bifurcació següent [3 h 55 min], voltam a l’esquerra per un camí que ens abocarà sobre el camí del pas del Frare, per darrere el celler Mesquida Mora. Giram a la dreta fins al molí d’en Racó, on voltam a l’esquerra per entrar dins Porreres pel carrer del Pont. Ja no ens aturarem fins a ser davant l’església parroquial on posam punt final a la nostra ruta [4 h 10 min].