Esports 12/11/2021

La serra de Galdent, la partió natural entre Algaida i Llucmajor

Itinerari que ens permet assaborir un paisatge natural i cultural màgic i encisador, farcit de llegendes i d'una abundosa toponímia

Mapa de la ruta.

PalmaLa serra de Galdent fa partió entre els municipis d’Algaida i Llucmajor. Tal vegada per això, els tres puigs que la integren tenen una doble o, fins i tot, triple toponímia. El puig de Son Roig és el de Galdent pels llucmajorers; el puig d’en Claret és el de Can Rectoria pels algaidins. La majoria de noms usats en aquesta ruta provenen de l’excel·lent treball de recerca toponímica fet per l’algaidí Miquel Sastre Pujol Fiolet al voltant de la possessió de Son Roig. Quant a la curiositat del puig de les Bruixes, la trobareu descrita en arribar en aquest punt de l’itinerari.

L’inici de la ruta l’ubicam en el pk 2,2 de la carretera Ma-5010, que va de Llucmajor a Algaida. Just aquí trobam indicat a l’esquerra el camí de Son Saleta. Si hem fet servir el transport públic (L-501/L-502 tib.org), des de la ronda de Migjorn travessam el poble cap al centre de la vila i pel carrer de la Font sortim en direcció a Algaida.

[00 min] Començam a caminar des de la carretera pel camí de Son Saleta, part de la carretera vella entre Llucmajor i Algaida fins a començament dels 60. De cara tenim el puig de les Bruixes, amb el cim rocallós i amb aspecte de formiguer. A la nostra dreta, encara és visible l’antiga síquia que durant més de sis segles, entre el 1307 i el 1969, abastí Llucmajor amb les aigües provinents de les fonts de Randa, Son Reus i Ferrutxelles (fontsdetramuntana.com).

Arribam a la confluència del camí de Ferrutxelles amb el de Son Saleta [10 min], per on tancarem el circuit a la tornada. Continuam tot dret fins assolir la cruïlla de la cimentera [15 min]. Deixam a la dreta la continuació de la carretera vella a Randa i Algaida, i prosseguim la nostra marxa pel camí de terra que tenim just davant i que ens du ara a voltar bona part de la serra de Galdent.

De dalt del puig de les Bruixes es guadeix d'una ampla panoràmica de tota la plana de Llucmajor i la costa de migjorn.

Som a un indret màgic, de rondalla. A l’esquerra, el puig de les Bruixes i les cases de Son Saleta als seu peus. A la dreta, el puig de l’Escolà. Tot plegat, l’espai on el rei en Jaume, un parell de capellans i un escolà donaren escampavia a una guarda de bruixes que feien la vida impossible als traginers que passaven per aquell entorn. Sembla que mentre el monarca i els clergues atacaven de cara, amb l’espasa i les creus, l’escolà observava la batalla des del turonet veïnat. (Tom V Rondaies Mallorquines)

Un cop superat l’accés a Can Rectoria [30 min], a la nostra esquerra, el camí remunta una costa mig cimentada que ens apropa a Son Bandoler, un grupet de xalets camuflats enmig d’un frondós pinar. Entre aquest petit establit i les cases de Son Roig, [40 min] veurem a l’esquerra una fita en terra i l’inici clar d’un caminet. És el pujador al puig de Son Roig –pels algaidins– o de Galdent –pels llucmajorers–.

Un cop iniciada la ruta d’ascens a l’esmentada cuculla arribam a una cruïlla [45 min]. Deixam a l’esquerra el senderó que per les garrigues de Son Roig s’enfila dalt del puig de Can Rectoria –pels algaidins– o d’en Claret –pels llucmajorers– i giram a la dreta pel comellar Fondo (nord/nord-oest) per un bell i espès alzinar. Travessam una petita torrentera i començam a sortir del bosc, alhora que guanyam altura i perspectiva al nostre voltant. Som al comellar de l’Infern. Com més rost és el camí més a prop del cim ens fem. [1 h 05 min] Hem assolit el primer cim de la ruta, el puig de Son Roig o de Galdent, de 420 metres d’altura. Som gairebé a la frontera entre els termes municipals d’Algaida i Llucmajor.

Després d’assaborir les belles i extenses vistes des del cim –badia de Palma, serra de Tramuntana, Algaida, Montuïri, massís de Randa, Llucmajor i tota la plana de Migjorn–, prenem el tirany que en direcció sud-est ens conduirà per la carena en direcció al puig de Can Rectoria o d’en Claret. Un traçat rocallós i esglaonat que ens obliga a posar molt d’esment a cada passa que feim esdevé a poc a poc en un tirany més amable i còmode que ens acosta a la Potada del Gegant, uns penyals que ens queden a l’esquerra i que obren una fondalada immensa sobre les garrigues de Son Roig.

[1 h 20 min] El nostre sender s’ajunta amb el camí de Galdent, que ens arriba per la dreta. Voltam a l’esquerra i mantenim la direcció (sud-est) per acostar-nos a un altre punt emblemàtic de la ruta. Una suau remuntada i assolim una bretxa que travessa la serra de Galdent. Som a l’Ensopegada del Gegant. El que pot fer el dit petit d’aquesta casta d’homenots disforjos quan perden l’equilibri! (Tom XXIV Rondaies Mallorquines). Uns metres més endavant trobam a l’esquerra el tirany que baixa cap a Son Roig per dins les seves garrigues. Continuam carenejant per un caminet que ens duu pels pendissos llucmajorers de Galdent mentre voltam per baix el puig de Can Rectoria o d’en Claret (375 m), a la nostra esquerra.

Intensa i fragmentada explotació agrícola

[1 h 45 min] Després d’una baixada pronunciada, assolim un coll fitat per parets seques, perpendiculars a una altra de més llarga que marca tota la carena, i que assenyalen petits tancats. Un paisatge que ens informa de la intensa i fragmentada explotació agrícola d’aquell entorn. Tot seguit, una suau remuntada fins a un replanet, on trobam a l’esquerra el baixador de Son Saleta. Continuam tot dret, perquè ja som a punt de tocar mare!

Trobam una fita grossa enmig del camí i una encletxa a la dreta. Vius amb aquest punt perquè és per on baixarem després de fer cim. Ara, tot dret cap al puig de les Bruixes (350 m), amb molta de cura i sense presses. És el tram més tècnic de tota la ruta, on haurem d’apostar-ho tot a l’equilibri i al joc de braços i cames. Deu minuts i ja hem assolit el nostre repte [2 h 00 min].

Hem mencionat la rondalla del puig de les Bruixes, ara toca referir-nos a la seva triple toponímia. A més del popular, hi podem afegir el de puig Agut de Ferrutxelles i puig de na Santjoana, d’origen medieval. El primer relacionat amb una antiga possessió del nord del terme municipal de Llucmajor, actualment Son Saleta i Son Marió. L’altre perquè apunta al propietari en el segle XIV d’aquest antic rafal que confrontava amb Biniferri, Guillem de Santjoan.

Baixam del cim i arribam a la fita abans esmentada [2 h 05 min], tombam a l’esquerra i iniciam el descens pels costers de ponent, pedregosos i llenegadissos, de les Bruixes. En arribar a una barraqueta i un petit aljub, el sender gira a la dreta i desemboca sobre el camí del Puig [2 h 15 min]. El seguim fins a baix, en arribar a la cruïlla amb el camí de Ferrutxelles [2 h 30 min], voltam a l’esquerra i continuam tot dret fins arribar al camí de Son Saleta, on tancam el circuit [2 h 35 min]. Giram a la dreta en un darrer tram de camí que ens tornarà a l’inici de la ruta [2 h 45 min].