FENT CAMÍ
Esports 14/06/2019

Ruta pel pas del Cable i el pas d’en Sanat

Es requereix un mínim d’experiència i preparació per fer aquesta excursió, que transcorre per l’àmbit del barranc de Biniaraix

Ara Balears
Ruta pel pas del Cable i el pas d’en Sanat

PalmaAquesta excursió es classifica com a no apta per a tots els públics. Els penya-segats, el terreny abrupte, les cornises per on transcorre bona part de la ruta, els dos passos amb nom propi, a més dels que no tenen nom però que s’han de fer per dur a terme la travessia, requereixen un mínim d’experiència, preparació i forma física. La ruta passa per l’àmbit del barranc de Biniaraix. Es puja pel camí prou conegut i admirat pels senderistes i es recorren les parets espadades de la dreta del barranc. Es baixa pel camí del bosquet d’en Sanat, un impressionant i vertiginós traçat per accedir a la muntanya. La ruta travessa els termes municipals de Sóller i Fornalutx.

Es comença a caminar des del pintoresc llogaret de Biniaraix i es continua cap als rentadors que hi ha a la sortida del poble, pel carrer de Sant Josep, i es comença el tortuós camí real del barranc. Per pujar pel barranc es pot triar entre dos camins: el principal i el vell. La ruta que du al coll de Lofra s’ha de fer pel camí principal.

Morro d’en Joi

A l’esquerra hi ha l’imponent morro d’en Joi (500 m). Després de fer el pas del Cable, s’ha de caminar pels estreps superiors del penyal. És un territori esquerp, quasi intransitable. A l’ombra dels Cornadors i envoltada de marjades d’oliveres, se situa la possessió de can Catí, la casa més antiga del barranc.

A l’esquerra hi ha el xaragall del Verger i el puig homònim. En un d’aquells puntals se situa la fita de separació de tres termes: Sóller, Fornalutx i Escorca. A la dreta s’alcen els dos Cornadors (Cornalons): el Gran o Major (957 m) i el Petit o Menor (809 m). Entre l’un i l’altre se situa el cingle d’en Fred o pas de l’Anglès. Passada una barrera, el camí es bifurca. Per l’esquerra surt un ramal que puja, empedrat i escalonat. El camí que s’ha agafat puja fent revolts fins que passa per un portell. S’ha d’entrar a la possessió de Lofra.

Coll de Lofra

Després d’una dura pujada, s’assoleix el portell que condueix al coll de Lofra. Aquí s’obté una meravellosa panoràmica del cor de la serra de Tramuntana. A continuació s’ha de prendre la direcció del portell de la Costa, que s’ha d’abandonar per cercar el pas de l’Encletxa, que permet adreçar molt de camí per arribar a les Solanes.

Puig de ses Solanes

S’ha travessat el coster folrat de càrritx i s’arriba al tall del penya-segat de les Solanes (922 m). Es baixa el puig de les Solanes a cercar el pas del Cable. Quan s’arriba al pas, s’ha de posar una corda en doble perquè la baixada ara és bastant pronunciada. Després s’inicia una davallada amb un pendent exagerat; és l’inici del pas d’en Sanat. El camí continua baixant, cada vegada es fa més planer. S’arriba al punt de la carretera de Monnàber on un rètol indica que és un camí particular. Cal demanar permís si es veu algun propietari de la zona. Ara només queda caminar fins a Biniaraix, on finalitza aquesta ruta.