Què li passa al públic del Camp Nou?

La Copa ha accentuat el descens del nombre d'espectadors de l'estadi, que de mitjana són gairebé 9.000 menys que fa dos anys, sobretot per culpa dels horaris

Assistència Camp Nou
A. Llimós / T. Padilla
07/02/2014
4 min

BarcelonaEl convuls inici d'any a Can Barça ha anat acompanyat d'un descens d'assistència al Camp Nou, que sobretot va quedar palès en el partit contra la Reial Societat, 38.505 espectadors en una semifinal de Copa.

Si es compara amb el mateix període de les temporades anteriors, l'assistència al Camp Nou ha baixat en gairebé 5.500 persones de mitjana respecte de l'any passat, i gairebé 9.000 en compararació amb l'últim curs de Pep Guardiola a la banqueta del Barça. Fins a aquest moment de la temporada al Camp Nou hi han assistit 64.657 espectadors, 70.082 amb Tito Vilanova i 73.357 amb Pep Guardiola. Aquest descens ve marcat sobretot pels partits de Copa del Rei que ha disputat el conjunt de Gerardo Martino, quatre partits que s'han jugat a les 10 de la nit en època hivernal, i que han representat les quatre pitjors entrades de tota la temporada (cap ha superat els 50.000 espectadors).

Els motius del descens

Des del Barça assenyalen els horaris com el principal problema d'aquest descens d'assistència. El temps i els rivals que han tocat a la Copa també es fan servir des del club com a arguments per explicar les xifres negatives que s'estan registrant aquesta temporada al Camp Nou. Un exemple que posa el Barça: aquest any ha plogut en cinc partits de Lliga, cap durant el curs passat.

Els gestors blaugranes expliquen que el nivell de venda d'entrades és lleugerament superior al de la campanya anterior, amb prop de 500.000 entrades venudes fins ara. El Seient Lliure funciona, sobretot, quan els socis alliberen amb antelació: gairebé tot el que es posa a la venda -menys les localitats que s'alliberen en les últimes 72 hores-, s'acaba venent.

La junta directiva de Josep Maria Bartomeu apunta als socis abonats com els principals responsables dels resultats d'assistència que s'estan registrant aquesta temporada: el públic de fora segueix acudint al Camp Nou, però falla el soci abonat que té un seient garantit, ja que decideix quedar-se a casa. Un exemple d'aquest curs: contra l'Elx van assistir al Camp Nou 64.031 espectadors. El soci abonat va alliberar 28.000 localitats, i es van vendre 25.500 entrades (el club ha obert 25 punts de venda a la ciutat). Així, només 39.500 abonats van anar al camp, la meitat dels que té l'entitat. En total, uns 12.000 abonats no van alliberar el seu seient, de manera que tant el club com els mateixos abonats van perdre qualsevol possibilitat de treure'n un rèdit econòmic.

Al club posen èmfasi en aquesta qüestió, i s'estan posant molts recursos per conscienciar la massa social. I és que durant els últims 10 anys el Seient Lliure ha permès al Barça multiplicar per sis els ingressos en taquillatge. A mesura que funciona l'alliberament de localitats, el club disposa de més entrades per vendre i, per tant, més percentatge de beneficis (també per al soci, que se n'endú una part).

La temporada 2003-04 es van alliberar 4.869 localitats de mitjana, l'any passat 21.391. D'aquesta manera, el Barça ha optimitzat els recursos que pot obtenir de les seves instal·lacions, i alhora s'entén que dins de l'àrea econòmica no hi hagi preocupació pel descens d'assistència. El que realment interessa aals gestors del club que quadren els números -la direcció general- és que la xifra total d'entrades venudes no baixi. I és que durant els últims 10 anys s'ha passat d'ingressar 8,4 milions per taquillatge als 47,9 de la temporada 2012-13. Cal assenyalar que aquesta xifra ha pujat molt els últims anys perquè la Supercopa no s'ha inclòs en l'abonament de temporada.

Un altre aspecte que des dels despatxos d'Aristides Maillol volen deixar clar és que els preus no són motiu ni explicació del descens acusat de públic. "Si fos qüestió de preus, els hauríem abaixat", explica un portaveu. El Barça ha reobert les converses amb els operadors televisius per no tenir un greuge amb els competidors i intentar saber els horaris amb antelació.

Estacionalitat i horaris

Si s'analitzen les dades dels últims anys, hi ha una constant que es fa palesa cada temporada. L'estacionalitat és determinant. Durant els mesos de més fred el volum de gent que va al Camp Nou baixa. No només per la decisió dels socis, sinó també perquè els índexs de turisme són inferiors. D'altra banda, el factor horari és el que assenyalen majoritàriament els abonats com a motiu principal del descens de públic. Aquest any el Barça ja ha jugat sis partits a les deu de la nit o més tard, mentre que la temporada passada van ser quatre en total, i vuit durant l'últim curs de Pep Guardiola. "Els horaris són terribles", explica el soci Bartomeu Gel, que admet que aquest any només ha fallat a la Copa dos partits. "Si treballés, ara ja estic jubilat, segurament no vindria tant", afegeix. En la mateixa línia s'expressen el Pere i la Joaquima, que baixen de Palamós. "Amb aquests horaris no omplim l'autocar. Sempre que juguem a les 10 ens passa, acabem a casa a les 2 de la matinada. No hi ha dret, però nosaltres rai, que estem jubilats", expliquen.

"¿A aquestes hores qui vols que vingui?", es pregunta Jaume Ferrer mentre entra a l'estadi abans del partit contra la Reial. "Estaria millor assegut davant del televisor, arribaré a quarts de dues a Caldes, i a les 6 em toca estar despert", lamenta, resignat. La majoria dels aficionats apunten als horaris, tot i que algun, com Carlos García, porten el debat al terreny futbolístic: "L'afició vol més". Un argument que referma el seu amic Oriol Martínez. Són aficionats joves que busquen motius en la pilota. "El rendiment ha baixat", diuen.

El Barça ha registrat més de 70.000 espectadors de mitjana en sis de les últimes deu temporades. Els millors resultats, els tres últims anys amb Guardiola, amb més de 75.000 assistents.

Comparativa a Europa

La mitjana d'espectadors aquesta temporada a l'estadi és del 64,7%, un percentatge més baix del que tenen tots els equips de la Bundesliga -tots amb camps més petits que el Camp Nou-. D'entre els principals clubs d'Europa, el que omple més el seu estadi és el Bayern Munic, amb un 99,9%, seguit del Dortmund i el Schalke. Després hi ha els clubs anglesos, liderats per l'Arsenal, i just per davant del Barça se situen els dos equips de Madrid, el Reial i l'Atlètic. En números absoluts només el Reial Madrid, el Bayern i el Manchester United superen els culers.

Tot i que bona part de la pèrdua de seguidors que s'ha registrat aquesta temporada és conjuntural, i està marcada pel tipus de competició, els horaris, l'entitat dels rivals i el temps, el que queda palès és que el soci cada vegada perd més protagonisme a favor de l'espectador puntual. Més diners, menys implicació, un canvi sociològic d'un Camp Nou que perd socis, que prefereixen seguir els partits de l'equip des de casa.

stats