Esports 22/07/2022

El puig del Voltor, atalaiats sobre la Tramuntana ciutadana

Caminada per l'antiga baronia de Bunyolí i Sarrià a la recerca de vells camins de muntanya i noves perspectives del paisatge rural de Palma

La ruta.

PalmaEn aquesta ruta recorrem vells camins que connecten Palma amb Esporles, a través de les valls, turons i muntanyes que dibuixen la geografia dels voltants d’Establiments, dels vells i dels nous. Els primers nascuts sobre es Rutló i els segons sobre es Muntant. Bocins d’història de l’ocupació humana d’aquell redol i del disseny del seu paisatge cultural. Ubicam el punt de partida al Rutló, on podem arribar amb la línia 16 de l’EMT (es Muntant - Mercat de Pere Garau).

[00 min] Iniciam la caminada des de la mateixa plaça del Rutló en direcció a Sarrià pel camí del mateix nom (oest / nord-oest). El vial se situa a la part alta d’un turó allargat que s’estén cap a l’interior d’unes terres que esdevenen a primera vista l’avantsala ciutadana de la serra de Tramuntana. Per darrere les cases podem veure la moleta de Sobremunt i el puig de na Ferrana (la Fita del Ram). Si bé és cert que les terres sobre les quals s’edificà Establiments en el segle XVI pertanyien a Esporles, posteriorment es constituïren en municipi independent a partir de l’any 1837, tot i que a partir del 1919 fou annexionada per Palma com a barriada.

Les nostres primeres passes són per asfalt. La incomoditat d’un ferm tan dur i monòton no ha de ser impediment per poder gaudir de les belles panoràmiques que ens brinda aquest primer tram de ruta, especialment cap al sector més septentrional de la Serra (Valldemossa i Bunyola). [20 min] Deixam a l’esquerra l’entrada a la possessió de Bunyolí, centre de la baronia del mateix nom, que comprenia territoris a Esporles, Superna, Bunyola i Marratxí. Continuam tot dret i aviat ens ajuntam amb la variant del GR-221 (UIB-Esporles) que ens arriba per la dreta, pel camí del Delme [30 min].

Des del cim del puig del Voltor s'obté una bella panoràmica d'Esporles, Palma i de bona part de la Serra.

Ens acostam a les cases de Sarrià [35 min], seguint els indicadors de la Ruta de Pedra en Sec, als peus del puig del Voltor –el nostre objectiu– i del conjunt de muntanyes que separa Establiments (Palma) d’Esporles, sobre les quals passa la partió entre els dos termes municipals. Sarrià és el nom d’un possessió i d’una antiga cavalleria, que afectava la possessió i altres terres i cases dels voltants. La possessió és documentada el 1419 i, segons la ‘Història de Mallorca’ de Joan Dameto, produïa un dels millors olis i olives pansides de tot Mallorca.

Després de creuar per un pontet el torrent de Sarrià [40 min], que desemboca en el Portixol amb el nom de torrent de na Bàrbara, el camí gira a l’esquerra. Travessam una plana vestida d’ametllers i coronada pels penyals de la Mola de Sobremunt, de na Ferrana –Fita del Ram– i del puig del Voltor (o del Moltó), un paisatge al centre del qual trobam ben agombolades les cases del Verger. A partir d’aquí iniciam l’ascens cap a Son Malferit, ja dins el terme municipal d’Esporles. Després d’un darrer tram planer, el Pla de s’Hort, el pendent es fa més notable. Deixam a l’esquerra les cases de Son Llebrers i ens dirigim cap al Coll de s’Heura (322 m), tot i que no hi arribam. Caminam ara entre murs de paret seca que clouen un camí de carro clàssic. En aquesta part del camí trobam, a la dreta, enmig d’un sementer, un eixam de mates i garrovers que envolten el Talaiot del Caragol [1 h 10 min], 500 metres abans d’arribar a Son Malferit. Un poc més amunt, després d’un portell metàl·lic, tenim a l’esquerra les cases [1 h 15 min], típica possessió de muntanya, darrere les quals s’observa el clàssic graner del delme.

Uns metres després de les cases trobam un nou portell que no creuam. Aquí giram a la dreta coster amunt cap a un altre portell [1 h 20 min] que ens introdueix dins un paisatge de marjades abandonades als peus del puig del Voltor. El camí no és massa clar i ens hem d’anar decantant cap a l’esquerra (est / sud-est), per una mena de tirany que descriu ziga-zagues entre les marjades fins a topar amb una fita que ens indica l’inici del camí que ens durà fins ben a prop del cim. Un cop assolit el camí, iniciam un ascens ràpid per dins un comellar (nord-est), ben alineat amb les cases de Son Malferit, a la nostra esquena. [1 h 35 min] Passam un portell sense barrera mentre assaborim els darrers revolts abans d’assolir un planiol amb dues construccions per a la captació d’aigua. La primera és el clàssic aljub cobert, amb un portellet de fusta. [1 h 45 min] El trobarem en una desviació a l’esquerra (est) del camí principal.

Miranda natural

Tornam al camí i continuam la ruta, ara en direcció sud-est girant cap a sud-oest. [1 h 50 min] Trobam una bassa descoberta, probablement un abeurador per al bestiar que pasturava per aquella zona. A partir d’aquí el camí fa una remuntada ràpida i sembla esvair-se. Molt a prop, cap a la dreta, tenim uns penyals amb molt bona vista, una miranda natural sobre el comellar de Son Malferit [1 h 55 min]. Ja som molt a prop del cim, per accedir-hi tornam enrere fins allà on ens hem sortit del camí i miram de trobar un vell camí de ferradura molt malmès que s’enfila còmodament pel coster (est). Aviat distingirem a la nostra esquerra uns penyals pelats cap als quals ens dirigim, a la dreta tenim la fita [2 h 15 min] que assenyala el punt més alt del puig del Voltor (495 m).

Aljub que trobam en un replà anterior al cim del puig del Voltor.

Per a la baixada hem d’obrir bé els ulls. D’entrada, carenejam (est) amb la perspectiva d’Esporles a l’esquerra i la plana de Palma a la dreta. Trobarem fites que ens ajudaran a orientar-nos, pel vessant dret; la millor serà la presència d’una paret mitgera que ens acompanyarà una bona estona. [2 h 35 min] Després d’una estona llarga camp a través trobam un vell camí de carro, clar però envaït de vegetació. Passam per davant un forn de calç [2 h 40 min], que deixam a l’esquerra i continuam baixant fins a alinear-nos amb una nova paret mitgera que el camí creua poc abans de desembocar sobre una pista de terra [2 h 45 min]. Voltam a la dreta fins a un esplanada on acaba. Des d’aquí ens hem d’amollar coster avall, fora camí, només amb la traça suau d’un tirany, alguna fita i la referència d’una paret que ens queda a la dreta. [2 h 55 min] Les fites i el tirany ens han de deixar a l’altura d’un portellet que travessa la tanca que tenim just davant, després de la qual giram a la dreta i continuam el descens per un camí de terra que ja no abandonam fins passar per davant d’una construcció, rere la qual trobam la barrera que ens traurà sobre el camí de Sarrià [3 h 05 min].

La tornada als Establiments Vells (es Rutló) la farem seguint els indicadors del GR-221 en direcció a la UIB. Primer pel camí del Delme i després pel camí de Can Xiscos fins al camí del Forn del Vidre. Aquí giram a l’esquerra i en sortir a la carretera d’Esporles (Ma-1040 pk 7), voltam a l’esquerra en direcció al Rutló, final de ruta [3 h 50 min].