Fita a Fita
Esports 28/10/2022

Del puig de Reig a Sa Bastida per amples sementers de llegenda

Caminada entre els termes de Sineu i Sant Joan per viure i sentir el paisatge sinuós, de comellars i turons, de l’interior de Mallorca

La ruta de la setmana

PalmaTornam a la Mallorca interior tant ben descrita per Tomàs Vibot al llarg dels cinc volums de 15 rutes pel cor de l’illa. La partió del terme de Sineu amb els municipis de Sant Joan i Lloret està fitada per turons de rondalla. El puig de Reig, d’aproximadament 204 m d’alçària, en forma de pa de sucre, fa part de la possessió de Son Virgo. La seva morfologia característica i la seva inclusió dins la geografia llegendària li atorguen una rellevància en el paisatge del Pla de Mallorca.

La llegenda del puig de Reig o del tresor de Sineu ha estat recollida i fixada documentalment per partida doble: la més popular i coneguda la trobam a l’Aplec de rondalles mallorquines (tom XXIV) de mossèn Antoni Maria Alcover, tot i que Andreu Ferrer i Ginard en recollí una altra de molt semblant. Els dos relats populars parlen de com desfer l’encanteri per arribar al tresor que s’amaga sota el puig. Si voleu viure l’aventura podeu arribar a Sineu en tren (T3: Manacor) o en bus (L-402/441/442).

[00 min] El punt d’inici de la nostra ruta el fixam al carrer de l’Església, entre la plaça de Sant Marc –a dalt– i la plaça del Mercadal –a baix. Som als peus de l’escala d’accés a l’església parroquial, on trobam el lleó de sant Marc. L’escultura, feta per Joan Maimó el 1945, commemora el tercer centenari de l’elecció de sant Marc, protector dels agricultors, com a patró de Sineu. A banda esquerra, podem veure el campanar, sota el quan s’amaga el ‘pern del món’ i que es troba decantat de l’església a causa d’uns santjoaners envejosos que se’l volien endur cap al seu poble. Llegendes bellament descrites a l’Aplec de Rondalles Mallorquines de mossèn Alcover.

Ens posam a caminar (sud/sud-oest) en direcció al carrer de l’Hospital. El trobam a mà esquerra tot d’una que hem deixat enrere la plaça del Mercadal. Passam per davant l’oratori de Sant Josep, del segle XIII, que deixam a la dreta. I abans de sortir a la ronda de Migjorn, a l’altura de la carretera de Sant Joan [Ma-3232], veim a l’esquerra el pou d’en Rebassa [05 min]. En ser en el tram de passeig que circumval·la el poble pel vessant sud, giram a la dreta (sud-oest) i avançam fins a ser davant la caserna de la Guàrdia Civil, a la nostra esquerra. Quan el camí de ronda torna a girar a la dreta, nosaltres continuam tot dret pel camí vell de Montuïri [10 min].

A poc a poc ens situam als afores de Sineu. Deixam en poques passes la finca de Sa Penya, a mà dreta, i un poc més endavant la finca de Son Torners, a mà esquerra. Aquesta darrera situada als peus del Putxet (178 m). Si giram l’ullada cap enrere gaudirem de la bella, històrica i llegendària silueta urbana de la vila. Al nostre entorn, un paisatge aturonat i d’amples sementers. De cap a xaloc ja podem veure el puig de Reig. [30 min] El camí s’eleva suaument (sud/sud-oest) fins a un collet, a la dreta del qual trobam les cases de Son Poca-sang i la muntanya del mateix nom, de 174 m d’alçària. Iniciam el descens cap a una plana comellada, rere la qual distingim de lluny el puig de Cura, en el terme municipal d’Algaida. [35 min] Deixam a l’esquerra Son Ratolí i travessam el camí de Santa Margalida, mentre que ja gaudim d’una imatge alineada (sud-est/est) del puig de Reig i el puig de Sant Nofre, aquest dins el terme de Sant Joan. Just al final del comellar ens topam amb el torrent de Son Real [45 min], que neix a prop del pou de Llorac (Lloret de Vistalegre) i desemboca dins la badia d’Alcúdia, a l’esquerra de Son Serra de Marina, dins el terme municipal de Santa Margalida. Topam amb una cruïlla i prenem el camí de l’esquerra i 300 metres després (fregant la frontera lloritana a mà dreta) tornam a girar a l’esquerra. Atenció amb aquest punt perquè és on tancarem el circuit a la tornada.

Bella perspectiva del puig de Reig des del camí d’Ariany.

Acabam de prendre el camí d’Ariany (nord-estest) [55 min]. La visió és ampla i clara. A la dreta, el puig de Reig, i al fons, el puig de Sant Nofre. A l’esquerra, uns turons allargassats que ens separen de Sineu i ens priven de la seva visió. Travessam aquestes planes infinites de l’interior de Mallorca. [1 h 10 min] Creuam la carretera de Sineu a Sant Joan (Ma-3232) i continuam per un camí asfaltat que tenim just davant. Immediatament després ens ve un pas soterrat per davall les vies del tren, molt a prop de l’estació de Sant Joan (a la dreta). Aquest tram gairebé rectilini acaba en una cruïlla, on a l’esquerra trobam un rafal amb creu coronant el capcer de la teulada. [1 h 30 min] Voltam a la dreta pel camí de Sant Nofre amb el puig del mateix nom ben davant.

Puig de Sant Nofre

[1 h 40 min] Un doble revolt dreta-esquerra ens situa dins el terme de Sant Joan. Després d’un pas elevat sobre les vies del tren s’acaba l’asfalt i ens acostam a les terres de Sa Bastida, possessió dins la qual s’ubica el puig de Sant Nofre (255 m). El camí gira progressivament cap a migjorn, mentre deixam a l’esquerra l’accés a la muntanya on trobam les restes d’una ermita del segle XV. Al fons, no gaire lluny de la nostra posició, recuperam la visió del puig de Reig. [2 h 05 min] Just allà on recuperam l’asfalt trobam una important cruïlla, hem de voltar a la dreta per un camí que voreja el puig Rodó (139 m), a l’esquerra, i una enfilada de xiprers, a la dreta, al final de la qual giram a la dreta. Feim una voltera en sentit contrari a les agulles del rellotge. A l’esquerra tenim ara el turó de Pinyella. [2 h 20 min] Voltam a la dreta pel segon camí de terra –camí del pas de na Bou–, que ens conduirà fins a la carretera de Sineu a Sant Joan. Recuperam els dominis sineuers. Creuam la calçada i enllaçam amb un altre camí de terra que trobam un poc decantat a la nostra esquerra [2 h 40 min], que ens durà a vorejar la finca de Son Pastereta.

El puig de Reig, en forma de pa de sucre, amaga al seu interior un important tresor que encara ara ningú ha trobat.

Sortim a una nova cruïlla [2 h 45 min], voltam a la dreta i pujam el coll de Son Virgos, ombrats per un bosquet d’alzines que acompanya aquest tram del camí de Sant Joan. Les cases de Son Virgos són a la banda dreta del coll, als peus del puig de Reig. Descendim cap mestral vorejant de bell nou les partions municipals de Sineu i Lloret. Tancam circuit a la cruïlla amb el camí d’Ariany [3 h 05 min]. A partir d’aquí tot just ens queda desfer les passes fins a Sineu, amb una nova perspectiva del camí que ens omple els ulls, mentre recorrem la multitud de sensacions que omplen el nostre cor. Posam punt final a l’itinerari als peus del lleó de sant Marc [3 h 45 min].